بازدید 2741

نحوه مصرف داروها هنگام روزه‌داری

کد خبر: ۵۱۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 30 June 2015
یک دکترای داروسازی با تاکید بر اینکه در زمان روزه‌داری هیچگاه وعده‌های داروی خود را خودسرانه حذف یا به زمان دیگری موکول نکنید، گفت: این عمل می‌تواند سبب اختلال در روند درمان شود و بهتر است مصرف داروها را پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار موکول کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید عباسی گفت: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص مشکلات احتمالی روزه‌داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

وی گفت: مبتلایان به بیماری‌های خاص که مجبور به مصرف دارو در ایام رمضان هستند، باید قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کنند.

این دکترای داروسازی گفت: چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی - عروقی و بیماری کلیوی هستید، در این خصوص که آیا روزه‌داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

عباسی تاکید کرد: اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد. در ایام روزه‌داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنید.

عباسی گفت: بیماران دیابتی باید پیش از روزه داری تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از اقدام به روزه داری تعیین شود.

این دکترای داروسازی در پایان خاطرنشان کرد: هم بیماران و هم خانواده مبتلایان به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده فرد بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه رمضان باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل، باید به همراه بیمار آموزش داده شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان