بازدید 21566
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

بازتاب ناکامی حزب اردوغان در انتخابات ترکیه/ استفاده ایران از «قلم و شمشیر» در مبارزه با داعش/ فرار عجیب دو زندانی خطرناک در آمریکا

بازتاب ناکامی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، تصمیم نخست وزیر انگلیس برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به عراق، تلاش سناتورهای آمریکایی برای باقی نگه داشتن فشار تحریم ها بر ایران، استفاده ایران از قلم و سلاح در مبارزه با داعش و فرار دو زندانی خطرناک از زندان نیویورک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 08 June 2015
بازتاب ناکامی حزب اردوغان در انتخابات ترکیه/ استفاده ایران از «قلم و شمشیر» در مبارزه با داعش/ فرار عجیب دو زندانی در آمریکابازتاب ناکامی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، تصمیم نخست وزیر انگلیس برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به عراق، تلاش سناتورهای آمریکایی برای باقی نگه داشتن فشار تحریم ها بر ایران، استفاده ایران از قلم و سلاح در مبارزه با داعش و فرار دو زندانی خطرناک از زندان نیویورک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، خبر ناکامی حزب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات پارلمانی این کشور، بازتاب گسترده ای در مطبوعات و رسانه های بین المللی یافته است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» می نویسد حزب حاکم ترکیه اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کرده، اما از به دست آوردن اکثریت لازم برای تشکیل دولت بدون ائتلاف با دیگر احزاب بازمانده است. بر اساس نتایج شمارش 98 درصد از آرا، حزب عدالت و توسعه توانسته 41 درصد از مجموع آرای این انتخابات را به خود اختصاص دهد. سی ان ان می نویسد هرچند انتظار می رفت انتخابات پارلمانی سبب بروز تغییرات مهمی در ترکیه شود، ‌کمتر کسی پیش بینی می کرد نتایج انتخابات به پایان عصر سیطره حزب عدالت و توسعه اشاره داشته باشد.

*****

سایت شبکه خبری «بی بی سی» نیز نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه را غیرمنتظره توصیف کرده و می نویسد، برای نخستین بار در سیزده سال اخیر، حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت را در پارلمان از دست داده است. این سایت اشاره می کند که یکی دیگر از جنبه های قابل توجه این انتخابات، این بود که حزب کردی دموکراتیک خلق ها توانست برای نخستین بار حد نصاب 10 درصد مجموع آرا را کسب کرده و وارد پارلمان شود. به عقیده بی بی سی، نتایج انتخابات را باید ضربه ای به برنامه های اردوغان برای افزایش قدرت خود در جایگاه ریاست جمهوری دانست، زیرا وی قصد داشت با کسب اکثریت دو سوم آرا در پارلمان، ضمن تغییر قانون اساسی، نظام سیاسی ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد. 

*****

در میان دیگر مطالب، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله روزنامه «تلگراف»، تصمیم نخست وزیر انگلیس برای اعزام نیروی بیشتر جهت مبارزه با داعش در عراق را مورد توجه قرار داده اند. به نوشته این روزنامه، دیوید کامرون گفته شماری نیروی نظامی انگلیس جهت کمک به مبارزات جاری با داعش به عراق اعزام می شوند. نخست وزیر انگلیس در جریان حضورش در اجلاس «جی 7» در آلمان اعلام کرده که اجازه اعزام 125 سرباز را به عراق برای پیوستن به نیروهای این کشور در مبارزه با تروریسم صادر کرده است. به این ترتیب، شمار سربازان انگلیسی که هم اکنون در مناطق مختلف خاورمیانه در عملیات های ضد تروریستی مشارکت دارند، به 900 نفر می رسد. تلگراف اشاره می کند، ‌قرار نیست نیروهای انگلیسی‌ مستقیم در صحنه نبرد‌ باشند.

*****

در مطلبی مربوط به ایران، سایت تحلیلی «المانیتور» ضمن بررسی لایجه بودجه دفاعی آمریکا، چنین استدلال کرده که این لایحه، سبب می شود سایه تحریم همچنان بر سر ایران باقی بماند. این سایت در گزارشی با تیتر «لایحه دفاعی می‌تواند فشار تحریم بر ایران را حفظ کند» با اشاره به احتمال رأی مثبت مجلس سنا به تمدید 10 ساله قانون تحریم‌ ایران نوشت این موضوع توانایی رئیس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را محدود می‌کند. قانون فعلی به نام «فانون تحریم‌ ایران، مصوب 1996» که به رئیس‌جمهور این کشور اجازه تعلیق مصوبه‌های کنگره‌ و نه حذف آنها را می‌دهد در پایان سال 2016 منقضی می‌شود. مارک کرک، نماینده سنا متممی را به این لایحه پیشنهاد داده که خواستار تمدید این قانون تا سال 2026 است.

*****

این در حالی است که مخالفت های رژیم اسرائیل با توافق هسته ای ایران نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته «جروزالم پست»، وزیر انرژی رژیم اسرائیل مدعی شده این رژیم بر این باور است که توافق هسته‌ای که در حال شکل‌گیری بین ایران و قدرت‌های جهانی است، نقاط ضعف زیادی دارد. یووال اشتینیتز اظهار داشته: «ما بر این باوریم که توافق هسته‌ای در حال شکل گیری برای اسرائیل بد و برای جهان خطرناک است».  وی بار دیگر ضمن اشاره به حمله احتمالی رژیم اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، گفته: من هرگز درباره گزینه نظامی توضیحی نمی دهم، ولی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به روشنی اعلام کرده که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.

*****

روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی به بررسی رویکردهای ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش پرداخته و می نویسد ایران از دو ابزار قلم و سلاح برای مبارزه با این گروه استفاده می کند. این روزنامه می نویسد، در اینکه قلم ابزاری قدرتمندتر از شمشیر باشد، بحث های زیادی وجود دارد، اما ایران هیچ یک از این ابزارها را از دست نداده و از هر دوی آن ها برای مبارزه با تروریست های داعش استفاده می کند. ایران که با ارسال کمک های نظامی به عراق و سوریه، به این دو کشور در مبارزه با داعش یاری رسانده، به تازگی یک مسابقه کاریکاتور برگزار کرده که هدف از آن، به تمسخر گرفتن تروریست های داعش است. لس آنجلس تایمز در ادامه گزارشی از این مسابقه کاریکاتور که به تازگی برگزار شد را ارائه کرده است. 

*****

در نهایت، موضوع فرار دو زندانی خطرناک از زندان ایالتی نیویورک در آمریکا نیز موضوعی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «فرانس 24»، فرار این دو زندانی خطرناک سبب نگرانی و تشویش مردم شده است. این دو نفر که به علت ارتکاب قتل در زندان بودند، از طریق حفر سوراخی در دیوار سلولشان موفق به فرار شده اند. اندرو کومو، فرماندار نیویورک در این باره گفته از سال 1865، این اولین مورد فرار از این مرکز با امنیت بالاست. به دنبال فرار این دو قاتل، خیابان‌ها تقریباً خالی از رهگذر شده و ترس عمومی شهرهای این ایالت را فرا گرفته است. برخی از ساکنان حتی تصمیم گرفته اند با خود اسلحه حمل کنند. دویست مأمور پلیس برای دستگیری این دو قاتل فراری بسیج شده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان