بازدید 1399

ميهمان موقت ميهمان‌خانه ماه مي

کد خبر: ۵۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴ 07 June 2009
پايان فصل پرتب و تاب فوتبال باشگاهي اروپا فرصتي براي نگاهي از فرق سر تا ناخن پاهاي ليگ‌هاست.

به نوشته جوان، از اين دريچه شايد حفظ كردن نام نمايندگان اروپايي سري A، بوندس‌ليگا و لاليگا جذاب‌تر از جست‌وجو در اطراف دسته‌‌هاي پايين‌تر كشورهاي صاحب فوتبال باشد اما همان طور كه نمي‌توانيد بدون در نظر گرفتن جزئيات، كليات يك مسئله رياضي را بيابيد، امكان ندارد بدون توجه به نام‌هاي تازه‌وارد هر فصل ليگ‌هاي اروپايي، بتوانيد روي جذابيت رقابت‌هاي داخلي و سرنوشت خوب تيمتان حساب كنيد. در فصل پايان يافته 5 ليگ معتبر اروپا چه تيم‌هايي فرصت حضور در جمع بزرگان را يافتند؟

آلمان؛ همان نام‌هاي تكراري
فرايبورگ، ماينتس و نورنبرگ در فصل آينده جايگزين كوتبوس، بيله‌فلد و كارلسروهه مي‌شوند و خب براي شما كه به دنبال نام‌هاي غير تكراري هستيد، فصل آينده بوندس‌ليگا جذابيت خاصي ندارد. فرايبورگ در اواسط دهه 90 با بازيكنان پرتعداد گرجستاني خود تا آستانه حضور در جام يوفا پيش رفت و هميشه به دليل دارا بودن خيل عظيمي از هواداران، نمونه استثنايي تيم‌هاي متوسط محسوب مي‌شود. ماينتس نيز پس از تجربه يك فصل ناموفق در سال‌هاي جاري، طي فصل گذشته اشتباه 7 سال پيش را تكرار نكرد و تا روز پاياني هوشيار ماند. هواداران ريزبين فوتبال آلمان هنوز رالي ثانيه‌هاي پاياني هفته آخر فصل 2002-2001 بوندس‌ليگاي دو را از ياد نبرده‌اند؛ جايي كه ماينتس به دردناك‌ترين شكل ممكن از صعود بازماند. نورنبرگ هم پس از برتري در بازي پلي‌آف مقابل كوتبوس نقش آسانسوري خود را در اذهان زنده كرد. تيم سابق آندرياس كوپكه، ملي‌پوش آلمان در منطقه صنعتي و استراتژيك ديار ژرمن‌ها يك وزنه ورزشي تلقي مي‌شود اما ظاهرا هيچ گاه به باور موفقيت نرسيده چون به جاي نگه داشتن پرچم منطقه صنعتي نورنبرگ در حال قايم باشك بازي با دسته اول و دوم است. در پايين جدول دسته دوم «اينگو لشتاد» و «ويس بادن» مستقيما سقوط كردند و اوسنابروك با شكست در بازي پلي‌آف مقابل پادربورن به دسته سوم تبعيد شدند. در دسته سوم نيز يونيون برلين و فورتونا دوسلدورف به دسته دوم راه يافتند و «كارلس ساينس ينا» شگفتي‌ساز جام حذفي چند فصل گذشته بالاتر از بورگهاوسن، آهلن و اشتوتگارت كيكرز از سقوط به ليگ محلي نجات يافت.

انگليس؛ يك داستان طولاني
بيرمنگام و ولوز مستقيما صعود كردند و برنلي پس از برتري در بازي‌هاي پلي‌آف مقابل شفيلد يونايتد، ردينگ و پرستون سهميه سوم صعود به ليگ برتر را به دست آورد. اما نكته تأسف‌آور... ساوت همپتون تنها نماينده كاتوليك‌هاي جزيره بين 24 تيم، بيست و سوم شد و به دسته اول (جايي پايين‌تر از ليگ برتر و ليگ قهرماني) رهسپار شد. علاوه بر اين تيم، نورويچ و چارلتون كه تا چند سال پيش در ليگ برتر به دنبال سهميه رقابت‌هاي اروپايي مي‌دويدند هم تا اطلاع ثانوي از صحنه اول فوتبال جزيره محو شدند. در ليگ دسته اول، قصه اصلي توسط دارن فرگوسن، سرمربي پيتر بورو، تيم دوم جدول شكل گرفت. حالا پدر و پسر فقط يك سطح با هم فاصله دارند. باز هم يك تأسف ديگر... ليدزيونايتد و ميلوال (تيم اصلي هوليگان‌هاي انگليس) مقابل ديوار اسكانتروپ راه به جايي نبردند و در پلي‌آف جواز صعود به نام تيم كوچك صادر شد. راستي! نام تيم اول، «نوستالژي دوستان» را شاد مي‌كند؛ لسترسيتي، تيم سابق گري لينه‌كر (دومين گلزن برتر تاريخ تيم ملي انگليس) و قهرمان سال‌هاي دور جام حذفي انگليس. در دسته دوم برنتفورد، اكستر، ويكامب و جلينگهام صعود كردند و چسترسيتي و لوتون (رقيب واتفورد در بزرگ‌ترين داربي انگليس) راه رقابت‌هاي كنفرانس را در پيش گرفتند. ضمن اين‌كه در كنفرانس نيز بورتون و توركي ليگي شدند و كينگ، ويكامب و لويس ديگر در ليگ محلات ديده خواهند شد.

اسپانيا؛ گربه سياه‌هاي رئال
خرس پس از سال‌ها دوري در فاصله 2 هفته مانده به پايان فصل ليگ دسته دوم جشن صعود برپا كرد. تنريف و ساراگوسا به عنوان گربه سياه‌هاي رئال‌مادريد (اولي 2 فصل پياپي در آخرين هفته قهرماني را از رئال‌مادريد گرفت و ساراگوسا در بهترين روزهاي سفيدپوشان، ترمز دار و دسته رائول را مي‌كشيد) هم به جمع خرس پيوستند.

ايتاليا؛ غوغاي پلي‌آف
وقتي اين مطلب را مي‌خوانيد، بازي‌هاي ابتدايي پلي‌آف سري B بين ليورنو، برشا، امپولي و گروستو انجام شده است. 3 تيم اول سابقه حضور در بالاترين سطح فوتبال ايتاليا را دارند و بر اين اساس در مراحل حساس از شانس بيشتري برخوردارند. 2 سهميه سقوط مستقيم به باري، جنوبي كوچك و معرف پديده‌اي به نام آنتونيو كاسانو و پارما، پاي ثابت فينال‌هاي جام در جام اروپا در دهه 90 رسيد. راستي تا به حال ديده نشده باري بيش از يك فصل در سري A دوام آورده و در همان مدت كوتاه تا هفته پاياني مقاومت كرده باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار