بازدید 9877
ركود بيكاري عميق‌تر از آمار اعلامي؛

شغل‌ها پاره‌وقت‌تر شد!

سال 93 و بهار سال جاري نه تنها نرخ بيكاري افزايش يافته و مشاركت اقتصادي كمتر شده بلكه شغل‌هاي ناقص نيز تعدادشان افزايش يافته است.
کد خبر: ۵۱۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 03 July 2015
سال 93 و بهار سال جاري نه تنها نرخ بيكاري افزايش يافته و مشاركت اقتصادي كمتر شده بلكه شغل‌هاي ناقص نيز تعدادشان افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، براساس گزارش مركز آمار سهم جمعيت داراي اشتغال ناقص در سال 1393، 9.6 درصد اعلام شده در حالي كه اين عدد در سال قبل از آن 8.9 درصد بوده است. در مقابل سهم شاغلان 15 ساله و بيشتر با ساعت كار معمول 49 ساعت و بيشتر 38.7 درصد گزارش شده كه اين سهم نيز در سال 1392، 40.2 درصد بوده است.

اشتغال ناقص يعني فرد شاغل به دلايل مختلف اقتصادي مانند ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت كار بيشتر و قرار داشتن در فصل غيركاري، در طول يك هفته كمتر از 44 ساعت كار كرده و خواهان و آماده براي انجام كار اضافي در هفته است.

بر اساس اين تعريف ملاحظه مي‌شود كه در سال قبل و همين‌طور در بهار امسال كه سهم اشتغال ناقص 9.2 و سهم شاغلان با ساعات كار معمول 39 درصد برآورد شده، شغل‌ها پاروه‌وقت‌تر شده است.

بنابراين اگرچه تعداد اين افراد در گروه شاغلان آورده مي شود و در زمره بيكاران محسوب نمي‌شوند اما عملا نيمي از اوقات سال را بيكار بوده‌اند.

امروز آمارها نشان مي‌دهد نرخ بيكاري 0.2 درصد در سال گذشته و بهار امسال نسبت به دوره‌هاي مشابه قبل بيشتر شده است اما بيكاري تنها 0.2 درصد افزايش نيافته و وقتي تعداد افراد نيمه بيكار را به اين آمار اضافه مي‌كنيم مي‌بينيم دامنه بيكاري بيش از آمارهاي اعلامي گسترده شده و ركود بيكاري عميق‌تر از اعدادي است كه در جداول آمده است.

اشتغال ناقص يعني درآمد ناقص، درآمدي كه تكافوي هزينه‌ها را نخواهد داد و به همين دليل نيز آمار دو شغله‌ها هر روز در حال افزايش است به طوريكه مركز آمار نيز از سال گذشته فصلي جدا براي بررسي آمار دوشغله‌ها در گزارش‌هاي خود باز كرده است.

شغل‌هايي با ساعات كم و درآمد پايين سبب شده است كه امروز نرخ بيكاري 10.7 از آستانه تحمل خانوار خارج باشد.

به گفته معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، اگرچه در سال‌هايي ما نرخ بيكاري يالاي 12 درصد هم داشته‌ايم اما امروز ديگر جامعه تحمل اين نرخ بيكاري را ندارد. دليل آن هم شرايط اقتصادي است كه از يك سو تورم قيمت‌ها و از سوي ديگر شكاف بين هزينه و درآمد بيكاري افراد را برنمي‌تابد.

شايد 10 سال پيش اگر تنها يكي از اعضاي خانوار با يك شغل مي‌توانست پاسخگوي هزينه‌هاي خانواده باشد اما امروز با داشتن چند شاغل در خانه نيز بايد به دنبال شغل‌هاي دوم و سوم گشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر