بازدید 40494
«المنار» مدعی شد؛

آغاز تدوین قطعنامه لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، عملاً در وقت اضافه پس از ضرب الاجل اولیه در جریان است، اخبار رسانه های بین المللی به طور فزاینده ای از حصول پیشرفت در مذاکرات حکایت دارند. در همین راستا، شبکه خبری «المنار» در خبری فوری از آغاز تدوین قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.
کد خبر: ۵۱۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶ 03 July 2015
آغاز تدوین قطعنامه لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیتدر حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، عملاً در وقت اضافه پس از ضرب الاجل اولیه در جریان است، اخبار رسانه های بین المللی به طور فزاینده ای از حصول پیشرفت در مذاکرات حکایت دارند. در همین راستا، شبکه خبری «المنار» در خبری فوری از آغاز تدوین قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، شبکه تلویزیونی «المنار» در خبری فوری اعلام کرد، کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، که در موضوع هسته ای طرف مذاکره با ایران هستند، کار تدوین قطعنامه ای به منظور لغو تحریم های موجود علیه ایران را آغاز کرده اند.

بر اساس این خبر، در حال حاضر تلاش این کشورها در راستای تدوین قطعنامه ای برای تصویب در شورای امنیت است که به موجب آن و بر اساس توافق نهایی هسته ای میان ایران و 1+5، تحریم های موجود علیه ایران لغو شود. این شبکه خبری به نقل از یکی از مذاکره کنندگان حاضر در وین ـ که نخواسته نامش فاش شود ـ می افزاید: وزرای خارجه گروه 1+5 در حال تدوین متن قطعنامه مذکور هستند تا در صورت توافق نهایی، آن را جهت تصویب به شورای امنیت ارسال کنند.

گفتنی است، خبر احتمال تدوین قطعنامه ای برای لغو تحریم های ایران، نخستین بار صبح روز پنجشنبه در خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام شد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی نوشت، تصویب یک قطعنامه دارای محدودیت زمانی توسط شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو تحریم های ایران، یکی از گزینه های مورد بحث در مذاکرات است.

به گفته این منبع دیپلماتیک، شاید قطعنامه سازمان ملل برای یک مدت زمان خاص ادامه پیدا کند و در صورت انقضای زمان آن، باید تمدید شود؛ مگر اینکه ایران تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای را نقض کند. با این حال، این منبع تأکید کرده بود، تا وقتی درباره همه مسائل تصمیم گیری نشده، در واقع هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

بر این اساس، می توان خبر المنار را در راستای خبر صبح دیروز اسپوتنیک ارزیابی و این گمانه را مطرح کرد که در پی حضور وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در وین، ارزیابی از پیشرفت در روند گفت و گوها در حدی بوده که تدوین چنین قطعنامه ای را توجیه پذیر سازد. از سوی دیگر، احتمالاً این موضوع با سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و گفت و گوهای وی با مقامات ارشد ایرانی نیز بی ارتباط نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی