بازدید 10854

یکی از کاشفان غار علیصدر درگذشت

کد خبر: ۵۱۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 02 July 2015
یکی از اعضای تیم کاشف غار شگفت‌انگیز علیصدر درگذشت، یوسف نجایی متولد سال 1319 در همدان بود و در آموزش ‌و پرورش در کسوت دبیری ورزش فعالیت داشت.

مرحوم نجایی یکی از کوهنوردان و غارنوردان مطرح کشور و عضو انجمن غارنوردی ایران بود که صعود به قله الوند و دیگر قلل را نیز در کارنامه خود دارد.

وی عضو تیم چهارنفره کاشف غار علیصدر بود که توانست به کشف بزرگترین غار آبی جهان دست یابد.

پسر مرحوم یوسف نجایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، ضمن قدردانی از همراهی مردم همدان در تشییع  و خاکسپاری پدر اظهار کرد: مرحوم فعالیت خود را از صعود الوند و قله توچال شروع کرد و اکثر قله‌های کشور و نقشه برداری از قلل را انجام داد.

وی با بیان اینکه وی در رشته اسکی، غارنوردی و کوهنوردی پیشکسوت بودند، اظهار کرد: مرحوم نجایی عضو افتخاری انجمن غارنوردی کشورهای انگلیس، آلمان و روسیه بود.

فرزند مرحوم نجایی با بیان اینکه پدرش عضو کمیته هیمالیانوردی و جزو نفرات نخست صعود به این قله بود، بیان کرد: ایشان حدود 50 سال در امر آموزش کوهنوردی مشغول بود.

وی با اشاره به روند کشف غار به روایت از خاطرات پدر گفت: پدر مرحومم برای نخستین بار در یک سفر که با معلم خود به آن منطقه رفته بودند از وجود این غار مطلع شد.

نجایی یادآور شد: پدر حین گردش در آن منطقه متوجه سنگی با دهانه باز می‌شود که با حس کنجکاوی وارد غار می‌شود اما به علت تاریکی برگشته و موضوع را با معلم خود در میان می‌گذارد.

وی بیان کرد: پس از مدتی با درمیان گذاشتن این موضوع با کدخدای روستای علیصدر با وسایل ابتدایی به همراه گروه چهارنفره خود برای نخستین بار وارد غار شده و روی آن شروع به پیشروی می‌کنند.

فرزند مرحوم نجایی با بیان اینکه برخی بر آن ادعا هستند که کاشف غار بوده‌اند، افزود: آنچه به صورت رسمی در میراث فرهنگی و شرکت علیصدر ثبت شده این است که این گروه ضمن پیشروی در روی آب غار علیصدر به ابعاد این غار پی برده‌اند.

وی بیان داشت: این گروه بعدها با گروه بین‌المللی نیز همراهی کرده و تشکیل تیم دادند و غار کتله‌خور را نیز با آنها پیشروی کردند.

نجایی در پایان یادآور شد: گزارشات این پیشروی‌ها در نشریات کشورهای خارجی نیز منتشر شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر