بازدید 2911

سایه طمع اقتصادی بر هویت ایرانی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
کد خبر: ۵۱۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 04 July 2015
عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با اشاره به اینکه هر گونه تغییر کاربری بناهای باستانی جنایت تاریخی خواهد بود، تصریح کرد: سند هویت تاریخی و دیرینه ایرانی‌ها به وی‍ژه تهرانی‌ها همین خانه‌هایی هستند که متاسفانه با گذشت زمان به خرابه تبدیل می‌شوند.

درباره تعلل در ثبت ملی خانه های تاریخی در کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی گفت:‌ میراث فرهنگی متعلق به نسل‌های بعدی است و به همین دلیل باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند؛ اما واقعیت آن است که دولت به تنهایی امکان رسیدگی و حفظ این آثار را ندارد به همین دلیل NGOها، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و شوراهای محلی باید به دولت کمک کنند.

با وجود فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران، شورای شهر نیز باید علاوه بر ردیف اعتباری مستقل برای  این مسئله جنبه حمایتی آن را هم افزایش دهد.

به مزایده گذاشتن خانه «معین‌التجار بوشهری» تهران برای تبدیل به یک بنای تجاری، و هر گونه تغییر کاربری بناهای باستانی جنایت تاریخی خواهد بود؛ مردم ایران در مقابل این نوع طمع‌های اقتصادی که هویت ایرانی را به پول می‌فروشند سکوت نخواهند کرد و به طبع مجلس هم در مقابل چنین اقدامی ساکت نمی‌نشیند.

درخواست مجلس این است که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا شهرداری و شورای شهر نیز موظف به حفظ  و نگهداری بنای مورد نظر شوند.

 ایجاد ردیف اعتباری قابل توجه برای بناهای تاریخی توسط شورای شهر

انتظار می‌رود شورای شهر کلان شهرها به جد ردیف اعتباری مشخص برای آثار تاریخی داخل شهرها در نظر بگیرند و برای حفظ آن‌ها اقدام کنند زیرا حفظ آثار باستانی علاوه بر دولت‌ها به مردم یک شهر ارتباط پیدا می‌کند.

سند هویت تاریخی و دیرینه ایرانی‌ها به وی‍ژه تهرانی‌ها همین خانه‌هایی هستند که با گذشت زمان  به خرابه تبدیل می‌شوند و این خانه‌ها به جای جذب گردشگر به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده‌اند.  

دولت و حاکمیت به تنهایی نمی‌توانند حامیان خوبی برای این آثار باشند بنابراین از شوراهای شهر و بخش‌های خصوصی انتظار می‌رود که به دولت کمک کنند زیرا هیچ جای دنیا اینگونه نیست که دولت به تنهایی تمام این اماکن را حفظ کند، چراکه تنها بحث حفظ در  میان نیست بلکه بناهای تاریخی به رسیدگی مداوم هم نیاز دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها