بازدید 2433

طرح‌هاي عربستان براي سيطره بر عدن شکست خورد

کد خبر: ۵۱۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 04 July 2015
الاخبار نوشت طرح های عربستان و امارات برای سیطره بر عدن ناکام ماند و ماموریت گروه های این دو کشور از طرح های هجومی به جستجو برای پناهگاهی امن تغییر کرد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی از عدن نوشت بعد از مذاکرات ژنو، رایزنی های فشرده ای بین نهادهای جنبش جنوبی یمن و انصارالله صورت گرفت که هدف از این رایزنی ها بررسی راه های حفظ شهرها توسط ارتش و کمیته های مردمی است. بر اساس اطلاعاتی که از مسقط در اختیار الاخبار قرار گرفته است، بررسی به تشکیل ساختار سازمانی منجر شده است که استان های جنوبی را اداره می ‌کند و تقریبا بر سرهمه جزئیات توافق صورت گرفته است به عنوان نمونه توافق شده است که حمایت از مرزها جزء وظایف ارتش باشد.

دو طرف درک می‌کنند که اجرایی شدن تفاهمات نیازمند آن است که توافق های منطقه ای و بین المللی صورت گیرد که در این صورت عربستان اجازه نخواهد داد تصمیماتی از این قبیل عملی شود؛ زیرا برگه جنوب را از دست خواهد داد. اما طرف های مذاکره کننده به یکدیگر اطمینان داده اند و مهمترین از این اطمینان بخشی، تعامل میدانی و آمادگی روانی و عملی است و همگان در انتظار فراهم شدن فرصت های بین المللی و منطقه ای هستند.

در این گزارش آمده است: عربستان برای نشان دادن خشم خود از جنبش جنوب یمن، تدابیری میدانی و رسانه ای انجام داده است و در همین خصوص هفته گذشته پنج بار به مواضع وابسته به جنبش جنوب یمن در منطقه الصبیحه، حمله کرد که ماشین رسانه ای عربستان، این حملات را اشتباه توصیف کرد. به موازات این اقدامات تبلیغاتی برضد جنبش جنوب یمن صورت می‌گیرد و این جنبش «جنبش ایرانی» نامیده می شود که همین مسئله ساکنان جنوب یمن را تحریک کرده است. ابوبکر حیدر العطاس، نخست وزیر سابق جنوب یمن در همین خصوص گفت این جنبش، یمنی است نه ایرانی.

در برابر سرخوردگی سعودی ها در جنوب یمن، آل سعود مجبور شد از نیروهای اماراتی کمک بگیرد و حدود شصت افسر و نیروی مسلح اماراتی را در بخش البریقه عدن پیاده کرد. حدود صد افسر و نیروی سعودی نیز در کنار نیروهای اماراتی مستقر شدند. یک کشتی جنگی نیز با چهارصد سرنشین در خلیج عدن لنگر انداخته است. قرار است از این کشتی در مواضع اضطراری استفاده شود. به شرط اینکه هدایت این کشتی را اماراتی ها بر عهده بگیرند.

هفته گذشته، ششصد نیروی یمنی که اکثر آنها سالخورده بودند در عربستان آموزش دیدند. یک افسر اماراتی به گروه های مسلح وعده داد هزار و ششصد نیرو طی هفته های آینده به آنها ملحق خواهند شد و همه این نیروها در بخش البریقه جمع خواهند شد.

اما یک اتفاق ناگهانی، روند اوضاع را تغییر داد. ارتش به یک آپارتمان در منطقه دارسعد عدن، که اماراتی ها آنجا بودند، شلیک کرد که در پی آن، فورا چند نظامی از جمله یک افسر اماراتی کشته شدند. نگرانی و ترس در میان نظامیان مشاهده شد و ماموریت تلاش برای ترسیم طرح های هجومی به منظور سرنگون کردن یمن به جستجو برای پناهگاهی امن برای نیروهای اماراتی و سعودی تبدیل شد.

آنچه اوضاع را بدتر کرد، ایجاد اختلاف بین گروه های مسلح طی روزهای گذشته بود. به گونه ای برخی نیروهای سلفی به صورت ناگهانی از جبهه البریقه و لحج، عقب نشینی کردند.

درباره پیامدهای اختلاف عربستان با جنبش جنوبی یمن باید گفت، عبدربه منصورهادی، بعد از کشته شدن علی ناصر هادی، فرمانده منطقه چهارم، سیف البغلی را به سمت فرماندهی انتخاب کرد، که این فرد گرایش های جدایی طلبانه دارد. اما اختلاف هایی بین او و گروه دماج رخ داد به گونه که عربستان از او خواست به دستوراتش گوش کند اما البغلی نپذیرفت به همین سبب به ریاض احضار و در آنجا با شنیدن خبرکنار گذاشته شدن خود و انتخاب ناصر باریس، که طرفدار هادی است،غافلگیر شد. به منظور آرام کردن افراد به خصوص طرفداران جنبش جنوبی یمن، رئیس جمهور در تبعید این کشور، احمد المیسری یکی از اعضای هیئت ریاض در مذاکرات ژنو را به منظور از بین بردن شکاف ایجاد شده بین گروه های مسلح به البریقه فرستاد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر