بازدید 3408
در گفتگو با تابناک اعلام شد؛

احتمال افزایش سقف بودجه عمراني در بودجه سایه

با توجه به اينكه احتمال افزايش قيمت نفت در نيمه دوم سال البته به شرط ثبات سقف تولید نفت اوپك وجود دارد، با تعريف بودجه سايه نحوه مصارف اضافه درآمدي كه از اين محل ناشي مي‌شود، تعريف شده است.
کد خبر: ۵۰۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 14 June 2015
با توجه به اينكه احتمال افزايش قيمت نفت در نيمه دوم سال البته به شرط ثبات سقف تولید نفت اوپك وجود دارد، با تعريف بودجه سايه نحوه مصارف اضافه درآمدي كه از اين محل ناشي مي‌شود، تعريف شده است.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی توضيح داد: با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد و امکان عدم دستیابی به درآمدهای پیش‌بینی شده نفتی تحت تاثیر کاهش قیمت محتمل است، از این رو مجلس تعیین قیمت برای هر بشکه نفت خام را در بودجه جاری حذف و به جای آن، سقف درآمد 71 هزار میلیارد تومانی را تصویب کرد.

اين نماينده مجلس افزود: بر اين اساس به جای آنکه مانند سال گذشته اعداد 50، 70 یا 100 دلار را برای هر بشکه نفت در نظر بگیریم و برای هر کدام از آنها بودجه خاصی تدوین کنیم، یک سقف درآمدی تعریف کردیم تا دولت از طریق درآمدهای نفتی، مالیاتی و فروش اموال به صلاحدید خود این میزان درآمد را حاصل کند.

نديمي با اشاره به اينكه احتمال آن وجود دارد که در شش ماه دوم با افزایش قیمت نفت ما با درآمدهایی بیش از آنچه امروز به عنوان سقف تعریف کرده‌ایم، مواجه شویم، متذكر شد: از اين رو طی سناریویی که همان بودجه سایه عنوان شده از سوی سخنگوی دولت است، مشخص شده است این اضافه درآمدها چگونه و در چه بخش‌هایی مصروف شود.

به گفته او، در صورتی که درآمدها به بیش از 71 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برسد، سهم بودجه عمرانی و جاری از اعتبارات تغییر خواهد کرد و به طور حتم تخصیص اعتبارات به بخش عمرانی افزایش خواهد یافت. بر این اساس می‌توان گفت سه تغییر عمده در بودجه امسال به تصویب مجلس رسیده است. نخست حذف قیمت نفت در بودجه و تعیین سقف درآمد کل به جای آن. دوم دادن اختیار به دولت برای کسری ایجاد شده در بودجه و کاهش اعتبارات دستگاه‌های زیرمجموعه در حین ابلاغ بودجه و سوم شناور شدن سقف درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس