بازدید 21202

طلاق در ۱۵ دقیقه

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از موارد طلاق توافقی در دادگاه‌های کشور بعضا در ۱۵ دقیقه صادر می‌شود و بسیار روند سهل و آسانی دارد.
کد خبر: ۵۱۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 30 June 2015
طلاق توافقی زیاد شده است. شاید جامعه‌شناسان و حقوقدان‌ها این نوع طلاق را بهتر از طلاق‌هایی که با مشاجره‌های خانمان‌سوز، انجام می‌شود، بدانند اما وقتی تعداد این طلاق بالا برود، یعنی اتفاقات دیگری برای جامعه افتاده است.
 
به گزارش آرمان، طلاق توافقی را باید به طور جدی واکاوی و آسیب‌شناسی کرد و نسبت به رفع آن یا کاستن از آسیب‌های آن در خانواده و جامعه رویکردی جامع و دقیق داشت. مقام معظم رهبری با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه‌های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و فرمودند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده‌ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.

 طلاق توافقی با ۲۷ هزار و ۳۲۰ فقره پرونده


این اشاره دقیق از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از موارد طلاق توافقی در دادگاه‌های کشور بعضا در ۱۵ دقیقه صادر می‌شود و بسیار روند سهل و آسانی دارد. براساس این روش از طلاق، «زوجین می‌توانند با توافق در مورد حق‌ و حقوق خود یا گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به‌راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به‌صورت توافقی از هم جدا شوند». این ساده‌ترین تصویر از ساده‌ترین شکل طلاق در کشور است. علاوه بر این  رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در هفته گذشته اعلام کرد: «طلاق توافقی با ۲۷ هزارو ۳۲۰ فقره پرونده، در صدر دعاوی مجتمع‌های خانواده شهر تهران در سال ۹۳ قرار داشته است».این آمار زمانی معنادار می‌شود که آن را با تمامی پرونده‌های طلاق در تهران مقایسه کنیم. براساس آمار رسمی سازمان ثبت ‌احوال استان تهران سالانه بیش از ٣٠هزار نفر در تهران از یکدیگر جدا می‌شوند که بر پایه این آمار و ٢٧ هزار طلاق توافقی در این کلانشهر، می‌توان گفت ٩٠ درصد طلاق‌ها در تهران توافقی است.

 طلاق توافقی چیست؟


در طلاق توافقی زن و مرد توافق می‌كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می‌شود.حکم مربوط به درخواست طلاق توافقی معمولاً سریع‌تر صادر می‌شود. البته این امر پس از طی مراحلی صورت می‌گیرد؛ بدین ترتیب که اگر دادگاه نتواند اختلافات زوجین را حل‌وفصل نماید و آنها را به ادامه زندگی مشترک متقاعد کند، طبق «آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق»، هر یک از طرفین را مکلف می‌نماید که ظرف 20 روز یک داور را از میان اقارب خود معرفی کنند. البته در صورت موافقت ریاست محترم دادگاه هر دوی آنها می‌توانند یک شخص را به‌عنوان داور انتخاب و معرفی نمایند. همچنین داورها می‌بایست شرایطی مثل مسلمان بودن، بالاتر از چهل سال تمام داشتن، متأهل بودن و ... را دارا باشند. و در صورت امتناع یا عدم توانایی هر یک از زوجین نسبت به معرفی داور، دادگاه رأسا از بین افراد دیگر که واجد شرایط مربوطه باشند، داور را تعیین خواهد کرد. داوران می‌بایست زن و شوهر را دعوت و حداقل در دو جلسه با مذاکره و نصیحت آنها را به رفع اختلاف و سازش و ادامه زندگی مشترک تشویق کنند و در مدتی که دادگاه تعیین کرده نظر خود را نسبت به امکان یا عدم امکان سازش به دادگاه تسلیم کنند.داوران می‌توانند نظرشان را جدا جدا یا مشترکا در یک ورقه به دادگاه بدهند و ملزم نیستند که هر دو یک نظر داشته باشند. مثلاً ممکن است یکی نظرش بر ادامه زندگی باشد و دیگری نظرش بر جدایی و طلاق باشد و قاضی با توجه به نظر داوران و دیگر شواهد و قرائن و امارات تصمیم به صدور یا عدم صدور حکم طلاق خواهد گرفت.

 نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره طلاق توافقی


نتایج یک تحقیق دانشگاهی از سوی باقر ساروخانی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، درباره طلاق توافقی نشان می‌دهد، زوجین هرکدام دارای دلایلی برای طلاق توافقی هستند که می‌تواند طرفین را مجاب به جدایی کند. ساروخانی در تحقیق خود می‌نویسد: «در طلاق توافقی، زنان مهم‌ترین دلایل خود را برای طلاق، فحاشی و ضـرب‌وشتم شوهر، دخالت خانواده شوهر، خیانت شوهر، داشتن اختلاف‌نظر فرهنگی، اختلاف سنی زیاد، ازدواج تحمیلی و نداشتن آشنایی قبلی برشمرده‌اند. در مقابل مردان نیز مهم‌ترین دلایل خود را برای جدایی به‌صورت زیر بیان کرده‌اند: علاقه نداشتن به زن، اقدامات خودسرانه زن، بدبینی به زن، تمکین‌نکردن، ناسازگاری زن، پایبندنبودن به اصول اخلاقی، نداشتن تفاهم، توقعات بیجای زن، بی‌اعتمادی نسبت به شوهر و رفتارهای نامعقول زن». به گزارش خبرآنلاین، او ادامه می‌دهد: حال با توجه به این نکته می‌توان گفت تغییر روش طلاق در جامعه از غیرتوافقی به روش توافقی، خود نشان از گرایش جامعه بـه نـوگرایی در همـه عرصه‌ها دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۴
حالا اينو هم سخت كنيد كه ملت بيشتر زجر بكشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دقیقا همینطوره کسانی رو دیدم که به خاطر طولانی شدن روند طلاق دچار انواع سو استفاده و انحراف و پیشنهادهای بی شرمانه شدهاند
خدارحم کنه به این جوونهای امروزی اکثراین طلاقهابه شرایط اقتصادی برمیگرده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اصلا
اکثرا ریشه اخلاقی و شخصیتی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اقتصادی هست و لا غیر
متاسفانه اگر خانمها بخواهند حق و حقوقشان را مطالبه كنند سالها بايد اسير دادگاهها شوند به علت نبود قانون حمايت از زنان بنا بر اين مجبور ميشوند از حق خود بگذرند و از جهنم فرار كنند.جاي بسي تاسف است.
دولت مسئولین دست اندرکاران باید فکری به این وضع بکنند تا به این راحتی کانون خانواده از بین نرود چون طلاق هم پیامد خودش را دارد از نظر من طلاق توافقی نوگرایی جامعه نیست بلکه نشان دهنده ضعف عملکرد مسئولان و مشاورین خانواده در این زمینه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بچه که بودم، وقتی بازیگوشی می‌کردم و سرم می‌خورد به مبل، بزرگترها مبل رو دعوا می‌کردند و مبل رو کتک می‌زدند.
چرا نمی‌خوایم خودمون رو ببینیم؟
چرا همیشه یه نفر دیگه مقصره؟
چرا باید یه نفر دیگه یه فکری انجام بده؟
آخه وقتی مردی حق زنش رو و زنی حق شوهرش رو ادا نمی‌کنه، دولت و مسئولین چه کاری می تونن بکنن؟
آیا میشه همه‌ی ارکان یک زندگی رو با قانون کنترل کرد؟
جالبه اولين دليل مردان " علاقه نداشتن به زن" هست!!!
يعني به يکي ديگه علاقه پيدا کرده ! به همين راحتي....!!!
طلاق توافقی پدر مردم وجوانان این مرز وبوم را در آورده نمیدانم در کتاب آسمانی به چنین نکته وطلاقی اشاره شده یا نه؟
متاسفانه ، دادگاهها بدون توجه به وظیفه ذاتی درایجاد صلح وسازش بین طرفین ،سریعا نسبت به معرفی به مشاور اقدام وایشان نیز نامه آماده شده برای امضاء را بدون هیجچگفت وشنودی باطرفین امضاء وتحویل طرفین یاوکیل ایشان میدهد ودادگاه هم درهمان 15 دقیقه وقت اضافی ! حکم آناده شده ازقبل خود را امضاء وتسلیم طرفین میکند.
بنده خودم یکی از این افراد بودم که همسرم به دلیل تحریکهای خانواده به این موضوع مبادرت ورزید والان پس از گذشت یکسال ازصدور حکم طلاق وثبت ان ، پشیمان است که نه راه رفت داردونه برگشت وما دونفر پس از8سال زندگی جدامانده ایم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
عقد مجدد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خودش بهت گفته پشیمونه یا خودت فکر میکنی که پشیمونه؟!!!
طلاق توافقی مقولانه ترین روش طلاق است
و اگر جلوی ان گرفته شود فجایع و معضلات اجتماعی عدیده ای گریبانگیر جامعه خواهد شد
محض رضای خدا با اقدامات نسنجیده بیشتر از این جامعه را به سوی خشونت و ناهنجاری سوق ندهید
پاسخ ها
mehr
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شمایی که راحت دارید نظر میدید اصلا میدونید طلاق یعنی چی دوست عزیز .. بعدشم این خانما را آزاد بزاری میخوان برای کلاسشم شده هفته ای یکبار توافقی جدا شن بهتر نیست یکم هم بفکر تحکیم بنیان زندگی باشیم
نشان از نوگرایی دارد!!!!!!!!!!!1
متاسفانه فرهنگ ازدواج در جامعه ما بد جا افتاده چرا يك مرد نبايد بيش از يك زن اختيار كند؟همين باعث مي شود خانم ها پر توقع بشوند والا خداوند اين كار را حلال كرده است و ثواب هم دارد.
به نظر من طلاق مشکلی رو حل نمیکنه . روی صحبت من با آقایونه : یا ازدواج نباید کرد یا اگه ازدواج کردیم باید مردونه پشت زن و زندگی بایستیم. با پاک کردن صورت مسئله چیزی حل نمشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
زن هیچ مسئولیتی نداره آیا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنظر در شرایطی که رعایت بندهای عقدنامه و قوانین طلاق یک طرفه، خصوصا برای زن، سخت و بسیار زمانبر و فرسایشی است، طلاق توافقی بهترین راه حل برای رهایی از زندگی ناخوشایند است. هرچند طلاق به ذاته خوب نیست، ولی بدتر از آن تلف شدن چند سال از عمر یک نفر در دادگاه های خانواده است تا درخواست خود را بر ای رهایی به نتیجه برساند. طلاق توافقی تنها راه چاره ای است که از این شرایط جلوگیری می کند.
تمام طلاقهاي توافقي به خاطر خيانت زنان به همسرشون وگرنه زنها از مهريشون ميگذرن؟؟؟!!!
طلاق توافقی میتونه تجربه خوبی در زندگی مشترک باشه .دو طرف یا واقعا از مشکلات موجودشان نجات پیدا میکنند و یا از تجربه آن برای ادامه زندگی بعدی شان استفاده خوبی میکنند .
طلاق توافقی بسیار عاقلانه است. و نشانه بلوغ فکری وشخصیتی است و نباید اطاله دادرسی داشته باشد.واقعا گاهی حفظ و نگهداری یک خانواده ،با اطاله دارسی و صدور حکم طلاق ،به جنایت و قتل یکی از طرفین شده است.بنابراین شرایط طلاق توافقی باید سهل تر گردد.و آسانتر شدن طلاق توافقی ،مانع ارتکاب جنایات خطرناکتر می گردد.و خانواده ها درگیر نزاع نخواهند شد.طلاق توافقی بهترین و متمدانه ترین نوع طلاق است.درود به قضات فهیمی که با داریت مانع جنایات دیگر در این زمینه می شوند.امروزه آستانه تحمل افراد کم شده است.و گاهی برای خلاصی زودتر از دست طرف مقابل دست به قتل می زنند
وقتی دو نفر نمینوانند با هم زندگی بکنند بهتر است با طلاق توافقی از هم جدا بشوند وهمدیگرا ازیت نکنند از طرفی بسیاری از خانمها برای پول مردان شوهر میکنند وبلا فاصله مهری را اجرا میگذارند ومرد بیچاره هم بابت یک احترامیکه گذاشته است وبرای خانمش مهریه قبول کرده بده کار میشود وباید به زندان برود تا مهریۀ نجومی را که زمان عقد گفته شده مهری را کی داده وی گرفته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل