بازدید 27708
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب پیام ویدئویی ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای/ پیشرفت آژانس در حل مسأله «پی ام دی»/ موضع کلینتون درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

بازتاب پیام ویدئویی ظریف درباره مذاکرات هسته ای، نزدیک تر شدن ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای، پیشرفت آژانس در بررسی فعالیت های هسته ای گذشته ایران، مخالفت روسیه با تمدید بیشتر مدت زمان مذاکرات و موضع هیلاری کلینتون درباره گفت‌و‌گوهای هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 04 July 2015
بازتاب پیام ویدئویی ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای/ پیشرفت آژانس در حل مسئله «پی ام دی»/ موضع هیلاری کلینتون درباره مذاکرات هسته‌ای ایرانبازتاب پیام ویدئویی ظریف درباره مذاکرات هسته ای، نزدیک تر شدن ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای، پیشرفت آژانس در بررسی فعالیت های هسته ای گذشته ایران، مخالفت روسیه با تمدید بیشتر مدت زمان مذاکرات و موضع هیلاری کلینتون درباره گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، سخنان شب گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در قالب پیامی ویدئویی، بازتاب گسترده ای در مطبوعات و رسانه‌های بین المللی داشته است. «آسوشیتدپرس» می نویسد، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه در پیامی به آمریکا، پایان یافتن «تهدید و فشار» را در مذاکرات هسته ای خواستار شد و اعلام کرد، موافقتنامه‌ قابل قبول برای کشورش، باب همکاری در مقابله با افزایش افراط‌گرایی در خاورمیانه را که تهدیدی برای منافع هر دو کشور است، باز خواهد کرد. این خبرگزاری می افزاید، ظریف در پیام ویدئویی خود به نام آمریکا اشاره نکرد، اما با توجه به اینکه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی طی یک سال گذشته، اساساً به مذاکرات دوجانبه بین آمریکا و ایران تبدیل شده، روشن است که مخاطب پیام ظریف آمریکایی ها هستند که عاملان اصلی تحریم های اقتصادی علیه ایران بوده اند.

*****

خبرگزاری فرانسه نیز اظهارات ظریف را بازتاب داده و می نویسد، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در پیامی اعلام کرد: «امروز، تهدید مشترک ما، تهدید فزاینده افراط گرایی خشن و وحشی‌گری علنی است». در ادامه این مطلب اشاره شده، وزیر امور خارجه ایران در پیامی چهار دقیقه ای که در یوتیوب منتشر شد، در اشاره ای آشکار به گروه داعش‌ گفته: «تهدیدی که ما با آن مواجه هستیم ـ و من می گویم «ما»، زیرا هیچ‌کس مستثنی نیست ـ توسط مردان نقاب‌داری نمود یافته که در حال ویران کردن گهواره تمدن هستند. برای برخورد با این چالش جدید، رویکردهای جدیدی به شدت مورد نیاز است». ظریف همچنین در اشاره به موضوع هسته ای و شرایط دستیابی به توافق گفته: «آن ها (طرف غربی) همچنان باید تصمیمی تاریخی و حساس بگیرند: توافق یا فشار و تهدید».

*****

در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، «وال استریت ژورنال» از نزدیک تر شدن ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه گفت، ایران و شش قدرت جهانی بیش از هر زمان دیگری به توافق نهایی هسته ای نزدیک شده اند؛ در حالی که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به دستیابی پیشرفت هایی مهم در مذاکرات با تهران در زمینه فعالیت هسته ای این کشور در گذشته اشاره کرد. به نوشته وال استریت ژورنال، برخی ‌مقامات غربی، ‌روز جمعه گفته اند ‌مذاکرات هسته ای ‌کاملاً واضح‌ رو به پیشرفت است. یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفته، سفر آمانو به تهران، یک گام خوب و مثبت بود، اما هنوز باید کارهایی انجام شود تا درباره فعالیت های هسته ای ایران در گذشته اطمینان حاصل شود.

*****

در همین راستا، روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز از پیشرفت آژانس بین المللی انرژی اتمی در بررسی فعالیت های هسته ای گذشته ایران خبر داده و می‌نویسد، با نزدیک شدن به تکمیل توافق هسته ای با ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی ـ که دیده‌بان هسته ای سازمان ملل متحد است ـ روز جمعه اعلام کرد، در بررسی فعالیت های هسته ای گذشته ایران پیشرفت داشته؛ اما هنوز ‌کامل نتوانسته موضوع را حل کند. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در بیانیه ای پس از سفر به تهران گفته بود که آژانس و ایران به درک بهتری از راه های پیش رو دست یافته اند؛ هرچند کار بیشتری در این زمینه لازم است. در عین حال، دیپلمات ها خاطر‌نشان کرده اند که قصد ندارند اجازه دهند پرسش های بی پاسخ درباره ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) مانع از حصول توافق جامع شود.

*****

اما سرگئی ریابکف، مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه بار دیگر درباره مذاکرات هسته ای ایران اظهارنظر کرده که این موضوع در خبرگزاری «ایتارتاس» بازتاب یافته است. به نوشته این خبرگزاری، ریابکف گفته تمدید بیشتر مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در دستور کار نیست. وی تصریح کرده، همه طرف های مذاکره باید بدانند که طولانی تر شدن این روند، تنها فرصتی برای مخالفان توافق خواهد بود تا فشارهای خود را به منظور ایجاد مشکلات بیشتر ادامه دهند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم های ضد ایرانی را که ارتباطی با رژیم منع تکثیر هسته ای ندارد، لغو کند. وی تأکید کرده، هرگونه تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که هیچ ارتباط مستقیم با تقویت رژیم منع تکثیر هسته ای ندارد، باید لغو شود.

*****

اظهارات نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، هیلاری کلینتون که برای کسب نامزدی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش می کند، روز جمعه گفته، امیدوار است مذاکرات هسته ای ـ که از 18 ماه پیش بین ایران و قدرت‌های بزرگ جریان دارد ـ به توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، منتهی شود. وی گفته: «امیدوارم بتوانیم هفته آینده به توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند، دست پیدا کنیم». رویترز اشاره می کند، از زمانی که کلینتون تبلیغات انتخاباتی خود را در ماه آوریل آغاز کرد، هیچ گاه‌ علنی به مذاکرات ایران نپرداخته بود. وی پیش از آغاز تبلیغات گفته بود: «پیمودن بقیه راه تا توافق نهایی آسان نخواهد بود، ولی بسیار مهم است». 

*****

در نهایت، شبکه خبری «سی سی تی وی» چین، اظهارات وزیر خارجه این کشور را بازتاب داده که درباره روند مذاکرات هسته ای ایران اظهارنظر کرده و از فرا رسیدن زمان برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران سخن گفته است. وانگ یی گفته: «مذاکرات هسته ای بیش از ده سال ادامه داشته‌ و مذاکراتی فشرده در سال های اخیر برگزار شده است. به نظرم منصفانه است که بگوییم اجزای اصلی مذاکرات که باید روی آن ها کار شود، از پیش حاصل شده و موجود است. چهارچوب تفاهم لوزان تمامی مسائل مرتبط را پوشش می دهد و چهارچوب اصلی یک توافق هسته ای از پیشتر شکل گرفته است. به نظرم زمان حل مسأله اتمی ایران فرا رسیده است». 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل