بازدید 2567

نامه مهم کارفرمایان به جهانگیری

کارفرمایان می گویند با وجود نامه نگاری با ربیعی و تامین اجتماعی درباره مخالفت شدید با دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران، نامه ای به جهانگیری خواهند نوشت و با افزایش ۳۹هزارتومانی حق بیمه شدیدا مخالفند.
کد خبر: ۵۱۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 01 July 2015
کارفرمایان می گویند با وجود نامه نگاری با ربیعی و تامین اجتماعی درباره مخالفت شدید با دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران، نامه ای به جهانگیری خواهند نوشت و با افزایش ۳۹هزارتومانی حق بیمه شدیدا مخالفند.

به گزارش مهر، مدتی پیش تامین اجتماعی در ابلاغیه ای خطاب به کارفرمایان و بنگاه های مشمول قانون کار اعلام کرد از این پس باید بابت حق بن نقدی ۱۱۰ هزارتومانی ماهیانه کارگران، حق بیمه بپردازند که سهم کارفرمایان به ازای هر کارگر مبلغ ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و سهم کارگران نیز ۹ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

با این حال، در تیرماه سال گذشته شورای عالی کار تصمیم گرفته بود دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران و مشمولان قانون کار متوقف شود، چون اولا حق بن از مزایی جانبی مزد است و دیگر اینکه پرداخت حق بیمه بابت دریافت بن نقدی توسط کارگران و کارفرمایان، عملا هیچگونه فایده ای برای آنها ندارد ولی برای تامین اجتماعی منابع مالی فراوانی جمع آوری می شود.

نمایندگان کارگران و کارفرمایان می گویند پرداخت حق بیمه بابت دریافت بن نقدی تنها برای کسانی مفید و تاثیرگذار است که در دو سال پایانی دوران کاری خود قرار داشته باشند. در این مقطع، افراد می توانند بابت پرداخت حق بیمه بیشتر، امیدوار باشند در دوران بازنشستگی حقوق بیشتری نیز دریافت کنند. اما برای سایر گروه های کارگری و همچنین کارفرمایان، این پرداختی تنها یک هزینه اضافه تلقی می شود.

مصوبه ای که نادیده گرفته شد

اما تامین اجتماعی چندی پیش با نادیده گرفتن مصوبه سال گذشته شورای عالی کار که زمانی هم برای پایان توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی تعیین نکرده بود، به زیرمجموعه های خود دستور داد که از کارفرمایان حق بیمه بن نقدی را دریافت کنند. نکته حائز اهمیت این است که به گفته کارگران و کارفرمایان، توقف دریافت حق بیمه بن نقدی و تصویب آن در شورای عالی کار، با پیگیری و خواسته وزیر کار انجام شده بود، اما حالا سازمان زیرمجموعه وی می خواهد اقدام دیگری انجام دهد.

نمایندگان کارفرمایان به تازگی و پس از دستور تامین اجتماعی مبنی بر دریافت حق بیمه بن نقدی از کارگران و کارفرمایان، خواستار تشکیل جلسه با وزیر کار و تامین اجتماعی شدند و حتی در اینباره با ربیعی نیز نامه نگاری شد؛ اما تاکنون جلسه ای به منظور رسیدگی به این مسئله تشکیل نشده است.

کارفرمایان در واکنش به ابلاغیه تامین اجتماعی، مخالفت خود را با اینگونه تلاش‌ها برای افزایش هزینه های بنگاه ها اعلام کردند و خواستار تصمیم‌گیری بر مبنای رعایت سه جانبه گرایی و با مشورت شدند. شب گذشته نمایندگان کارفرمایان دیداری با وزیر کار داشتند، اما می گویند این مسئله مطرح نشد و قرار است یک نشست رسمی پیرامون این موضوع داشته باشند.

اصغر آهنی ها در گفتگو با مهر با بیان اینکه پس از اقدام تامین اجتماعی در نادیده گرفتن مصوبه شورای عالی کار به مدیرعامل تامین اجتماعی و وزیر کار نامه نوشتیم، گفت: خواسته کارفرمایان این است که طبق مصوبه شورای عالی کار، حق بن نقدی نباید مشمول پرداخت بیمه باشد.

افزایش سهم بیمه کارگران و کارفرمایان

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران اظهارداشت: متاسفانه تامین اجتماعی با مشکلات مالی فراوانی روبرو است و نمی خواهد زیر بار این موضوع برود؛ از این رو ما کار را از طریق نامه نگاری و درخواست از معاون اول رئیس جمهور، پیش خواهیم بُرد.

آهنی ها خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دولت و هر بخش دیگری نباید در این شرایط بازار کار به کارفرمایان فشار اضافه ای وارد کند، چون از بین بردن و نابود کردن اشتغال خیلی آسان و ایجاد و حفظ فرصت‌های شغلی بسیار دشوار است.

وی افزود: همچنین قرار است جلسه ای در این خصوص با وزیر کار داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را حل و فصل نماییم. اینکه برخی اعلام کرده اند با کارفرمایان توافق شده، اصلا چنین چیزی نبوده و ما توافقی با تامین اجتماعی نداشته ایم.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور تصریح کرد: ما به دنبال حل کردن این مشکل جدید بنگاه ها و تولیدکنندگان هستیم و کار را از طریق مبادی قانونی آن دنبال خواهیم کرد. کارفرمایان به دنبال این هستند که بهبودی در شرایط کسب و کار ایجاد شود تا بتوان انتظار داشت بازار کار هم رونق بگیرد و اشتغال ایجاد شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر