بازدید 2915

افزایش حضور شهروندان عرب خليج فارس در صفوف داعش

گروه داعش اعتقادات افراطی سنی دارد که شیعیان را تکفیر می کند و مایل به سرنگون کردن حکومت های پادشاهی است که وجود آنان را در تناقض با اسلام می داند.
کد خبر: ۵۱۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸ 01 July 2015
گروه داعش که مسئولیت خشونت‌بارترین حمله تندروها در کویت در جمعه گذشته را برعهده گرفت موفق به تشکیل شبکه ای از جنگجویان در کشورهای عربی خلیج (فارس) شده است که یک رشته انفجارهای انتحاری را علیه اقلیت شیعه در شبه جزیره عربستان انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ برخی سرکردگان این گروه تندرو از کشورهای عرب خلیج (فارس) هستند. «ولایت نجد» که شاخه داعش در عربستان محسوب می شود خواستار عاری سازی شبه جزیره عربستان به ویژه عربستان به عنوان بزرگترین کشور این منطقه، از شیعیان شده است.

گروه داعش اعتقادات افراطی سنی دارد که شیعیان را تکفیر می کند و مایل به سرنگون کردن حکومت های پادشاهی است که وجود آنان را در تناقض با اسلام می داند.


- حضور شهروندان عرب خلیج (فارس) در سطوح فرماندهی داعش:

ترکی البنعلی: شهروند بحرینی است و از نظریه پردازان ارشد داعش به شمار می رود و در جذب نیرو برای این گروه، فعال است. او به شدت منتقدان مسلمان داعش را محکوم و از آن به عنوان یک حکومت دفاع می کند. اندکی پس از آن که داعش تشکیل دولت خلافت را در عراق و سوریه اعلام کرد البنعلی با انتشار یادداشتی از مسلمانان خواست از داعش حمایت کنند. در زندگینامه البنعلی که یکی از مریدانش نوشته، آمده است وی که در دهه سوم عمر خود است حق ورود به چند کشور خلیج (فارس) و همچنین مصر را ندارد.

محمد اموازی: مقامات غربی او را «جان جهادی» می نامند که مشهورترین مامور اعدام در داعش است. او در کویت متولد شد ولی شش ساله بود که به انگلیس رفت و از دانشگاه وست‌مینستر در رشته نرم افزار کامپیوتر فارغ التحصیل شد. گفته می شود او همان فرد نقابداری است که چاقو به دست بالای سر گروگان های غربی مانند جیمز فولی و استیون ساتلوف دیده شد. اموازی جزو طایفه «بدون» در کویت است که فاقد تابعیت این کشور هستند و تعدادشان به دهها هزار نفر می رسد.

بندر الشعلان: افسر سابق دستگاه امنیتی عربستان است که در تشکیل داعش و تشویق علمای دینی به حمایت از آن نقش داشت. اطلاعات منتشر شده در اینترنت نشان می دهد در زمان ایجاد شکاف بین داعش و جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه است، الشعلان نقش مهمی در تشویق شخصیت های جهادی در خلیج (فارس) به بیعت با داعش و جمع آوری کمک برای آن ایفا کرد.

عمر ابوبکر القحطانی: مبلغ عربستانی است که یکی از سه سرکرده اصلی داعش و مسئول امور شرعی این گروه محسوب می شود.

عثمان آل نازح العسیری: شهروند عربستانی است که در سال 2013 برای جنگیدن به سوریه رفت. او از جمله حامیان داعش در زمان بروز اختلاف بین این گروه و جبهه النصره بود و گفته می شود وی در ماه ژانویه در سوریه کشته شده است.

سرتیپ منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان در ماه مارس به رویترز گفت 2284 شهروند عربستانی از سال 2011 تاکنون به گروه های تندرو در سوریه پیوسته اند و 645 نفر از آنها به عربستان بازگشته اند.


- تامین مالی تندروها:


آمریکا به این مسئله ظنین است که بخشی از بودجه گروه داعش از محل کمک های ثروتمندان خلیج (فارس) تامین می شود. دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در مارس 2014 گفت کویت «مرکز جمع آوری کمک برای گروه های تروریستی در سوریه است».

وی گفت داعش به شبکه های کمک مالی خارجی چندان وابسته نیست ولی ارتباطات مهمی با حامیان مالی خود در منطقه خلیج (فارس) دارد.


- ایدئولوژی:

مکتب سنی تندرو وهابیت در عربستان با تفکرات داعش اختلاف دارد زیرا این مکتب شورش علیه دولتی که مشروع محسوب می شود را حرام می داند و عمدتا با حمله به غیرمسلمانان مخالف است. روحانیون ارشد در عربستان، تندروها را «گمراهان» توصیف می کنند ولی اکثر آنها شیعیان را مسلمان واقعی تلقی نمی کنند و حاضر نیستند تفکرات وهابی های نخستین را که خواستار جهاد علیه کفار شده اند رد کنند.


- حملات در عربستان:


حملات داعش در عربستان، اقلیت شیعه و نیروهای پلیس و غربی های مقیم این کشور را هدف قرار داده است و مهم ترین خطر از زمان حملات القاعده در عربستان از 2003 تا 2006 محسوب می شود. در دو حمله انتحاری به دو مسجد شیعیان در منطقه الشرقیه عربستان در ماه مه 24 نفر کشته شدند. داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.


- حملات در کویت:

یک عامل انتحاری روز 26 ژوئن کمربند انفجاری خود را داخل مسجد شیعیان در شهر کویت منفجر کرد که بر اثر آن 27 نفر کشته شدند. این انفجار، خونین ترین حمله تندروها در این کشور محسوب می شود. دولت کویت اعلام کرد عامل این حمله یک شهروند عربستانی به نام فهد سلیمان عبدالمحسن القباع بود. کویت پیش از این توانسته بود چند تلاش داعش را برای انفجار در کویت به شکست بکشاند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار