بازدید 34382
۴

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس/ تهیه 91 درصد متن توافق نهایی/ منابع غربی: اگر ایران و 1+5 به توافق برسند، ما چیزی را امضا نمی‌کنیم/ ظریف: نشانه‌های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. بر اساس گزارش‌های زمانبندی لغو تحریم‌ها و توسعه برنامه هسته‌ای ایران در آینده از موضوعات پیچیده و سختی است که در این رایزنی ها مورد بحث قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۵۱۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 03 July 2015

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. دیروز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تهران دیدارهایی با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داشت که نجفی نماینده دائم ایران این نشست‌ها را مثبت خوانده و از رسیدن طرفین به یک تفاهم کلی خبر داد.

به گزارش«تابناک»، بر اساس گزارش‌های زمانبندی لغو تحریم‌ها و توسعه برنامه هسته‌ای ایران در آینده از موضوعات پیچیده و سختی است که در این رایزنی ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

دیروز پنجشنبه روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه ظریف در وین با همتایان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، چینی و آمریکایی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپری شد. ‌از بامداد جمعه نیز برخی وزرا به پایتخت‌های خود باز‌می‌گردند تا مشورت‌های لازم را انجام دهند.

بر همین اساس، مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید روز پنجشنبه نیز ‌‌فشرده انجام شد و در آخرین دور آن دیشب از 9 شب تا 3 بامداد جمعه ادامه داشت.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی پنجشنبه پس از مذاکراتی کوتاه وین را ترک کردند. فعلا وزیران خارجه ایران، امریکا و چین در وین هستند.

در همین حال دو طرف در سطح معاونان ضمیمه‌های توافق را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهند. اگر موضوعاتی نیاز به تصمیم وزیران داشته باشد، ضمیمه‌ها به سطحی بالاتر می‌رود.

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس


نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌: ایران و آژانس به یک تفاهم کلی برای چهارچوب زمانی برای ادامه همکاری‌ها دست یافته‌اند. رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ دو طرف به یک درک مشترک برای ادامه همکاری‌ها برای حل موضوعات مرتبط با تحقیقات گذشته با در نظر گرفتن نقطه نظرات ایران و آژانس رسیدند.

وی افزود: تهران و آژانس بین‌المللی به زودی نشستی را برای کار روی زمان‌بندی و جزئیات اقدامات اجرایی در سطوح کارشناسان برگزار خواهند کرد.

فابیوس: بحث پیشرفت‌هایی حاصل شده است؛ اما هنوز به انتها نرسیده‌ایم


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنجشنبه پس از یک هفته رایزنی میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 در وین گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.وی در جمع خبرنگاران گفت:‌ در موضوعات مورد بحث پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز به انتها نرسیده‌ایم. من قرار است عصر روز یکشنبه به وین بازگردم و امیدوارم در آن جا به یک راه حل قطعی دست یابیم که حصول یک توافقی محکم را تضمین می‌کند.

هاموند: هنوز به لحظه توافق نرسیده‌ایم

همچنین فلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: از نظر من ما هنوز به لحظه توافق نرسیده‌ایم. هرچند هنوز کار ادامه دارد و شما طی روزهای آینده شاهد رفت و آمد وزرای خارجه برای حفظ پیشرفت های حاصل شده در این رایزنی‌ها خواهید بود.

اشتاین مایر: واضح است که هنوز به توافق دست نیافته‌ایم


فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز در این باره گفت:‌ واضح است که هنوز به توافق دست نیافته‌ایم. موانع کوچک و بزرگی وجود دارد و ما برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنیم. وی ادامه داد: این‌که اراده و تمایل تمام طرف‌ها برای رسیدن به نتیجه کافی است یا نه، سؤالی است که نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم.

وانگ یی: ما اطمینان داریم که تمام طرف های مذاکره کننده در نهایت به یک توافق دست خواهند یافت


علاوه بر این، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5‌ در وین پیوسته است. وی پس از ورود به وین گفت که تمام طرف‌ها باید تلاش‌های مثبتی به کار گیرند. وانگ یی ادامه داد: ما اطمینان داریم که تمام طرف های مذاکره کننده در نهایت به یک توافق عادلانه‌، منصفانه ومتوازن دست خواهند یافت و از نظر من احتمال آن بسیار ‌است.

تهیه 91 درصد متن توافق نهایی


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه ‌روسیه نیز ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به حصول یک توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 گفت، 91 درصد از متنی که دو طرف هم اکنون در حال کار روی آن هستند، تکمیل شده و مذاکرات طی چند روز آینده به نتیجه می‌رسد. وی تصریح کرد: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چند ساعت زمان برای حل این مسأله لازم داریم اما تمام طرف ها بر این باورند که رایزنی ها در روزهای آینده پایان می‌یابد.

ظریف: امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند


وزیر امور خارجه کشورمان در وین گفت: تعامل ایران با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور تأکید کرد که آمریکا بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند. وی ادامه داد: تعامل با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک از سوی ایران بود که به نظر می‌آید این روند رو به پایان است.

وی همچنین تشریح کرد که چگونه تعهدش کمک کرده ‌تا آرامش خود را حتی زمانی که بسیار خسته بوده است، ‌حفظ کند و این‌که اگر این مسأله تا این حد برای کشورش و منطقه مهم نبود، امکان داشت وی واکنش دیگری داشته باشد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره خطوط قرمزی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات هسته‌ای تعیین ‌و تأثیر آن نیز اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری جدید نیستند. آن‌ها تأکید مواضعی هستند که ایران مذاکرات را با آن‌ها آغاز کرد.

وی ادامه داد: در نخستین روز مذاکرات صفحه منتسب به مقام معظم رهبری در توییتر، عکسی از من و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به علاوه یک پیام منتشر کرد که در آن نوشته بود، من مذاکره کنندگان‌مان را قابل اعتماد،‌ متعهد،‌ شجاع و با ایمان می‌دانم. من در پاسخ به این پیام با علامت لبخند نوشتم که این عکس به همراه تیم در نطنز گرفته شده و حمایت رهبری برای تیم ما بسیار حایز اهمیت است. وی افزود:‌ از نظر من آمریکا باید میان یک توافق و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند. توافق در صورتی به دست می‌آید یا شکست می‌خورد که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را لغو کند یا آن‌ها را در جای خود نگه دارد.


22:47 جلسه کری و ظریف ساعت 22:00 و پس از یک ساعت و نیم پایان یافت. صالحی نیز از دقایقی دیگر مجدداً با مونیز جلسه خواهد داشت.

22:11 وزیر خارجه ایران گفت: نشانه‌های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم. احساس می‌کنم که طرف‌های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده‌اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل‌های پایدار نمی‌انجامد، بلکه تنش‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد.

21:20 خبرگزاری روسی ایتارتاس از قول منبعی بی‌نام مدعی شده بر سر انتقال مازاد اورانیوم ایران به روسیه توافقاتی بین ایران و ۱+۵ صورت گرفته است.

20:51 وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در حال پیشرفتیم، گفت که هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام شود و ظریف هم عنوان کرد: پیشرفت هایی حاصل شده اما همچنان موضوعات سختی وجود دارد که می خواهیم آنها را حل کنیم.

20:31 هشتمین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش در وین آغاز شد.

20:24 مقامات آمریکایی در محافل خصوصی گفته‌اند که روند کاهش تحریم‌های ایران، 9 ماه پس از توافق هسته‌ای آغاز خواهد شد.

18:59 در وین یک منبع نزدیک به فرآیند مذاکرات نیز اعلام کرد در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای یک فکت‌شیت مشترک منتشر خواهد شد. وی دلیل این امر را اجتناب از ارائه تفسیرهای مختلف درباره توافق احتمالی دانست.

18:52 خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: یکی از مشکلاتی که مسبب بلا تکلیفی مذاکرات ایران با 1+5 است بی اختیار بودن نماینده مذاکره کننده ایالات متحده و بی تکلیف بودن دیگر نمایندگان کشورهای غربی در این مذاکرات است.

18:51 با نزدیک شدن به ضرب الاجل یک‌بار تمدید شده 7 جولای و پراکنده شدن شایعه موافقت ایران با بسیاری از شروط 1+5، حالا دیپلمات‌های غربی می گویند که زیر کاغذ حاوی نتیجه مکتوب مذاکرات امضاء را نخواهند کرد. فرانس 24 در این خصوص به نقل از چندین منبع غربی مطلع از روند مذاکرات نوشته: «اگر ایران و 1+5 به توافق برسند، ما چیزی را امضاء نمی‌کنیم چون این یک معاهده و پیمان‌نامه نخواهد بود.» مقامات عالی ایران بارها اعلام کرده بودند که تحریم‌ها باید در روز امضای توافق هسته‌ای از سوی نماینده ایران، لغو شود. حالا در صورت عملیاتی شدن گفته‌های این منابع غربی، دیگر امضا و روز امضایی در کار نخواهد بود.

15:11"محمد نهاوندیان" رئیس دفتر ‌رئیس‌جمهور کشورمان راهی وین شد. نهاوندیان با انتشار تصویری در اینستاگرام خبر پیوستن به تیم مذاکره کننده هسته ای را تأیید کرد. رئیس دفتر رییس جمهوری صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: «اين روزها، مقدرات الهي در حال رقم خوردن است، و خدا امر فرموده بر بندگانش كه دعا كنند براي تقدير خيرات و بركات . پس همگي از خدا بخواهيم، خدايا تو به لطف كريمانه ات، براي مردم هميشه خداپرست ايران، اينده اي درخشان را رقم بزن! كه هر چه نقصان است از ماست و هر چه خير از تو! التماس دعا» گفته می شود او با مأموریت‌های ویژه و برایش مشورت های لازم به جمع مذاکره کنندگان پیوسته است.

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس/ تهیه 91 درصد متن توافق نهایی/ ظریف: امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند/ نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای پیوستن به مذاکرات وارد وین شد

15:10 نشست صالحی و مونیز پس از 3 ساعت پایان یافت؛ ادامه نشست ساعت 17:00 به وقت تهران.

14:35 عضو تیم مذاکره کننده ایران: برجام هیچ بخش محرمانه‌ای ندارد. یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبرسازی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه بخش هایی از برجام محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه‌ خواند.

14:00 معاون وزیر خارجه این سخنان را در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما را مطرح کرد. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران "پی ام دی" را بحثی قدیمی و مزمن توصیف کرد که به سال‌ها پیش مربوط می شود؛ او گفت: آن زمان ادعاهایی نسبت به برنامه هسته ای ایران مطرح شد که مبنای فشارها و تحریم ها قرار گرفت. معاون وزیر امور خارجه گفت: اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و سوالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود، در فضایی آرام تر حل و فصل شود. ما هم آماده همکاری با آقای آمانو هستیم تا مشخص شود ادعاها و پرونده هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده واهی است و کارنامه سفید برنامه هسته ای ایران نشان داده شود.عراقچی گفت: ما آماده ایم در موضوع "پی ام دی" با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری ها سرعت دهیم تا به یک جمع بندی روشن در این باره برسیم.وی سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به تهران در روز پنج شنبه را خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: گزارش هایی که از تهران دریافت کردیم و گزارش هایی که همکاران ایشان دادند نشان می دهد که این سفر، موفق و حرکتی رو به جلو بوده است.

13:30 معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه سخن گفتن درباره آماده بودن متن توافق هسته‌ای نادرست است، افزود: توافق هسته‌ای باعث می‌شود که ایران نقش برجسته‌‌تری در بحران‌های منطقه ایفا کند.

13:27 وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات چند روز گذشته در وین گفت: پیشرفت زیادی حاصل شده، اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد که نیازمند اراده سیاسی است.

13:24 نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا از ساعت 9:30 صبح به وقت وین در جریان است.

13:11 مدیرکل آژانس بین‌المللی پس از دیدار با مقامات عالی ایرانی در تهران گفت، هدف از این سفر حل مسائل ‌مانده پرونده هسته‌ای ایران از جمله ابعاد نظامی احتمالی گذشته آن بوده است.

13:10 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در گفت‌وگوها با آمانو،‌ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم ایجاد یک زمان بندی مشخص برای پایان دادن به موضوعاتی که از گذشته مطرح بود، تفاهم کردند.

12:42 یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تلاش کنگره برای تمدید تحریمهای ایران به روزنامه هافینگتون پست گفته است که این اقدام هیچ فشار اضافه ای به ایران تحمیل نمیکند و فقط مذاکرات هسته ای را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

12:31  لاوروف تا روز شنبه به مذاکرات هسته‌ای در وین نمی‌پیوندد‌. رسانه‌های روسیه این خبر را از قول سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه مخابره کرده‌اند که گفته وزیر خارجه این کشور دست‌کم تا روز شنبه به جمع وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ نخواهد پیوست

11:56 نیویورک تایمز مدعی شد که ایران با انتقال بیش از 9 تن از اورانیوم غنی شده به خارج از کشور، به عنوان بخشی از توافق جامع هسته‌ای، موافقت کرده است.

11:16 وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل با رئیس جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

10:43 وزیر خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه المانیتور تأکید کرد، واشنگتن بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.

6:52 معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از ساعت 21 پنجشنبه تا 3 بامداد امروز جمعه به مدت 6 ساعت به گفت‌وگو در راستای رفع اختلافات موجود بر سر توافق جامع پرداختند.

00:22 کاترین اشتون هم به مذاکرات وین می‌پیوندد. منابع دیپلماتیک می‌گویند مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواهد پیوست.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۴
دکتر عزیز ملت...خدا بهت صبر ایوب بده ..تا با نظر پروردگار حق تعالی دل یک ملت رو شاد کنی..ما اونجا نیستیم ولی دلمون تو مذاکرات وپیش شماست..ممنون از گذشت وایستادگی شما وهمکاراتون....با دست پر ودل شاد برگردید...منتظر لحظه تاریخی توافق هسته ای هستیم...با پیروزی برگردید..
به قول مرتضی پاشایی بالاخره یکی هست یا نیست به این که گفته 91%
بگه خودت سر کاری!!!
اخه اون یه درصد چیه دیگه
بنظرم متاسفانه توافق نخواهد شد
چه بشه چه نشه!!! بچه ها مچکریم##### آینده مملکت حال به دست شماست!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل