بازدید 39649
مرور روزنامه‌های صبح یازدهم تیر ماه؛

پیام سفر «آمانو» به تهران/ از سختی مدیریت تا ماه عسل نامزدی/ ملاقاتي‌هاي جديـد «بابك زنجاني»/ پشت پرده استعفای استاندار فارس

روزنامه‌های روز پایان هفته نیز بر طبق مهمترین رویداد کشور همچنان هسته ای‌اند. با توجه به حضور آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که امروز صبح با مقامات کشورمان به رایزنی می پردازد، روزنامه‌ها به گمانه زنی در رابطه با علت و اهداف سفر وی به تهران در بحبوحه مذاکرات پرداخته‌اند.
کد خبر: ۵۱۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 02 July 2015

روزنامه‌های روز پایان هفته نیز بر طبق مهمترین رویداد کشور همچنان هسته ای‌اند. با توجه به حضور آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که امروز صبح با مقامات کشورمان به رایزنی می پردازد، روزنامه‌ها به گمانه زنی در رابطه با علت و اهداف سفر وی به تهران در بحبوحه مذاکرات پرداخته‌اند.

با این حال، برخی دیگر از روزنامه‌ها همچنان موضوع حضور زنان در ورزشگاه و همچنین بررسی انتخابات آینده مجلس را در دستور کار قرار داده‌اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه یازدهم تیرماه را مرور کنید.


«روزنامه آرمان» در یادداشتی با تیتر «‌‌معادله چند‌مجهولی حضور زنان در ورزشگاه» به حضور زنان در ورزشگاه می پردازد و با اشاره به مصاحبه مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان به نقل از وی می نویسد:« بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها تنها بخشی از مطالبات بانوان ماست آن هم در شرایطی که جامعه ما نیاز به نشاط و شادابی دارد. در همین راستاست که ما برنامه‌هایی را برای ایجاد شور و هیجان و نشاط در زنان و دختران کشورمان لازم دانسته و ضروری تشخیص می‌دهیم. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: در چنین شرایطی ما این برنامه‌ها را لازم می‌دانیم تا زنان و دختران بتوانند از وضعیت خارج شوند و اوقات فراغت خود را به نحو درستی پر کنند. از ابتدا هم در خصوص این مساله با همین نگاه وارد شدیم و هدفمان این بود با یک چارچوب معین و زیرساخت‌ها لازم ضمن سالم‌سازی فضا و محیط، زنان و دخترانمان بتوانند تنها برای تماشای بازی والیبال و نه همه ورزش‌ها در وزرشگاه حضور داشته باشند. منظور ما هم از حضور زنان یک حضور بی‌قید و شرط در ورزشگاه‌ها نبود. مولاوردی افزود: در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود٬ بررسی‌های لازم در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد و صورت‌جلسه حضور زنان و خانواده‌ها با چارچوب‌های لازم نوشته شد و به امضا رسید و علیرغم اینکه قرار بود برای اجرا و عملیاتی شدن ابلاغ شود٬ دیگر این کار صورت نگرفت. وی تاکید کرد چگونگی بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها همچنان ادامه دارد.»


«روزنامه ایران» نیز به مثابه سایر روزنامه های امروز موضوع مذاکرات هسته ای را در رأس مطالب خود قرار داده است. در این بین یوسف مولایی در ستون یادداشت این روزنامه در مطلبی با تیتر «‌پیام سفر «آمانو» به تهران» می نویسد: «‌تقارن سفر او به تهران و دیدارهایی که با رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خواهد داشت، با مذاکرات هسته‌ای که در وقت اضافه در وین پیگیری می‌شود، می‌تواند نشان دهنده اتفاقاتی مثبت در روند کلی مذاکرات باشد.به نظر می‌رسد که می‌توان سفر آمانو به تهران را این‌گونه تفسیر کرد که مذاکرات پیشرفت‌های خوبی به لحاظ سیاسی داشته است و حالا زمان آن رسیده است که آخرین مباحث دقیق فنی درباره جزئیات توافق به بحث گذاشته شود. از آنجا که بیشتر ابعاد فنی باید از سوی آژانس پیگیری و تأیید شوند، حضور دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات و رایزنی او با مقامات کشور‌های حاضر در مذاکره اجتناب ناپذیر می‌نماید.بنابر این سفر آمانو به تهران را می‌توان سفری با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر و در راستای کمک به پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات تعبیر کرد، زیرا مطمئناً طرفین این مذاکرات نسبت به یکی از مسائل اساسی مطرح در آن یعنی چگونگی دسترسی‌های آژانس به مراکز هسته‌ای بر مبنای آنچه در پروتکل الحاقی پیش‌بینی شده، دغدغه هایی دارند. از یک سو ایران باید تعهداتی را بپذیرد که هم نافی حاکمیت ملی‌اش نباشد و هم زمینه‌ساز افشای اسرار امنیتی و نظامی‌اش نشود. از سوی دیگر طیف مقابل نیز مدعی است برای اطمینان از اینکه ایران در مسیر برنامه هسته‌ای با اهداف نظامی حرکت نمی‌کند، به ابزارهایی برای شفاف‌سازی و راستی آزمایی نیازمند است. بنابر این طبیعی است که طرفین با چنین ملاحظات متعارضی بر سر مفهوم دسترسی با یکدیگر اختلاف داشته باشند.با این حال، این مباحث بیش از آنکه مسائلی قابل طرح در مذاکرات سیاسی باشند، بحث هایی بشدت فنی و علمی را می‌طلبند. اینجا است که آمانو به عنوان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، می‌تواند با طراحی فرمول‌های دقیق برای روند راستایی آزمایی که ابعاد آن برای دو طرف پذیرفتنی باشد، به پیشرفت روند مذاکرات در ایستگاه پایانی کمک رساند.در واقع، آمانو به عنوان مدیر کل آژانس قادر است با ابتکارات و توصیه‌های فنی خود حلال یکی از دو مسأله اساسی باشد که در آخرین روزهای مذاکره همچنان محل اختلاف بوده‌اند‌».


«روزنامه ابتکار» گزارش یک خود را به موضوع غیر هسته ای اختصاص داده است و در گزارشی به موضوع استعفای برخی مدیران برای انتخابات آینده مجلس پرداخته است. ابتکار در این گزارش با عنوان «‌از سختی مدیریت تا ماه عسل نامزدی» می نویسد: «‌در ماه‌های اخیر هر از چندگاهی شایعاتی از تصمیم برخی مدیران کلان دولتی برای حضور در انتخابات مجلس شنیده می‌شد. از اسحاق جهانگیری تا محمدباقر نوبخت و برخی از وزرای کابینه در این زمره محسوب می‌شوند. با این حال هیچ کدام از چهره‌های یاد شده در میان استعفاکنندگان دیده نشدند. حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور و عضو ستاد انتخابات کشور دیروز اعلام کرد: 63 نفر از مدیران کل وزارت کشور اعم از استاندار، فرماندار و شهردار برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داده‌اند. تغییر یکباره این افراد حتی با وجود انتخاب سریع جانشین، در هر صورت وقفه‌ای در روند اداره آن سازمان‌ها و نهادها خواهد داشت. بارها دیده‌ایم که استعفای مدیران یک نهاد مهم کشوری برای حضور در مجلس کارکرد آن نهاد سیاسی یا سازمان را حتی برای مدت اندکی دچار چالش‌های جدی کرده است. تجربه ناموفق خروج تعدادی از اعضای شورای تهران در ادوار گوناگون برای حضور در انتخابات مجلس نمونه بارز این وضعیت است. این مشکل در سطوح پایین‌تر نیز به شکلی دیگر مطرح می‌شود. در نگاه کلان و کشوری، تغییر مدیرکل آموزش پرورش یک استان دور از مرکز شاید اصلا به چشم نیاید اما نباید فراموش کرد که تغییر سیاست‌های مدیریتی در همان استان کوچک، بر روند تحصیل و تدریس بخش عمده‌ای از جمعیت استان تاثیر خواهد گذاشت. یا مثلا شهری را فرض کنید که با روند گاه حتی دشوار و پیچیده انتخاب شهردار، بالاخره یک مدیر برای اداره امور شهری به خود دیده بود و حال ناگهان شهردار خود را مستعفی می‌بیند و باید برای تداوم خدمات‌رسانی دوباره وارد چالش انتخاب شهردار شود. به طور کلی مجموع این تغییرات در سطح کشور قابل توجه و تامل است. حتی می‌توان همین عامل را به عنوان یکی از دلایل کوتاه‌تر شدن عمر نه چندان طولانی مدیریت اجرایی در کشور به حساب آورد. یادمان باشد که مدیران مستعفی، در صورت انتخاب نشدن در مجلس، همواره به عنوان یک آلترناتیو برای دیگر مدیران نیز به حساب می‌آیند و همین موضوع می‌تواند حس اعتماد و انگیزه سایر مدیران را تحت تاثیر قرار دهد‌».


«روزنامه اعتماد» نیز در صفحه اول خود موضوع آزاد شدن 13 تن طلا و همچنین ورود آمانو به کشور را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه همچنین در گزارشی با تیتر «‌ملاقاتي‌هاي جديـد «بابك زنجاني»» می نویسد: «‌جمعي از نمايندگان مجلس مردادماه با بابك زنجاني در زندان ملاقات مي‌كنند؛ ملاقات با بابك زنجاني، همان كه تكليف پرونده‌اش بعد از ١٨ ماه بازداشت هنوز هم نامعلوم است. آخرين مناقصه و مزايده‌اي كه براي ٢٧ مورد از اموالش گذاشتند آنچنان دندانگير نبوده است و در نهايت حالا براي بدهي ٩هزار ميليارد توماني تنها هزار و چهارصد و پنجاه و دو ميليارد تومان عايد شده است. اموال خارج از كشور او نيز وضعيت نامعلومي دارند. اصلا معلوم نيست كجا هستند و بدون مديريت او چه سرنوشتي دارند؟ ملاقات‌كنندگان اين هفته بابك زنجاني جمعي از نمايندگان مجلس هستند. درخواست ديدارشان را چندي پيش براي قاضي‌القضات فرستادند و حالا با پاسخ مثبت او قرار است به ديدار مردي بروند كه پيش از بازداشتش ٧٠ شركت داشت و ١٧ هزار كارمند. شركت‌ها در مرحله مناقصه قرار دارند و بازهم جواب يك چيز است: با اين همه فروش اموال بازهم فاصله تا بدهي بابك زنجاني به وزارت نفت بسيار است. كيفرخواست اما صادر شده است. بابك زنجاني در شرايطي منتظر اعلام زمان دادگاهش است كه ٤١ سالگي را هم پشت سر مي‌گذارد. حالا بايد ديد در روزهايي كه بابك زنجاني انتظار برگزاري دادگاهش را مي‌كشد ديدار نمايندگان مجلس با وي چه سرنوشتي خواهد داشت؟ آيا بدهي ٩ هزار ميلياردي او به وزارت نفت تسويه مي‌شود يا آنكه روند فعلي در مورد وي ادامه پيدا مي‌كند؟ هر چه كه هست يك بدهكار حالا هجدهمين ماه بازداشتش را در شرايطي پشت سر مي‌گذراد كه شرايط آنچنان مشخصي در مورد آينده پرونده او پيش رو نيست. نمايندگان مجلس اما از همان ماه‌هاي ابتدايي سر زبان افتادن نام بابك زنجاني نامه نوشتند و به دنبال بازداشت او بودند. آنها حالا مي‌خواهند به ملاقات او بروند تا شايد كمي پرونده بابك زنجاني را از بن بست خارج كنند‌».


«روزنامه کیهان» به مثابه روزهای گذشته سلسله یادداشت های انتقادی نسبت به روند مذاکرات را در دستور کار قرار داده است. در همین زمینه، امروز این روزنامه در یادداشتی با تیتر «‌خطای خطرناک» به قلم حسن شریعتمداری می نویسد: «‌اخبار و گزارش‌های رسیده به کیهان، حکایت از آن دارد که با توجه به تعریف‌های متضاد طرفین از «توافق خوب» و ناممکن بودن توافقی که مجموع خواسته‌های ایران و حریف را در خود داشته باشد، آمریکایی‌ها برای خروج از این بن‌بست راهکاری را پیشنهاد کرده‌اند و گفته می‌شود تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز به این پیشنهاد روی خوش نشان داده و آن را پذیرفته و یا در حال ارزیابی برای پذیرش آن است. طرح آمریکایی‌ها، «تهیه پیش‌نویس یک توافق» بدون امضای آن است. متن این پیش‌نویس، به گونه‌ای پیچیده و چند پهلو تهیه شده است که در آن عبور از خطوط قرمز اعلام شده ایران، وضوح چندانی نداشته باشد. دقیقا برخلاف توافق لوزان که متن آن به وضوح از نادیده گرفتن خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران حکایت می‌کرد و اجرای آن بی‌تردید، برچیده شدن صنعت هسته‌ای کشورمان را به دنبال داشت. همین جا گفتنی است که اخیرا برادر عزیزمان جناب آقای عراقچی گفته بود، متن پیش‌نویس توافق نهایی با ادبیات متفاوت و تغییرات جدی در حال تهیه است که این اظهارنظر با توجه به ترفندی که به آن اشاره خواهیم کرد می‌تواند ـ خدای نخواسته ـ‌نشانه‌ای از کم‌توجهی برادران تیم مذاکره‌کننده کشورمان نسبت به خدعه پیچیده حریف باشد. بخوانید!

بر اساس گزارشی که به کیهان رسیده، قرار است هر یک از طرفین مذاکره‌کننده در وین یعنی ایران و 6 کشور گروه 5+1، روز شنبه 13 تیرماه جاری - 4 جولای- پیش‌نویس مورد اشاره را به کشورهای متبوع خود ببرند و نظر نهایی مسئولان بلندپایه کشورهایشان را درباره متن یاد شده جویا شوند. بر اساس همین خبر، قرار است تیم هسته‌ای کشورمان نیز روز شنبه با متن توافق پیشنهادی به تهران آمده و درباره آن کسب تکلیف کنند!

و اما‌ پیش‌بینی نگارنده با توجه به سابقه حیله‌گری حریف آن است که بعد از انتقال متن پیش‌نویس توافق یاد شده به ایران، اوباما و یا یکی از مقامات رسمی آمریکا با صدور یک بیانیه و یا انجام یک مصاحبه، اعلام خواهند کرد که متن تهیه شده توافق مورد قبول آمریکاست و برای نهایی شدن آن منتظر اعلام نظر مقامات عالی ایران هستیم!

تیم هسته‌ای کشورمان با اختیار کافی به وین رفته است و از توان تضمین‌شده برای هر دو اعلام نظر «آری» و یا «نه» برخوردار است. بنابراین وقتی می‌بیند که در متن توافق پیشنهادی خطوط قرمز نظام رعایت نشده است، وظیفه مورد انتظار - بخوانید تکلیف قطعی و غیرقابل تغییر- آنها، اعلام مخالفت صریح با متن مورد اشاره و پاسخ قاطعانه «نه» به آن است و بدون کمترین تردیدی می‌توان گفت که انتقال متن یاد شده به ایران یک «خطای خطرناک»! و بازی کردن در میدان خدعه و فریب حریف خواهد بود. مگر خطوط قرمز نظام که تعریف روشنی از یک توافق خوب به دست می‌دهد از نگاه تیم هسته‌ای کشورمان دور مانده است که کمترین احساس نیازی برای انتقال متن یادشده به تهران در میان باشد؟!»


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع پشت پرده استعفای استاندار فارس پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با تیتر «استاندار فارس بالاخره رفت» می نویسد: «در نهایت پس از چند روز تأیید و تکذیب خبر استعفای استاندار فارس، روز گذشته وزارت کشور با این استعفا موافقت کرد تا پرونده پرحاشیه‌ترین استاندار دولت روحانی بسته شود. پرونده‌ای که البته برای شخص احمدی بسته شده، ولی به نظر می‌رسد برای استان فارس همچنان باز باشد. چراکه چالش‌های استاندار بعدی از هم‌اکنون آغاز شده است. ماجرا از جایی حاد شد که احمدی در میانه‌های کشمکش بین استعفادادن یا ماندن، تصمیم گرفت اصلاح‌طلب‌ترین معاون خود یعنی کدخداپور را هم ع‍زل کند تا هم‌زمان با رفتن خودش از استانداری، تنها نیروی نزدیک به اصلاح‌طلبان را نیز از سمت خود کنار بگذارد. احمدی که حالا گفته می‌شود در اولین روزهای تیرماه برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده، روز سه‌شنبه ١٠ تیر در مقام استاندار، حکم عزل کدخداپور و اعلام نامه انتصاب احد جمالی، معاون توسعه نیروی انسانی استانداری، به‌ عنوان سرپرست معاونت انتظامی را امضا کرد. به‌این‌ترتیب او تا ١٠ تیر استاندار بوده و نمی‌تواند در انتخابات مجلس هم کاندیدا شود. با این حساب سؤال کلیدی این است که استاندار فارس بالاخره چرا استعفا داد؟ سؤالی که به‌نظر می‌رسد باید پاسخش را در همین فرایند عزل و نصب یافت. آن‌گونه که شنیده می‌شود، پس از اعلام رسمی عزل کدخداپور، وزارت کشور با این اقدام مخالفت کرده و درنهایت کدخداپور به محل کار خود بازمی‌گردد. این اتفاق مهم‌ترین دلیل استعفای مجدد استاندار ذکر شده و گفته می‌شود استعفای احمدی در اعتراض به بازگشت کدخداپور اعلام شده و وزارت کشور هم با این استعفا موافقت کرده است‌».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی