بازدید 3135

رای الیوم: عربستان از براندازی نظام سوریه عقب نشینی کرد

وحشت از پیشروی تروریست های داعش در منطقه و پیامدهای خطرناک آن باعث شده ریاض در قبال مواضع خود در مورد سوریه تجدید نظر کرده و از هدف براندازی دولت سوریه دست بردارد.
کد خبر: ۵۱۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 03 July 2015
وحشت از پیشروی تروریست های داعش در منطقه و پیامدهای خطرناک آن باعث شده ریاض در قبال مواضع خود در مورد سوریه تجدید نظر کرده و از هدف براندازی دولت سوریه دست بردارد. 

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی رأی الیوم در مقاله ای با اشاره به پیام تسلیت شاه سعودی به السیسی به مناسبت حمله تروریستی اخیر به سینا که به کشته شدن دست کم 70 تن انجامید نوشت: ، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در تلگرافی برای رئیس ‌جمهور مصر حضور این کشور در کنار مصر برای مقابله با تمام چیزهایی که امنیت و ثبات آن را به مخاطره انداخته است، اعلام کرد.

در حملات تروریستی که داعش چهارشنبه در منطقه سینا بر ضد شش مانع ایست و بازرسی ارتش مصر انجام داد، 70 نفر کشته شدند که 16 نفر از آنها افسر و سرباز ارتش بودند.

در این تلگراف طولانی که به همین مناسبت صادر شده، پادشاه عربستان سعودی در حالی از روابط دوستانه با مصر صحبت می‌کند که مناسبات بین دو کشور بعد از ایجاد تغییر در مواضع عربستان سعودی نسبت به مصر و هم‌گرایی ملموس مقامات این کشور به سمت جنبش اخوان المسلمین و ورود در محور ترکیه و قطر به تیرگی گراییده است. در همین راستا ریاض با حمله شدید قاهره بر ضد اسلام گرایان و به ‌ویژه اخوانی ‌ها مخالف است.

شاخص ‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌ دهد مقامات عربستان سعودی در سیاست‌ های خود در قبال پرونده سوریه نیز تجدید نظر کرده و بیش از پیش به دیدگاه‌ های مصر نزدیک شده اند. آنها تأکید دارند که اولویت را باید به مبارزه با گروه تروریستی داعش داد، این تغییر رویکرد در شرایطی صورت گرفت که جبهه داخلی این کشور هدف قرار گرفته و انفجارهایی در مساجد شیعیان در قطیف و دمام صورت گرفت و بعدها به سمت کویت کشیده شد.

گزارش‌ های موجود نشان می ‌دهد که تحول در مواضع عربستان سعودی در نتیجه سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد این کشور و وزیر دفاع آن به مسکو خود را نشان داد. وی در جریان این سفر توافق نامه‌هایی برای احداث تأسیسات اتمی و خرید تسلیحات پیشرفته به ارزش بالغ بر 12 میلیارد دلار با مسکو به امضا رساند. برخی از گزارش ‌ها از نزدیک شدن دیدگاه‌ های روسیه و عربستان در موضوع سوریه و پرونده‌ های دیگر نفتی و تسلیحاتی به یکدیگر خبر می‌ دهند و تاکید می ‌کنند که عربستان سعودی به صورت موقت هم که شده از هدف براندازی دولت دمشق عقب‌نشینی کرده است.

درست است که مقامات عربستان همچنان به صورت رسمی از پیشنهاد مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه برای تشکیل ائتلافی چهارجانبه متشکل از عربستان، ترکیه ، اردن و سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش استقبال نکرده اما به نظر می‌ رسد موضع ریاض در مورد این پیشنهاد رد قطعی آن نیست. درست بر خلاف ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که برای بررسی این پیشنهاد به مسکو رفته بود. وی در این رابطه از طرح این پیشنهاد مبنی بر ورود کشورش به ائتلاف با دولت ‌هایی که به دنبال تخریب سوریه بودند و از تروریسم موجود در این کشور حمایت کردند ابراز شگفتی کرد و تشکیل این ائتلاف چهارجانبه را به علت عمق انتقام ‌جویی‌ های خونینی که بین سوریه و سه کشور دیگر وجود دارد، یک معجزه توصیف کرد.

استمرار پیشروی تروریست‌ های داعش و تشدید عملیات آن در عربستان، کویت، لیبی و یمن و اخیراً در صحرای سینا احتمالاً - اگر این اتفاق نیفتاده باشد - به هم‌ گرایی بین دولت ‌های متعدد در منطقه در نتیجه ترس و وحشت از این پدیده خشن و تروریستی و خطرات آن منجر می ‌شود، مصر و عربستان سعودی  ممکن است در رأس این ائتلاف باشند.

به نظر می ‌رسد با افزایش اقدامات تروریستی و انفجارهای خونین و حمله به مساجد و موانع ایست و بازرسی و اهداف نظامی دیگر مانند اتفاقاتی که در مصر، سوریه ، عراق و یمن دنبال می ‌شود، هم ‌گرایی بین کشورها و تبادل تلگراف‌ های اعلام همبستگی با یکدیگر روند رو به رشدی خواهد داشت.

ترمیم مناسبات مصر و عربستان سعودی که سیگنال های آن یک ماه پیش در جریان سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی به قاهره و تلگراف پادشاه عربستان برای رئیس‌ جمهور مصر که فراتر از تعارف‌ های عادی و سنتی بین دو کشور بود، نشان  دهنده این ویژگی مشترک بین دو کشور و ترس و نگرانی عمیق از تشدید خطرات داعش و پیامدهای آینده آن بر امنیت دو کشور است. این نگرانی در هر حال قابل توجیه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در اظهاراتی مطبوعاتی در چرخشی آشکار از سیاست‌های خصمانه این اتحادیه در قبال سوریه، ‌دولت سوریه را عضو این اتحادیه خواند و آمادگی خود را برای دیدار با مقامات این کشور اعلام کرده بود.

برخی تحلیلگران سیاسی در این رابطه معتقدند که اعلام آمادگی اخیر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب برای دیدار با ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه هر چند با بی‌تفاوتی دولت سوریه مواجه شده اما نوعی رویکرد جدید اتحادیه عرب برای تغییر مواضع خود در خصوص دمشق تلقی می‌شود.


تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان