بازدید 19753
مرور روزنامه‌های صبح سیزدهم تیر ماه؛

ادعای وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد نتیجه انتخابات آینده/ جنگ هزینه دارد؛ صلح هم هزینه دارد!/ نشست مهم براي ميزان در مجلس

هفته سرنوشت‌ساز هسته‌ای را روزنامه‌ها با مذاکرات هسته ای و گمانه زنی در مورد آینده مذاکرات آغاز کرده اند. در این میان، روزنامه‌ها با اشاره به روند مذاکرات در روزهای اخیر به سمتی حرکت کرده اند که امکان توافق بیش از نرسیدن به توافق است. البته‌ برخی ‌روزنامه ها نیز همچنان بر ایده نرسیدن به توافق با این شرایط تأکید می کنند.
کد خبر: ۵۱۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 04 July 2015

هفته سرنوشت‌ساز هسته‌ای را روزنامه‌ها با مذاکرات هسته ای و گمانه زنی در مورد آینده مذاکرات آغاز کرده اند. در این میان، روزنامه‌ها با اشاره به روند مذاکرات در روزهای اخیر به سمتی حرکت کرده اند که امکان توافق بیش از نرسیدن به توافق است. البته‌ برخی ‌روزنامه ها نیز همچنان بر ایده نرسیدن به توافق با این شرایط تأکید می کنند.

در این میان، سخنان مهم رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون مذاکرات هسته ای نیز مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های شنبه سیزدهم تیرماه را مرور کنید.


«روزنامه قانون» در گفت و گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌الواحد‌ موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات به وضعیت و فعالیت های اصلاح طلبان پرداخته و در پایان این مصاحبه در ادعایی بزرگ در پاسخ به اینکه پیش‌بینی‌تان از ترکیب مجلس آینده چیست، می گوید: «اگر حداقل‌های انتخابات رعایت شود، اصلاح‌طلبان نیروی تعیین‌کننده‌ای در مجلس خواهند داشت. من همین الان به راحتی می‌توانم بگویم که اکثریت منتخبین تهران از اصلاح‌طلبان خواهند بود. به نظر من در حوزه‌هایی که سیاسی‌تر است، اصلاح‌طلبان حضور مقتدرانه‌تری خواهند داشت. در تهران و مراکز بزرگ استان مثل اصفهان و شیراز و مشهد و امثال آن، اصلاح‌طلبان قدرت مانور بیشتری دارند. اگر همین روال عادی در جامعه باشد و اراده‌ای برای حذف مطلق وجود نداشته باشد، من فکر می‌کنم نیروی اصلاح‌طلب مجلس آینده، نیروی تعیین‌کننده و تاثیرگذاری خواهد بود. نمی‌توانم بگویم اکثریت مجلس را به دست می‌آورند ولی نیرویی خواهند بود که در خیلی از جاها می‌تواند معادلات را تغییر دهد‌».


«روزنامه اعتماد» عکس صفحه اول خود را به سخنان رئیس جمهور اختصاص داده ‌و در گزارشی با تیتر «تصمیم به صلح»، می نویسد: « حسن روحاني نيمه ديگر حرفي را كه ٢٥ ماه پيش در مقام يك نامزد انتخابات رياست‌جمهوري زده بود، در مقام رييس‌جمهوري ايران تكميل كرد؛ حرف‌هايي درباره دوگانه جنگ و صلح. رييس‌جمهوري كه دو سال پيش با ترسيم آينده‌اي متفاوت از نتيجه نهايي منازعه هسته‌اي ايران و غرب توانست راي اكثريت مردم را كسب كند حالا در چند قدمي به حقيقت پيوستن آن تصوير قرار دارد. كار او اما نه در آن روزي كه كليد پاستور را تحويل گرفت آغاز شده بود و نه با پايان مذاكرات وين به نقطه نهايي خواهد رسيد.


روحاني ١٢ سال پيش نخستين قدم‌هاي مذاكرات هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي غربي را به مسيري هدايت كرد كه به زعم او «دور كردن كشور از زير سايه تهديد» بود. ١٠سال بعد از شروع آن نبرد ديپلماتيك، روحاني در ميدان نبرد انتخاباتي خود در برابر دوربين‌هاي صدا و سيما اين‌گونه تلاش‌هايش را در قامت رييس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران با سه كشور اروپايي در دولت اصلاحات توضيح داد: «در دوران مسووليتم من همواره اين هدف را دنبال مي‌كردم كه كمترين هزينه و بيشترين فايده را داشته باشيم بنابراين ما توانستيم صلح‌آميز بودن پروژه‌هاي هسته‌اي را به اثبات برسانيم و جنگ، شوراي امنيت و تحريم را در حساس‌ترين مقطع از كشور دور كنيم. در ادامه راه هم‌چنين خواهيم كرد.» از روز ١٤ خرداد سال ٩٢ كه حسن روحاني اين حرف‌ها را درباره گذشته و‌آينده‌‌اش زد زمان چندان زيادي نياز نبود تا ادامه راهي كه مد‌نظر او بود كليد بخورد؛ ادامه‌اي كه حالا پس از ٢٢ ماه مذاكره به نقطه‌اي رسيده كه رييس‌جمهوري ايران مي‌تواند نام «صلح» بر آن بگذارد. حسن روحاني پيش از اين با صراحتي كه در جلسه پنجشنبه خود با استانداران و معاونان وزراي دولت از «صلح» سخن گفته بود، اينچنين به افق مدنظرش در مذاكرات هسته‌اي اشاره نكرده بود. انطباق تاريخ ولادت امام حسن(ع) با آخرين روزهاي مذاكرات بهترين زمينه را براي حسن روحاني فراهم كرد تا با ياد كردن از صلح امام حسن(ع) به تشبيه آن شرايط با شرايط امروز ايران در كوران مساله هسته‌اي بپردازد؛ جايي كه برداشت روحاني از زندگي و صلح امام دوم شيعيان اين بود كه «اگر مسوولي وظيفه‌اي را احساس كرد ولو اينكه در شرايطي كه اگر آن مسووليت را انجام دهد، با مشكلات و زخم زبان توام مي‌شود، نبايد در انجام آن وظيفه ترديد كند.» با همين استدلال است كه رييس‌جمهوري نتيجه‌گيري مي‌كند: «بي‌ترديد تصميم‌گيري براي صلح، سخت‌تر از تصميم‌گيري براي جنگ است و آمادگي براي نثار آبرو مهم‌تر از نثار جان و خون در راه خداست‌».

این روزنامه همچنین در گفت‌وگویی با رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب اعتماد ملی با تیتر «شرايط كنوني، پذيراي صلح است» به موشکافی سخنان اخیر آقای روحانی پیرامون صلح امام حسن (ع) پرداخته ‌و به نقل از وی بیان می دارد: «همان‌طور كه جنگ هزينه جاني و مالي و حيثيتي دارد پذيرش صلح هم هزينه دارد، چه بسا هزينه آبرو باشد. امام حسن(ع) وقتي صلح را پذيرفتند عده‌اي افراد سطحي فكر در برابر ايشان ايستادند كه شما ما را ذليل كرده‌ايد و فرياد يا مذل المومنين سر دادند. در داستان حكميت نيز همين جملات را مي‌گفتند. وقتي امام خميني قطعنامه را پذيرفت گفت آبرويي كه دارم براي حفظ اسلام در اين راه نثار كردم اما افراد جاهلي مي‌گفتند كه امامي كه خواهان ادامه جنگ بود الان چطور اين قطعنامه را پذيرفت؟ الان هم اين‌گونه است. اگر كشور ما اكنون حاضر شده در برابر دولت‌هاي قدرتمند جهاني مذاكره كند به معناي استحاله نيست. دولت يازدهم آبروي خود را در اين راه گذاشته است. دومين شخص كشور براي رسيدن به اين هدف تلاش مي‌كند. پس روا نيست كه برخي دوستان نادان و دشمنان آگاه خود را دلسوز‌تر از همه نسبت به كشور بدانند‌».


«روزنامه ایران» نیز به مثابه روزهای گذشته سلسله مطالبی پیرامون مذاکرات هسته ای را در صفحه نخست خود جای داده است. البته این بار در گزارشی معنا‌دار در صفحه یک خود با تیتر «سقوط قیمت سکه به پایین‌ترین سطح» احتمالا می خواهد ‌تأثیر توافق احتمالی را در حوزه طلا و سکه بزرگنمایی کند و می نویسد: «رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا و کاهش قیمت ارز، به کمتر از 900 هزار تومان رسید که این اتفاقی بی‌نظیر در دو سال اخیر بود‌».

روزنامه دولتی ایران همچنین در صفحه سوم خود به بازتاب سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان «‌هشدار رئیس مجلس به مخالفان مذاکره هسته ای» پرداخته و نوشته است: «علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی یک بار دیگر نسبت به مواضع برخی مخالفان مذاکرات انتقاد و بر ضرورت حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای تأکید کرد. در روزهای حساس و نهایی گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و 1+5 و در شرایطی که برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی تا دقیقه 90 هم از یأس‌آفرینی و اغلب تخریب مذاکرات دریغ نمی‌کنند، رئیس مجلس پنجشنبه شب در قم تصریح کرد که برخی انتقادها علیه تیم مذاکره کننده هسته‌ای غلط است. او با صراحت بیشتر بعضی از این انتقادهای غلط را یادآور و تأکید کرد که در این شرایط همه باید به دولت کمک کنند.به گزارش «خانه ملت»، لاریجانی در همایش روز ملی صنعت و معدن استان قم، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای گفت: در مسائل بین‌المللی بویژه پرونده هسته‌ای نسبتاً مشکلاتی وجود دارد و تلاش می‌شود که این موضوعات حل شود اما شاهد هستیم برخی افراد به زعم خودشان براساس وظیفه شرعی در منافع ملی حرف‌هایی می‌زنند که غلط است حال این سؤال پیش می‌‌آید که چرا برخی افراد با اظهارات نسنجیده اذهان را تخریب می‌کنند.

رئیس مجلس افزود: برادری در یکی از استان‌ها در رابطه با مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده که تمام واحد‌های هسته‌ای کشور پس از توافق ژنو تعطیل شده، همچنین یک برادر دیگر گفته که با توافق، دار و ندار فناوری هسته‌ای را به امریکا داده‌ایم. همچنین یک نفر دیگر در مسأله هسته‌ای مردم را تحریک می‌کند که «آقا» تنهاست. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا بدون اطلاع از مسائل، سخن خلاف می‌گویید و به هیأت مذاکره کننده تهمت می‌زنید. لاریجانی افزود: اگر این افراد مشکلی دارند، چرا پشت رهبری پنهان می‌شوند؟ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که مذاکره‌کنندگان کشورمان متعهد، متدین، غیور و شجاع هستند. آیا اظهارات این گونه افراد با بیانات معظم له برابر است.رئیس قوه مقننه ادامه داد: قطعاً تمام مسئولان کشور از توافق هسته‌ای که خطوط قرمز کشور را رعایت کرده و منافع ملی را تأمین کند، حمایت می‌کنند از این رو طرح برخی مسائل و اظهارات تخریبی علیه مذاکرات هسته‌ای نه حرف رهبری بوده و نه حرف مسئولان است زیرا مقامات کشور در انتهای دولت قبل در این رابطه بحث کرده و تصمیمی آگاهانه گرفته‌اند که براساس آن با توجه به مجموعه شرایط کشور و وضعیت مناسب صنعت هسته‌ای هم اکنون موقع مذاکرات و توافق رسیده است که این تصمیم براساس مسائل احساسی نبوده، بلکه با استدلال صورت گرفته است.رئیس قوه مقننه افزود: براساس آمارها وزارت نیرو حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهکار است، از مسئولان مربوطه باید پرسید که چرا مملکت را این گونه مدیریت کردید. بر اساس آمارهای اعلامی، حدود 100 هزار میلیارد تومان از معوقات بانک‌ها مربوط به دولت است اما خوشبختانه دولت یازدهم در چهارچوبی توانسته از افزایش تلاطمات اقتصادی جلوگیری کند‌».


«روزنامه خراسان» در گزارشی با تیتر « نشست مهم براي ميزان در مجلس» به موضوع بان میزان پرداخته ‌و در گزارشی ویژه می‌نویسد: «سه‌شنبه بيست و سوم ماه جاري جلسه‌اي با نمايندگان موسسه ميزان، وزير دادگستري و رئيس کل بانک مرکزي به منظور تعيين تکليف وضعيت مالباختگان مؤسسه مالي، اعتباري ميزان در کميسيون اجتماعي مجلس برگزار مي شود. رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما با بيان اين که مؤسسه مالي، اعتباري ميزان با 930 هزار سپرده‌گذار دچار مشکل شده است، گفت: اين مؤسسه 265 ميليارد تومان سپرده پشتيبان نزد بانک مرکزي داشت که شب عيد 165 ميليارد تومان آن آزاد شد، در اين زمينه بانک مرکزي از مسئولان مؤسسه ميزان تعهد اخلاقي گرفت تا اين مبلغ را براي تسويه حساب با سپرده گذاران خرد هزينه کند.


«عبدالرضا عزيزي» با بيان اين که 84 درصد سپرده گذاران خرد مؤسسه ميزان در واقع زير 3 ميليون تومان سپرده نزد اين مؤسسه داشتند، ادامه داد: تسويه حساب اين تعداد از سپرده گذاران با 160 ميليارد تومان امکان پذير بود اما متاسفانه مسئولان موسسه ميزان چنين تعهدي را عملي نکردند و به دوستان خود ميليوني و ميلياردي پول دادند و در نتيجه ما بعد از عيد از بانک مرکزي درخواست کرديم تا به اين وضعيت رسيدگي کند و بانک مرکزي نيز با کمک نهادهاي امنيتي، مسئولان اين مؤسسه را دستگير کردند.نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي افزود: اکنون نيز مؤسسه ميزان حدود 100 ميليارد تومان پول نقد در بانک مرکزي دارد و علاوه بر آن داراي يکسري اموال است که هنوز دست‌نخورده باقي مانده و از سويي ديگر، مؤسسه ميزان پول‌هاي زيادي نيز به صورت وام و مشارکتي به شرکت پديده داده است.وي با تأکيد بر اين که کميسيون اجتماعي به اين نتيجه رسيد تا جلسه‌اي را با مسئولان کشوري و لشگري برگزار کند، يادآور شد: قرار است در اين خصوص تصميم هاي مهمي اتخاذ شود لذا درصدد هستيم سه‌شنبه بيست و سوم ماه جاري جلسه اي را با حضور وزير دادگستري، معاون دادستاني کل کشور، معاون حقوقي و پارلماني نيروي انتظامي، رئيس کل بانک مرکزي، مدير عامل بانک صادرات کشور، مديرعامل شرکت پديده و نمايندگان مؤسسه ميزان برگزار کنيم.وي بيان کرد: معاون اقتصادي وزير اطلاعات نيز براي شرکت در اين جلسه دعوت شده است که اگر وي صلاح بداند، مديران کل اطلاعات استان هاي خراسان نيز در جلسه حضور خواهند داشت‌».


«روزنامه شرق» نیز در واکنش به سخنان اخیر محمدرضا باهنر پیرامون لیدری جریان اصلاحات در گفت و گویی با محمد‌نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه با تیتر «‌حذف لیدر تأثیر منفی دارد» به نقل از آقای حبیبی می نویسد: «‌من، [وجود] لیدر و طرفداران لیدر را در رسیدن به ائتلاف ـ هم در جریان اصولگرا و هم اصلاح‌طلب‌ ـ لازم می‌بینم و وجود فصل‌الخطاب را از ضروریات می‌دانم و نبود آن در هر دو جریان هم تأثیر منفی خواهد داشت‌».


سرانجام «روزنامه کیهان» در ادامه سلسله گزارش‌های منفی علیه مذاکرات هسته ای در گزارش یک خود با تیتر «بزک توافق با تحریف خطوط قرمز» نوشته: «مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین در حال برگزاری است. بنابر شواهد موجود این احتمال جدی است که متن توافق برای بررسی به پایتخت ها ارسال شود. خبرهای منتشر شده از سوی رسانه های غربی بر این مسئله تاکید دارد که حداقل در دو موضوع بازرسی و تحریم، این توافق با منافع ملی و خطوط قرمز ایران مغایرت جدی دارد.در زمینه بازرسی ها، مطابق اعلام مقام های ارشد امریکایی، تمرکز فعلا از روی دسترسی به فهرست های خاص افراد و مکان ها برداشته شده ولی اولا حل PMD به عنوان پیش شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها از سوی 1+5 حفظ شده و ثانیا آژانس می تواند به بهانه راستی آزمایی توافق و اجرای پروتکل در آینده به هر تاسیسات مشکوکی از جمله تاسیسات نظامی دسترسی پیدا کند. در حقیقت در مورد بازرسی ها صرفا تغییر ادبیات رخ داده و مسئله دسترسی به اسناد، مکان ها، افراد و تجهیزات نظامی به هیچ وجه استثنا نشده است.مقامات آمریکایی همچنین در اظهارات جداگانه درخصوص موضوع تحریم ها تاکید کرده اند که اجرای تعلیق تحریم ها پس از اجرای کامل تعهدات از سوی ایران و راستی آزمایی آن از سوی آژانس انجام خواهد شد و مسئله همزمانی در متن برجام دور زده شده است.با توجه به اطلاعات و گزارش های فعلی متن برجام بر اساس چارچوب لوزان نوشته شده و هیچ اصلاح اساسی در آن صورت نگرفته است‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل