بازدید 9300
درباره کمبود آب آدرس غلط ندهیم؛

برای پس انداز آب، باید کار کرد نه تبلیغ!

با قیاس مصرف آب در بخش کشاورزی و آب شرب مردم درخواهیم یافت که اگر مردم صرفه جویی را سرلوحه قرار ندهند، تنها بخشی از هزینه‌های تصفیه آب را هدر می‌دهند، حال آنکه بی توجهی به مصرف آب در بخش کشاورزی به تولید انبوه محصولات آب بر چون هندوانه منجر می‌شود که نتیجه آن رونق صادرات این محصولات و بهره مندی تاجران و مردمان دیگر کشورها از نتیجه سدهایی است که با خون دل خوردن های بسیار در کشورمان احداث شده اند!
کد خبر: ۵۱۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 26 June 2015
نه اینکه صرفه جویی و تشویق مردم به مصرف بهینه آب غلط باشد، ولی آیا راهکار بهتری برای فائق آمدن بر مشکلات خشکسالی و کمبود آب وجود ندارد؟ آیا تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف این کالای حیاتی و بی تفاوت گذشتن از کنار سیاهچاله‌هایی که آب را می‌بلعند، اشتباه بزرگ تری از آنچه تاکنون مرتکب شده‌ایم، نیست؟

به گزارش «تابناک»، هر چه کمبود آب بیشتر محسوس می‌شود و خطرات ناشی از آن را بیشتر حس می‌کنیم، بر حجم تبلیغات محیطی و رسانه‌ای برای تشویق مردم به کاهش مصرف فزونی می‌یابد تا جایی که به نظر می‌رسد مسئولان تنها راه برون رفت از بحران کم آبی را پرداخت هزینه تبلیغاتِ رو به گسترش در این باره می‌دانند و بس!

این را می‌شود از تبلیغاتی دریافت که روی در و دیوار سالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی دریافت که این روزها میزبان برخی تیم های مطرح والیبال جهان در چهارچوب مسابقات لیگ جهان است؛ جایی که در و دیوار سالن به جای اجاره داده شدن به شرکت های فراوانی که دوست دارند در کنار موفقیت های تیم خوب والیبال کشورمان، برند و محصولاتشان را به هر نرخی در سالن نمایش داده و به مدد پخش تلویزونی مسابقات، خود را به چشم میلیون ها ایرانی برسانند، از شعارهایی درباره کمبود آب و گوشزد کردن خطر خشکسالی بهره می‌گیریم.

البته شاید برای انجام این دست تبلیغات هیچ هزینه‌ای پرداخت نشده باشد و از آن فراتر، چنین اقداماتی در راستای فرهنگ سازی در مصرف کالایی بسیار گران بها و البته استراتژیک باشد، ولی مگر می‌شود تماشاگر برنامه های تلویزیونی بود و انبوه تبلیغات رنگ به رنگ و گونه گون درباره خطرات کمبود آب را دید و بعد با این ابهام مواجه نشد که چرا همه مشکلات کلان این عرصه فراموش شده و مسئولان همه تلاششان را برای بهینه سازی مصرف در حوزه‌ای کوچک کرده‌اند؟

این اشکال زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانیم بر اساس آمار، 90 درصد آب مصرفی در کشور در بخش کشاورزی و حدود 5 درصد دیگر در بخش صنعتی مصرف می‌شود و سهم همه هفتاد و چند میلیون ایرانی از مصرف آب در شهرها و روستاها، تنها حدود 5 درصد است؛ یعنی اگر بتوانیم مصرف آب شرب را با بهره جستن از تبلیغات، افزایش آب بها، جریمه یا تلفیقی از روش های مختلف، به نصف کاهش دهیم، تنها توانسته‌ایم حدود دو و نیم درصد از مصرف آب کشور بکاهیم که ناگفته پیداست، کمک چندانی برای عبور از بحران آبی که از راه رسیده و تمامی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده، نخواهد کرد.

این در حالی است که اگر به جای این تبلیغات، اندک تلاشی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کنیم و توفیق کمی در این مسیر به دست آوریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که سایه خطرات کمبود آب تا حدود زیادی از سر کشورمان دور شده است.

به عنوان مثال، کافی است 10 درصد از سهم 90 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم تا به اندازه مصرف دو سال آب شرب کل کشور، آب صرفه جویی کرده باشیم. با این مثال، می‌توان دریافت که تبلیغات فراوان برای تشویق مردم به کاهش مصرف آب تا چه اندازه غیرمنطقی است، وقتی که برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی هیچ کاری صورت نداده باشیم.

این اشکال زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم مصرف آب در بخش کشاورزی در سالیان سال به شکل لجام گسیخته‌ای افزایش یافته و همواره تلاش تمامی دولت ها در مقوله آب، مهار آب به مدد سدسازی های فراوان و تامین آب مورد نیاز کشاورزان در مناطق مختلف کشور بوده است، به گونه‌ای که به رغم ساخت سدهای فراوان در نقاط مختلف کشور، انتقال آب از طریق تونل ها و آبراه ها، برهم زدن نظم طبیعی تمامی رودخانه ها و در نهایت تحمیل خشکسالی به بسیاری از دریاچه ها، تالاب ها و حتی رودهایی چون زاینده رود، هنوز در تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی با کمبودهایی مواجه هستیم و نتوانسته‌ایم به اهداف ترسیم شده در عرصه کشاورزی مانند استقلال در تولید محصولات خاص و استراتژیک هم موفق ظاهر شویم.

اگر به این اشکالات، واگذاری انتخاب نوع محصول و نوع کشت به کشاورزان در سراسر کشور را بیفزاییم، درخواهیم یافت، نه تنها کشاورزی کشورمان به مشکل بهینه بودن مصرف آب مبتلاست، بلکه ممکن است در برهه های مختلف، میزان مصرف آب در این عرصه (با روی آوردن کشاورزان به کاشت محصولات بسیار آب بر) افزایش یافته یا جامعه در عرضه برخی محصولات کشاورزی در دوره های زمانی مختلف، با کمبودهای جدی مواجه شود؛ نظیر کمبود گوجه فرنگی در سال های گذشته که نرخ این محصول را به شکل روزافزون بالا برده بود، یا کمبود گندم مورد نیاز سالانه در کشور که با توجه به خودکفایی در تولید این محصول در سال های گذشته و نیازمندی های امروز کشور به آن، می‌توان دریافت تا چه اندازه شکننده و غیر قابل تکیه بوده‌اند.

البته این همه اشکالات نیست، زیرا با قیاس مصرف آب در بخش کشاورزی و آب شرب مردم درخواهیم یافت که اگر مردم صرفه جویی را سرلوحه قرار ندهند، تنها بخشی از هزینه‌های تصفیه آب را هدر می‌دهند ـ که البته نادرست است و در عین حال، بخشی از آن در قالب آب بهای مصرفی دریافت شده ـ حال آنکه بی توجهی به مصرف آب در بخش کشاورزی به تولید انبوه محصولات آب بر چون هندوانه منجر می‌شود که نتیجه آن، رونق صادرات این محصولات با نرخی ارزان به کشورهای دیگر و بهره مندی تاجران و مردمان دیگر کشورها از نتیجه سدهایی است که با هزینه ها و خون دل خوردن های بسیار در کشورمان احداث شده‌اند.

با این حساب جا دارد از مسئولان بخواهیم پیش از آنکه توجه‌شان را صرف تبلیغات تلویزیونی برای ترغیب مردم به کاهش مصرف آب کرده و در این عرصه تبلیغاتی، هزینه کنند، فکری به حال کشاورزی سنتی و ناکارآمد کشورمان کرده و تلاش داشته باشند تا دست کم بخش کوچکی از کشاورزی کشورمان را به آبیاری مدرن تجهیز کرده و نگرانی عمومی از کمبود آب را به جای دامن زدن، کاهش دهند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۴۰
بهترین پاسخ را بزرگان قبلا گفته اند:
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده ......
همه مسئولان راه حل رو میدونن ولی به روی خودشون نمیارن چون کم هزینه ترین راه فشار آوردن به مشترک خونگیه یعنی جیره بندی و گرون کردن.
chera irania bayad baraye dastshoi! Va hamam! Az abe ashamidani estefade knand???!!
Toro khoda yekam fekr knid...
مسوولان !!!!!!!!!!
بحران سالهاي نزديك آينده،تهي شدن سفره هاي زيرزميني غير قابل تجديد است نه خالي شدن آب سد هاي تجديد بذير‏!‏ بايد هرجه زودتر صادرت محصولات كشاورزي ممنوع شود،كشت محصولات آب بر مانند هندوانه،كوجه،سيب زميني و.. از طريق اجراي الكوي كشت،محدود شود.برداشت هاي غير مجاز برجيده شود،برداشت مازاد بر مجوز مهار شود،مجلس،قوه قضاييه،نهاده اي امنيتي و انتظامي و صدا و سيما،قويا وارد شوند،كشت كندم آبي جايكزين محصولات آب بر شود و از حاصل از كاهش واردات كندم به واردات سيب زميني و.. اختصاص يابد،كشت كلخانه اي توسعه يابد،قسمتي از ارز حاصل از فروش نفت صرف خريد زمينهاي كشاورزي داراي آب در اوكراين،تاجيكستان و آفريقاي مركزي شود و..
من دقیقا میدونم باید برای اب چه کار کرد و طرح و برنامه دارم ولیب نمیدونم به کجا باید بگم من ارشد کشساورزی هستم ،
این هم بگم که اگر کاری برای اب انجام نشود بد جوری کشور زیان میبینه
الب ته راه حلش هم توسعه ابیاری تنحت فشار نیست
یکسال کشاورزی نکنید و چند سال هم هندوانه و طالبی نکارید مسئله حل میشه
این پولی که در تبلیغات مصرف شده اگه شلینگ های ابیاری قطره ای به کشاورزان میدادن دیگه کم ابی نبود
گل گفتی تابناک
جدا از اینکه دولت باید قویا نسبت به بهره گیری از روشهای نوین آبیاری و مدیریت آب در بخش کشاورزی اقدام نماید، باید قیمت آب شهری تصفیه شده را حداقل 20 برابر کند تا من شهروند مصرفم را مدیریت کنم...
بخدا همین برف و بارون اندکی هم که از آسمون میاد رو اگر درست مصرف کنیم از سرمون هم زیاده.
من یک کشاورز هستم که درامدم کفاف زندگی نمیدهد حاضرم برای مصرف اب کمتر وبرداشت بیشتر هر کاری لازم باشد انجام بدم.طرحی وجود دارد که کشاورزان برای اجرای ابیاری نواری در هر هکتار شش میلیون تومان دریافت میکنند ومبلغ یک ونیم میلیون هم اورده کشاورز است اما همین یک ونیم کار را خراب کرده چون بنده واکثریت کشاورزان توانایی تامین این مبلغ را نداریم
اقای عزیز شما هم ادرس غلط میدهید. بهترین راه برای صرفه جویی گران کردن نرخ اب است من در کشوری زندگی میکنم که اب شیرین مثل بیابانهای ایران فراوان است ولی قیمت یک متر مربع با مالیاتهای ان چنان گران است که هیچ کس قطره ای اب را بهدر نمیدهد. قیمت اب را گران کنید خواهید دید که چقدر ساده میتوانید مصرف اب را چند برابرا کمتر از مصرف حال حاضر کم کنید این را چاپ کنید ترا خدا تا ایمیل من را میبینید از ایران نیست نظرات ما ایرانیان خارج از کشور را چاپ نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
واحد حجم مترمکعب!!
در ضمن اب دست دولت نیست که گرونش کنن هر کی دوست داره یک چاه میزنه.
تنها راه صرفه جویی در مصرف اب بالا بردن ترخ اب بها میباشد
صنایع آب بر که در مرکز کشور هستند از همه بدترند
آدرس غلط اینه که: ما باید در کشاورزی خودکفا باشیم.
قانون غلط اینه که: هر کی زمینی به ارث برده، حق استفاده از منابع آب زیر اون و البته حوضه آبرزیز زیرزمینی مرتبط را داره (بدون اینکه پولی براش پرداخت کنه!)
این دو تا معضل اگه حل بشه، که احتیاج به تصمیم جهادی و شجاعانه داره، مشکل آب کشور حل میشه.
آقا برای همین آب شرب هم که تبلیغ میکنند بخاطر اینه که نمیتونن اونو تامین کنند وبخار بی پولی نمیشه طرحهای تامین آب رو اجرا کرد وگرنه همینم دنبالش نبودن، فقط فکر میزهاشون هستند.
موافقیم. اما به دل ما نیست عزیزم.
آفرین واقعا حرف دل مردم رو زدی آفرین آفرین
حال آدم بد میشه وقتی یجوری تبلیغ میکنن انگار مصرف زیاد آب بیشتر تقصیر مردمه
سلام. چه عجب که بالاخره یک نفر به این موضوع پرداخت. در ادامه سخنان شما باید بگم که: آقا جان چرا در زمانی که منابع آب زیر زمینی ما تحت فشارن اجازه کشت محصول پر آب بری مثل شالی رو با استفاده از منابع آب زیر زمینی میدن. برادران گرامی عمده شالی تو شمال کشور بعد از گندم کاشته میشه، یعنی توی خرداد و تیر که زمین تشنه و هوا بسیار گرمه. آب زلال و درجه یک رواز دل زمین بیرون میکشن و زمین رو به زور سیراب میکنن و این در حالیه که بازار پر از برنج های خارجیه. نکته اینجاست که:1- اجازه کشت شالی فقط باید در مناطقی که رودخانه دائم دارن صادر بشه2- حالا که ما هرسال هزاران تن برنج از خارج وارد میکنیم و کمر کشاورز برنج کار ور میشکنیم و اقبال مردم هم به برنج خارجیه، چه اسراریه که ما به هر قیمتی شالی بکاریم. از نظر من باید مثل ممنوعیتی که برای کاشت خشخاش و گراش هست رو تو بعضی مناطق برا شالی و هندوانه بزارن.
تنها راه صرفه جویی در مصرف اب بالا بردن ترخ اب بها میباشد
باید قبول کنیم همه محصولات کشاورزی رو خودمون نمی توانیم تولید کنیم یا به صرفه نیست.روی محصولات خاصی تمرکز کنیم
با سلام
آب منازل اگرچه حدود 6 درصد از مصرف را به خود اختصاص می دهد اما فراموش نکنیم که این آب آب شرب و شیرین است و بسیار گران بها بود و تصفیه شده است درحالی که اگرچه 92 درصد از مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است اما همه آب مصرف شده در بخش کشاورزی آب شرب نبوده و اهمیت توجه به صرفه جویی و اعمال بهای واقعی برای مصرف این کالای راهبردی امری بدیهی و ضروری به نظر می رسد.
ما فرهنگ استفاده درست از آب رو نمیدونیم. کسی که کشاورز میشه و همینطوری برای آب دادن چند هکتار زمین سه چهار برابر بیشتر از اون چیزی که باید اب مصرف میکنه، از بچگی دیده که پدر و مادر چطور همینطوری آب رو ول میکنن! پس تبلیغات چندان هم بی اهمیت نیست منتها تو دراز مدت اثر میذاره!
اما این مسئله وظیفه ی دولت رو برای اقدامات عملی در صرفه جویی بخش کشاورزی نفی نمیکنه.
سلام. این موضوع درست است که 85 تا 90 درصد آبهای موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود ولی بخاطر داشته باشید که آبرمصرفی در بخش کشاورزی از آبهای سطحی و زیر سطحی که تصفیه نمی شود، مورد استفاده قرار می گیرد. البته نیاز به افزایش. راندمان و بهره وری در بخش کشاورزی از ضرورت گذشته و دولت نیاز با همکاری کشاورزان در حال تغییر سیستم های آبیاری می باشد.
درود دیگه از این به بعد به خانومم نمیگم شیر اب رو برای ظرف شستن تا اخر باز نکن، باید مصرف معمولی خودمون رو داشته باشیم و پولش رو هم داریم میدیم، این مسئولان هستن که باید در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کنن و با نصب کنتور و نظارت بر چاه های کشاورزی مصرف اون ها رو تعدیل کنند و صرفه جویی با طرح هایی مثل ابیاری قطره ای انجام دهند و با کشاورزی روی اصول، نه این که من شهروند به گلوی خودم بچسبم که به قول شما نیم درصد صرفه جویی اب صورت بگیرد و در بخش کشاورزی کشاورزان بدون هیچ اصولی 90 درصد اب هدر بدهند!
ای ول
به گوش روحانی برسانید
بهترین کاری که برای بحران کم آبی کرد اینه که شعار (( خودکفایی در کشاورزی)) رو بزاریم کنار ، این سیاست غلط رو باید ترک کرد چون کشوری که به اندازه کشاورزی خودش آب نداره در عوض چیزایی دیگه داره که میتونه با اون مشکلاتش رو برطرف کنه ، ما باید رو صنعت سرمایه گذاری کنیم نه رو کشاورزی چون کشور کشش اینقدر مصرف آب رو نداره ، ضمنا آبیاری به شیوه بارانی خود دانشمندان کشف کردن زمین رو از بین میبره چون املاح زمین شدیدا زیاد میشه و بعد حدود 10 سال زمین غیر قابل کشت میشه
چاره ای نیست جر اینکه با انتقال آب خزر و خلیج فارس، اکوسیستم را به هم بریزیم تا شاید شانس با ما یار باشد و ایران از خشکسالی نجات پبدا کند. دوم اینکه باید تکنیکی فوق پیشرفته برای جلوگیری از تبخیر آب سد ها پیدا شود(در هوای ایران که هر سال گرم تر می شود)
همش حرف حساب بود
متاسفانه کو گوش شنوا
جریان مجدد آب در زاینده رود بسیار زیبا بود ولی متاسفانه 90 درصد زمینهای اطراف رودخانه در ناژوان که همیشه سبزی کاری می کردند شدیدا در حال کاشت برنج هستند
بهينه سازي مصرف اب در بخش كشاورزي با اصلاح روشهاي ابياري و اصلاح انواع كشت براحتي در دسترس خواهد ولي در بخش خانكي متاسفانه فقط به تبليغ كم مصرف كردن اقدام شده در صورتي كه اصلاح توليدات شيرالات بهداشتي و تبليغ و اختصاص يارانه به خانوارهاي كم در امد و تعويض شير الات بهداشتي ايشان و حذف شيرالات فلكه ايي و ترويج انواع اهرمي قطعا كمك به كاهش مصرف اب شهري خواهد نمود
بنام خدا
من فرزند حاشیه کویر هستم چند سال قبل در اطراف شهرستان لار با یک برنامه ساده ابخیز داری چندین قنات احیا شد و کشاورزی در بیش از هشت روستا سالها است رونق دارد اگر هزینه ساخت بعضی از سدها " تکرار میکنم بعضی از سدها " را صرف ابخیز داری در همان منطقه کرده بودیم امروز با این همه روستای مخروبه و خالی از سکنه مواجه نبودیم
حرف دل ما رو زدی تابناک. همیشه سیاست دولت ها همین بوده: مردم تقصیر شماست! و تا جایی که بتونن با آدرس غلط دادن سعی در فریب مردم دارن. مثلا ۱۰ ۱۵ سال پیش مساله حذف کنکور رو مطرح کردند در حالی که مشکل اصلی اشتغال بود...
پیامبر کارشون رو با تبلیغ شروع کرد
این نکته حائز اهمیت است که 6 درصد آب مربوط به آب شهریست که شامل پادگان ها مدارس، هتل ها، خوابگاه ها، مسافرخانه ها، کارواش ها، زندان ها، ادارات، قالی شویی ها ... هم می شود بر این اساس مصرف آب شرب با توجه به شستشو و استحمام کمتر از 1% است. اما با توجه به اینکه افزایش قیمت دست کردن در جیب مردم راحت ترین کار است دولت ها از این روش سعی در جبران کمبود آب دارندو
ای بنده خدا
به این ماه مبارک رمضان قسم
بنده یک سال و اندی است با سرمایه کامل خود قصد ساخت گلخانه سیفی جات دارم که در واقع مدرن سازی بخش کشاورزی با راندمان بالای 90درصدی دربخش آب هست . اما دریغ از همراهی مسولین کشاورزی شهرستان ساوه !
یکسال و اندی است در ادارات دولتی دربه در دنبال مجوزهای لازم هستم .
تازه ببینید کسی را که بخواهد وام بگیرد !
حالا این بی کفایتی ها عمدی است یا غیر عمدی خدا عالمه !
من نمی دونم چرا از رو های علمی مثل اسمز معکوس برای تولید آب شیرین از آب شور استفاده نمی کنن ... بابا این همه دانشمند و محقق
خدا خیرت دهاد ؛ دست مریزاد که حرف درست و منطقی وعلمی زدی .کشاورزی مملکت به انقلاب نیاز داره از هر جهت که نگاه کنی. ولی افسوس....
نزدیک شهر ما یک نفر دو حلقه چاه عمیق داره کنارشون یک میز گذاشته داره آب میفروشه بعد هی بگین کمبود آب داریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار