بازدید 17822
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

موضع کاخ سفید درباره روند ادامه مذاکرات/ متن توافق نهایی هسته‌ای چند صفحه است؟/ احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت با موضوع ایران

دیدگاه سخنگوی کاخ سفید درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای، ادعای حل و فصل برخی‌ مسائل مهم اختلافی در مذاکرات، تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران، گزینه های احتمالی غرب در صورت شکست مذاکرات هسته ای و ادامه موضع گیری مخالفان توافق هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 30 June 2015
دیدگاه سخنگوی کاخ سفید درباره ادامه مذاکرات هسته ای، ادعای حل و فصل برخی از مسائل مهم اختلافی در مذاکرات، تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران، گزینه های احتمالی غرب در صورت شکست مذاکرات هسته ای و ادامه موضع گیری مخالفان توافق هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در روزی که از سوی ایران و گروه 1+5 به عنوان ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی هسته ای تعیین شده بود، همه  شواهد از تمدید مذاکرات و ادامه آن طی روزهای آتی حکایت دارد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که تأیید کرده، ضرب‌الاجل سه‌شنبه برای توافق هسته‌ای با ایران دست‌یافتنی نیست، زیرا برخی مسائل مهم هنوز حل نشده‌اند. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفته، مسائل باقی‌مانده در 36 ساعت آینده حل نخواهند شد و نیازمند زمان اضافه است. وی همچنین بار دیگر موضوع ضرورت بازرسی از مراکز حساس در ایران را‌ بخشی از توافق نهایی مطرح کرده است.

*****

خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه نیز در مطلبی مشابه، با اشاره به اینکه امروز، سه شنبه، ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی به پایان می رسد، اشاره کرده که توافق طی ساعات آتی حاصل نخواهد شد و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. این خبرگزاری اشاره می کند که طرفین مذاکرات، از این موضوع که مذاکرات در حال فراتر رفتن از زمان تعیین شده است، نگرانی ندارند. ‌عضو یکی از هیأت ها به ایتارتاس گفته، بیشتر بخش های توافق‌نامه آماده شده است. توافق نهایی شامل 80 صفحه است که در آن، اسناد ضمیمه نیز وجود دارد. از سوی دیگر، به نوشته این خبرگزاری، اخبار مثبتی درباره روند مذاکرات بر سر موارد اختلافی به گوش می رسد. از جمله این موارد می توان به بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران و شرایط لغو تحریم ها اشاره کرد.

*****

مطلبی که خبرگزاری «اسپوتنیک»، دیگر منبع خبری روسی منتشر کرده نیز به نوعی مؤید مثبت بودن روند مذاکرات است. این خبرگزاری از آمادگی شورای امنیت برای تشکیل جلسه ای درباره ایران در صورت تدوین شدن متن توافق نهایی هسته ای خبر داده و به نقل از یک منبع دیپلماتیک می نویسد، شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً در ماه ژوئیه و پیش از نشست سالانه مجمع عمومی در ماه اوت، برای تصویب قطعنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه خواهد داد. وی افزوده در صورت حصول توافق هسته‌ای با ایران، شورای امنیت یک قطعنامه صادر خواهد کرد. این منبع دیپلماتیک می گوید، گروه 1+5 درباره موارد اساسی در میان خود به توافق رسیده و اکنون بحث بر سر متقاعد کردن ایران در این موضوعات است.

*****

در نقطه مقابل، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به بررسی گزینه احتمالی شکست مذاکرات پرداخته و می نویسد، در صورت وقوع این امر، غرب گزینه چندانی در مقابل ایران نخواهد داشت. این خبرگزاری می نویسد، اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران شکست بخورد، سایر گزینه‌ها برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران طرفدار ندارد. گزینه جنگ که آمریکا ‌روی میز نگاه داشته، طرفدار چندانی ندارد و جامعه جهانی نیز مایل به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بر ایران نیست. در نتیجه دوره خطرناکی از تردید پیش خواهد آمد. در موضوع تحریم ها، آسوشیتدپرس اشاره می کند، ‌هرچه تحریم‌ها بیشتر ‌بمانند، شرکت‌های بین المللی بیشتر تشویق می‌شوند که راهی برای دور زدن آن پیدا کنند و در نتیجه، تأثیر افزایش تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.

*****

اما در میان این مباحث، موضع گیری مخالفان توافق هسته ای در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا علیه روند مذاکرات نیز همچنان ادامه دارد. در یکی از تازه ترین موارد، شبکه خبری «فاکس نیوز» اظهارات جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل را بازتاب داده که گفته ایرانی ها می‌دانند امتیازاتی که از آمریکا می گیرند، تمامی ندارد و قصد دارند طی چند روز آتی نیز چند امتیاز دیگر بگیرند. وی اظهار داشته سفر ظریف و رایزنی های وی در تهران در واقع یک نمایش است. ایران با این اقدام دوباره به جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات رو دست زده ‌و اگر ایرانی ها بتوانند در شرایط کنونی نیز به توافق با آمریکا دست پیدا کنند، یک پیروزی بزرگ برای آنهاست.

*****

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل از جمله دیگر افرادی است که علیه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موضع گیری کرده است. به نوشته پایگاه خبری «العهد»، یعلون گفته  ایران و قدرت های بزرگ نمی خواهند مذاکرات شکست بخورد و درصدد دستیابی به توافق هسته ای در آینده نزدیک هستند؛ حتی اگر این توافق در موعد تعیین شده تحقق نیابد. وی با بیان اینکه رژیم اسرائیل تلاش می کند تا بر روند مذاکرات و توافق هسته ای تأثیر بگذارد، تأکید کرده ایران همواره باید تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی از جمله تحریم ها باشد. یعلون به اختلافات رژیم صهیونیستی و آمریکا در‌باره ایران اشاره کرده و افزوده: «ما ایران را برای منطقه مشکل می دانیم اما آمریکایی راه حل می دانند».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل