بازدید 42399
خاطرات تلخ کارمندان استیو جابز از کار با وی در شرکت اپل؛

استیو جابز مدیرعاملی پر توقع، سخت گیر و یک «غول احمق» بود

هفته قبل انتشار مطالبی در سطح نت از سوی یکی از کارمندان سابق شرکت اپل ـ که نام خود را فاش نکرده بود ـ درباره کار کردن به عنوان کارمند استیو جابز در زمان وی در شرکت اپل، منجر به تحیر بسیاری از کاربران شد. اکنون بعد از یک هفته، یکی دیگر از کارکنان شرکت اپل نیز اقدام به بازگویی خاطرات تلخ خود از کار با استیو جابز در اپل کرده است.
کد خبر: ۵۱۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰ 19 June 2015
استیو جابز مدیر عاملی پر توقع، سخت گیر و یک «غول احمق» بود
هفته قبل انتشار مطالبی در سطح نت از سوی یکی از کارمندان سابق شرکت اپل ـ که نام خود را فاش نکرده بود ـ درباره کار کردن به عنوان کارمند استیو جابز در زمان وی در شرکت اپل، منجر به تحیر بسیاری از کاربران شد. اکنون بعد از یک هفته، یکی دیگر از کارکنان شرکت اپل نیز اقدام به بازگویی خاطرات تلخ خود از کار با استیو جابز در اپل کرده است.

به گزارش «تابناک»، هفته قبل یکی از کارمندان سابق شرکت اپل در خاطرت خود اشاره کرده بود که استیو جابز یک رئیس و مافوق متوقع بود که به سختی و تا جایی که می شد از کارمندان و زیردستان خود کار می کشید. البته سختگیری های استیو جابز در شرکت اپل نکته ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و این موضوع که اغلب کارکنان این شرکت تجربه هایی سخت از کار کردن با استیو جابز و قوانین وی در اپل داشته باشند، چندان جای تعجب نداشت.

اما پس از گذشت یک هفته از این جریان، این بار یکی دیگر از کارمندان سابق این شرکت با افشای هویت خود به بازگویی خاطرات تلخ کار با استیو جابز پرداخته و گفته است که استیو جابز نه تنها یک رئیس پر توقع بوده، بلکه وی را «یک احمق بزرگ» خطاب کرده که دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش می کرد.

«ارین کاتون» که سابق در شرکت اپل یک مدیر پروژه بوده و در حال حاضر نیز مشاور در امور مدیریت پروژه است، می گوید دیگر حاضر نیست با شرکت اپل کار کند. وی در پاسخ به چرایی این موضوع اشاره به خاطراتی کرده که از زمان کار با استیو جابز در شرکت اپل دارد:

استیو جابز مدیر عاملی پر توقع، سخت گیر و یک «غول احمق» بود

وی در آن زمان به عنوان مهندس ارشد مدیر پروژه تیم MobileMe بوده است؛ پروژه ای که اغلب کارشناسان از آن به عنوان یک فاجعه در اپل یاد می کنند و شاید به همین دلیل است که کاتون خاطرات چندان خوشی از کار در شرکت اپل و به همراه جابز ندارد؛ اما نکاتی که وی در خصوص جابز بیان کرده، قابل توجه است.

کاتون گفته دو خاطره از کار با استیو جابز در اپل دارد؛ اول زمانی که برای ناهار در صف ایستاده بوده و به یکباره شخصی از راه می رسد و جلوی او در صف می ایستد. وقتی کاتون از همکار خود می پرسد وی کیست، همکارش در پاسخ می گوید: استیو جابز!

اما خاطره دوم وی بسیار بدتر از این برخورد اول با جابز است. زمان که وی به سرپرستی تیم MobileMe انتخاب میشود، وی و این از سوی جابز برای تکمیل پروژه تحت فشار قرار می گیرند. در حالی که پروژه با برخی از مشکلات ساختاری همراه بوده، تیم به وی اطلاع می دهد که پروژه به این دلایل در زمان تعیین شده به پایان نخواهد رسید اما جابز بر موضع خود برای تکمیل پروژه علیرغم مشکلات در زمان تعیین شده اصرار می ورزد.

مهندسان و کارکنان تیم برای تکمیل MobileMe تلاش بسیار می کنند، ولی چند ساعت قبل از زمان نهایی، این دستگاه با یک کرش شدید همه را متحیر می کند. به رغم این موضوع، همه اعضای تیم دست به کار می شوند و طی ساعت ها کار بی وقفه ـ در حالی که برخی پشت میز کار خود چند دقیقه ای از شدت فشار کار به خواب می رفتند ـ موفق می شوند که پروژه را دوباره راه اندازی کنند. البته بعد از آن به همه خبر داده می شود که برای یک جلسه ملاقات با جابز دعوت شده اند.

کاتون می گوید: همه اعضای تیم طوری به ملاقات جابز رفتیم که انگار قرار بود به زیر گیوتین برویم. جابز جلوی ما ایستاد و بر سر ما فریاد زد و همه ما را دیوانه هایی خطاب کرد که حتی کمترین اقدامات را برای راه اندازی پروژه انجام نداده ایم. کاتون می گوید: این یکی از بهترین سخنرانی های تاریخ برای خراب کردن انگیزه تعدادی مهندس بود.

کاتون میگ وید: در حالی که ما پروژه را راه اندازی کرده بودیم و به اطلاع مقامات بالادست خود نیز رسانده بودیم، هیچ کس جرأت آن را نداشت که به استیو جابز این موضوع را یادآوری کند؛ این سیستمی مبتنی بر خفقان بود که استیو جابز به وجود آورده بود. در حالی که مقصر اول در شکست پروژه MobileMe خود استیو جابز بود، ولی در پایان رفتار و سیستم وی منجر به آن شد که گروهی از افراد با استعداد و پر کار، انگیزه های خود را برای هر نوع خلاقیتی از دست بدهند.

کاتون در پایان پس از نقد سیستم جابز و رفتارهای بیش از حد سختگیرانه وی می نویسد: بهترین راه برای ساخت بهترین محصولات این است که صادقانه با کارمندان خود برخورد کرده و به آنها به خوبی گوش کنید. هیچ مدیر عاملی نمی تواند به تنهایی محصولات شرکتش را تولید کند، زیرا وابسته به کارمندانی است که به خاطر خلاقیت و توانایی، آنها را استخدام کرده است.

متن کامل خاطرات ارین کاتون را می توانید از اینجا در بیزینس اینساید بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار