بازدید 15685

فدراسیون کشتی خودش را در ماجرای حمید سوریان دور زد

به نظر می‌رسد، کوتاه آمدن از قانون مسابقات انتخابی و بردن سوریان به رقابت‌های جهانی حداقل خیال مدیران فدراسیون را از کسب حداقل یک مدال راحت می‌کند و به این ترتیب، آنها حداقل در معرض انتقادات کمتری بعد از نتایج ضعیف احتمالی قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۵۱۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 06 July 2015
فدراسیون کشتی در ماجرای حمید سوریان خودش را دور زد. این شاید تنها تعبیری باشد که بتوان برای اتفاقات یک ماه اخیر در فرآیند انتخابی تیم ملی برای جام‌جهانی 2015 آمریکا عنوان کرد. بعد از سر باز زدن حمید سوریان از شرکت در مسابقات انتخابی همه فکر می‌کردند وی در مسابقات جهانی امریکا شرکت نخواهد کرد؛ اما سرانجام تصمیم شورای فنی فدراسیون کشتی مبنی بر شانس مجدد سوریان برای پوشیدن دوبنده تیم ملی تعجب همگان را به همراه داشت.

به گزارش «تابناک»، با روی کار آمدن رسول خادم در فدراسیون کشتی و قبضه کردن قدرت در این فدراسیون شورای فنی قدرت بیشتری گرفت و نقش پررنگ‌تری در معادلات کشتی ایران بازی کرد؛ همان شورایی که موجب شد تا محمد بنا از تیم ملی برود و همان شورایی که سکان هدایت تیم ملی آزاد را به دستان رئیس فدراسیون سپرد. حالا همان شورای فنی که قرار بود حرفش حرف باشد و تنها رقابت انتخابی را ملاک پوشیدن دوبنده تیم ملی دانسته بود، بعد از یک کش و قوس طولانی مجبور شد زیر حرفش بزند و برای حمید سوریان قائل به تبصره شود تا آقای نابغه به تیم ملی باز‌گردد.

برای اینکه بدانیم عقب‌نشینی شورای فنی از این تصمیم، چه تصمیم عجیب و غیرقابل هضمی است، باید نگاهی بیندازیم به اتفاقات کشتی در یکی دو سال اخیر. محمد بنا، ‌معمار کشتی فرنگی ایران که مدال‌های ر‌نگارنگ جهانی و المپیک را تقدیم کشتی کشورمان کرد، در فرآیند تربیت کشتی‌گیران خود، اعتقادی به مسابقات انتخابی نداشت. او با شیوه خاص خود، تعدادی از کشتی‌گیران را در اردوهای مختلف و تمرین‌های متعدد پرورش می‌داد و خودش ترکیب نهایی تیم را مشخص می‌کرد. شیوه متفاوتی که البته جواب داده بود و کشتی‌گیران او چند سال انواع و اقسام مدال‌ها را درو کردند.

اما در دوران ریاست رسول خادم در فدراسیون بنا به هر دلیلی که بر ما پوشیده‌ است، شورای فنی قدرت گرفت و ‌‌تعیین کرد که کشتی‌گیران تیم‌های ملی آزاد و فرنگی فقط و فقط از دل مسابقات انتخابی تیم ملی شایسته پوشیدن دوبنده هستند. این تصمیم بی‌شک منجر به رفتن بنا از تیم ملی می‌شد و سرانجام هم همین‌طور شد و آقای خاص کشتی ایران به دلیل عدم همخوانی این شیوه با اسلوب‌های خودش از تیم ملی رفت.

حالا و یک سال و اندی بعد از آن ماجرا فدراسیون کشتی در برزخی گیر کرده که مجبور شده حرف خودش را دور بزند. حمید سوریان، قهرمان بزرگ و هفت مداله جهان ابتدا اعلام کرد که در رقابت‌های انتخابی شرکت می‌کند. او حتی در محل برگزاری مسابقات حاضر شد، وزن‌کشی کرد و تا یک قدمی تشک کشتی هم آمد ولی در اقدامی عجیب، بنا به دلایلی که فقط خودش می‌دانست، ترجیح داد به میدان نرود.

عدم حضور او روی تشک مسابقات انتخابی، موجب شد تا فدراسیون کشتی در ابتدا خیلی قاطع اعلام کند که مرد طلایی کشتی ایران جایی در ترکیب تیم ملی برای رقابت‌های جهانی ندارد. علیرضا حیدری، نائیب رئیس فدراسیون کشتی در این خصوص ابراز تأسف کرده بود که سوریان رقابت‌های جهانی را از دست داده و گفت بود: «سوریان یک کشتی‌گیر حرفه‌ای است اما از آنجا که کشتی یک ورزش آماتوری است، او نیز می‌تواند هر کجا که بخواهد کشتی بگیرد و هر کجا که دوست ندارد، نگیرد و ما نمی‌توانیم هیچ ایرادی به کار او وارد کنیم. فقط ما دلمان به خاطر این می‌سوزد که او خودش را سر وزن رساند و وزن‌کشی هم کرد؛ اما در این رقابت‌ها حاضر نشد. دلمان می‌سوزد که سوریان می‌توانست با حضور در این رقابت‌ها، دوبنده تیم ملی را در مسابقه‌های جهانی بر تن کند و از این طریق مدال طلای جهان را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه کند اما حیف شد که این فرصت را از دست داد. البته تصمیم او برای ما قابل احترام است و هیچ کس حق ندارد گذشته پرافتخار سوریان را زیر سوال ببرد.» اما با همه این دلسوزی‌ها و ابراز تاسف‌‌ها به یک ماه نکشید که فدراسیون کشتی از موضع خود عقب نشینی کرد و اعلام کرد سوریان شانس مجدد پوشیدن دوبنده تیم ملی را دارد از شرکت او در اردوهای تیم ملی و اعزام به مسابقات لهستان خبر داد.

پر واضح است که تصمیم شورای فنی موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. عده‌ای این تصمیم شورای فنی را یک جور بازی تلقی می‌کنند و مدعی هستند آنها تنها می‌خواهند نمایش بدهند که علی‌رغم مسابقات انتخابی‌‌شان و منزلت قهرمان بزرگی چون سوریان را هم رعایت کرده‌اند و عده‌ای دیگر هم بر این باورند که شورای فنی، راهی جز برگشتن از حرفش و اعتماد به حمید سوریان را نداشت، زیرا تنها حمید سوریان است که می‌تواند در رقابت‌های جهانی امریکا هم خیال ما را از جهت مدال راحت کند و هم کسب سهمیه کند.

این تصمیم البته یک رویه دیگر هم دارد. با آمدن خادم به فدراسیون کشتی و رفتن محمدبنا از تیم ملی فرنگی، یکی از نقاط قوت کشتی ما به نقطه ضعف بدل شد و علی رغم اینکه تیم ملی آزاد در شرایط مناسبی قرار گرفت، تیم ملی فرنگی رفته رفته ضعیف و ضعیف‌تر شد. وقتی از ضعف تیم ملی فرنگی صحبت می‌کنیم، داریم از تیمی حرف می‌زنیم که در المپیک قبلی نصف مدال طلاهای کل کاروان ایران را کسب کرد و همین تذکر به خوبی نشان می‌دهد، ‌این ضعف چقدر تأثیرگذار و مهم است. به همین روی در یک سال گذشته، خیلی‌ها به خادم انتقاد کرده‌اند که با عدم تعاملش موجب ضعیف شدن تیم ملی فرنگی شده است. حالا به نظر می‌رسد بردن سوریان به رقابت‌های جهانی حداقل خیال مدیران فدراسیون را از کسب حداقل یک مدال راحت می‌کند و به این ترتیب آنها حداقل در معرض انتقادات کمتری بعد از نتایج ضعیف احتمالی قرار خواهند گرفت.

به هر حال، دلیل این ماجرا هرچه باشد، این روزها فدراسیون کشتی یک قانون بزرگ و مهم خود را دور زد و این مسأله‌ای نسیت که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. اگر بدانیم که کشتی ایران در یک سال و نیم اخیر به دلیل همین قانون محمد بنا را از دست داد و به خاطر ادعای پایبندی به همین قانون بود که کشتی‌گیرانی چون مهدی تقوی و احسان لشکری برای مدتی از دور خارج شدند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۲
حالا برخی از دوستان بیایند و دوباره بگویند قانون برای همه است.
پاسخ ها
رستم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
مطمئن هستم که سوریان در این مسابقات حذف خواهد شد.
کشتی ورزشیه که سالی ۱ بار میشه تو اوج بود (المپیک یا حهانی) ورزشکار نمیتونه خودشو برای مسابقاتی مثل انتخابی تیم ملی برسونه به اوج در حالی که سال بعد المپیک رو داریم قانون اشکال داره تقصیر اینا نیست. اینم در نظر بگیرین ایران هزاران کشتیگیر داره که هیچکدوم در حد سوریان نیستن ولی برای انتخابی خودشون رو به اوج آمادگی میرسونن و شاید به راحتی سوریان رو شکست بدن ولی تو المپیک که میدان مهارت و استعداده بی مدال میمونن.
پاسخ ها
ظtر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
???
عمو عبداله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
کسی در توانایی سوریان شک ندارد.
بلکه انتقاد اصلی از مسئولین است که خلاف قانونی که خودشان گذاشتند عمل می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
چه استدلالی . بعد این مورد که شما میفرمائید فقط تو ایران صادقه دیگه . مثلا روسیه که با انتخابی قهرمان المپیکش را کنار میذاره مشکل داره دیگه
همه جا بی قانونی بیداد میکنه! حالا اینجا که باعث پیشرفت میشه دوستان قانون مدار شدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
دوست عزیز بی قانونی هیچ وقت باعث پیشرفت نشده بلکه یه سرپوش و مسکن مقطعی است و حتما باعث تخریب بیشتر ساختار اون ورزش میشه
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
مشکل از قانونه ،قانون خودش بی قانونیه دوست عزیز
للبلبل
گرچه میدونم منتشر نمی کنید، ولی سوریان یکی از نابغه های کشتی ایران و با اخلاق ترین کشتی گیر ایرانه که نیاز به مسابقه انتخابی نداره، هیچ کشوری و هیچ عقل سلیمی چنین قهرمانی رو کنار نمی گذاره. اگر ایشان را کنار می گذاشتن خودتون اولین نفر مقاله میگذاشتید
پاسخ ها
بهزاد
| Germany |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
بنظرم منظور نویسنده این نبود که این انتخاب غلط بوده. بلکه میگه برای تیم کشتی فرنگی هم باید این کار رو میکردند و انتخاب رو به عهده ی مربی میذاشتن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
بابا استدلال
متاسفانه کشتی فرنگی قربانی لجبازی مسئولان فدراسیون شد
سوريان رو چند سال ديگه حمايتش كنيد. انشاا... بتونيم يه نابغه از ايران در سطح نوابغ روس مثل كارلين - مدويد - سايتيوف - بلوگازوف - فادزايف داشته باشيم.
پاسخ ها
عمو عبداله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
آرتور تایمازوف هم نابغه بود.
تیم ایران پارسال با هدایت احد پازاج قهرمان جهان شد. شما ظاهرا در جریان نیستید که می فرمایید کشتی فرنگی ضعیف شده است.
با سلام- آقاي سوريان از نابغه هاي ورزشي اين كشور ميباشد.وبنده براي ايشان احترام خاصي قائلم ولي به نظرم تصميم اول فدراسيون درست و منطقي بوده وآقاي سوريان در اين دوره از شانس هاي طلايي نيستند. به اميد موفقييت آقاي سوريان
بعضی ها عمدا و دانسته و با وجود تجربه موفق گذشته کشتی اما با جهالت و لجبازی به مردم و ورزش کشتی خیانت می کنند و از خیانتشون هم دفاع می کنند...
قهرمان ملی کشورماست حقشه
بنام خدا
وقتی یک کشتی گیر مثل سوریان داریم برنامه ریزی چنین کشتی گیری دست خودش است چرا که او بهتر از همه روحیات و نقاط ضعف وقدرت جسمی خودش را میشناسد اگر با برنامه هایی مثل مسابقات انتخابی برنامه ها و تمرکز چنین کشتی گیری را به هم بزنیم همه ضرر میبینند استاد و مربی بزرگ کشتی فرنگی ایران جناب اقای بنا این موضوع را بخوبی میدانند و برای همین است که موفق هستند صرف برگزاری مسابقات انتخابی برای تیم ملی یک نوع عدالت ورزی است اما ورزش حرفه ای همیشه عدالت محور نیست واقعا فکر میکنید در تمام سالهای حضور مرحوم تختی کشتی گیری در حد و اندازه ایشان در کشور نبود ؟ اگر فکر میکنید پاسختان منفی است مطمئن باشید اشتباه میکنید همان زمان هم کشتی گیران خوبی در حد و اندازه ایشان بودند که دو بنده تیم ملی را به تن کنند اما مرحوم تختی مرد میدانهای بزرگ بود به همین دلیل هم در تیم ملی جای داشت سوریان مرد میدانهای بزرگ است و دو بنده تیم ملی حق اوست اصولا برگزاری مسابقات انتخابی باید برای کشف استعدادها و تربیت بهتر انها باشد نه انتخاب تیم ملی
از رسول خادم انتظار ضابطه مداری نداشته باشید. ولی رابطه مداری جای خود داره!
تا زماني كه سوريان كشتي ميگيره بگذاريد بگيره به هر حال اين وزن مال اونه حق اب وگل داره چه معني داره براش انتخابي ميذارين زشته بابا همينكه همراه تيم ميره كلي حساب ميبرن تازه ما بايد توسط اقا حميد ركورد روسها رو بزنيم دوست داريم حميد جون .
والا من که اصلن با کشتی حال نمی کنم فکر کنم هم در آینده از المپیک حذف بشود ورزشی که در انتخابش اخلاق نباشه مطمین باش که در خودشم جوانمردی نیست همون بهتر که کلن حذف بشه تکلیف اون بیچاره ای که برای پیراهن تیم ملی امید بسته رو اقای سوریان می دهد
ولی روس ها همواره کشتی های انتخابی رو به بهترین شکل و بدون هیج استثنایی برگزار می کنند و همواره نتیجه می گیرند.
20
مهم مدال نیست! مهم قانون و قاعده است!
پهلوان و قهرمان به اخلاق پهلوانی و ورزشکاری هر ورزشکاریه وگرنه زور که دور از جون قاطر هم داره. به نظر من گرفتن یه مدال ارزش زیر پا گذاشتن اخلاقیات و بازی با ابروی کسانی مثل تختی رو نداره.
با همه احترامي که براي سابقه و جايگاه حميد سوريان قائلم اما
اينکه با لابي رسانه اي و آقاياني در فدراسيون، کشتي گيران جوان مضحکه تصميمات سليقه اي و برخلاف قانون مي شوند آيا پشتوانه سازي در کشتي است؟
مگه کنکوره؟!
گرفتن فرصت از سایرین با قانون شکنی دامن کشتی رو هم گرفته
حداقل اینقدر حداقل نمی نوشتی
کاش امید نوروزی هم بعد از وزن کشی مسابقه نمی داد
لطفا همه چی رو قاطی نفرمایید به نظر من باید فرقی بین فردی که 7 مدال جهانی دارد با بقیه باشد اگر قانون فرقی نگذاشته مشکل قانون است ;(
اگر نظر کمیته فنی هست باید بهش احترام بزاریم ضمن اینکه سوریان یک نابغه است، اگر تو انتخابی اسیب میدید چی؟
مقاله ناشيانه اي بود
با سلام، فدراسیون جرات اجرای قانون و ایجاد نظم را پیدا نکرد.
???
متاسفم از اینکه در انتخاب نظرات ارسالی نیز تبعیض قائل می شوید.
هر جا سخن از گند زدن به ورزش می آید ، نام آقای خادم می درخشد!
سلام مسئولین لطفً کنند بنده خدا حاجی پور بفرستن خونشون چون توی خونشون بیشتر به درد می خورد تا اردو چون که بنده خدا تا سوریان هست سرکاره التماس دعا
1
روي صحبتم با اين متن انتقادي نيست ولي خيلي جالب است همانهايي كه مي گفتند فدراسيون بايد درمورد سوريان گذشت كند و به خادم حمله مي كردند حالا باز منتقد دعوت سوريان هستند و باز به خادم حمله مي كنند امان از مشكلات شخصي كه باعث مي شود قضاوتهايمان تحت الشعاع قرار بگيرد.
با سلام
در اینکه سوریان نابغه است و قابل احترام که شکی نیست ،اما بقیه کشتیگیران که شابد در بینشون بهتر از سوریان هم باشه با چه انگیزه ای تمرین کنند؟ شما که انتقاد میکنید لطفا راه حل بدید.
با تشکر از سایت خوبتون
سلام من خودم كشتي گيرم وسالها با اينها دوست بودم
1
1
1
1
1
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل