بازدید 10297
بعد از دو سال اصل 90 پرونده فساد در فوتبال را تمام کرد

اسامی چهره های معروف را قرائت نمی‌کنیم!

در این بررسی‌ها مشخص شد: رئیس فدراسیون 188 سفر در ‌سال‌های تصدی مسئولیت خود داشته و دبیر فدراسیون نیز 218 بار سفر کرده است، 69 کارت پایان خدمت باطل شده است، کارت پایان خدمت سربازی 500 نفر از بازیکنان بررسی شد.
کد خبر: ۵۰۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳ 07 June 2015
اگر می توانند یارانه 55 میلیون را حذف کنند!سرانجام گزارش فساد در فوتبال پس از حدود دو سال به آخرین مرحله خود رسید و کمیسیون اصل 90 بررسی این پرونده جنجالی را به پایان رساند. عصر امروز این گزارش بعد از بررسی های انجام شده در هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 خوانده شد‌ و به تصویب اعضا رسید تا برای تعیین تکلیف متخلفان به قوه قضائیه ارسال شود.

به گزارش «تابناک»، پرونده فساد در فوتبال از اواخر سال 92 در کمیسیون اصل 90 آغاز شد. در این پرونده، حدود 70 مصاحبه از حوزه‌های مختلف فوتبال از جمله بازیکنان، مربیان و مسئولان فدراسیون‌ها گرفته شده است.

نقص و نقض مقررات قانونی، نداشتن وجاهت قانونی اساسنامه فعلی فدراسیون‌، مشکلات موجود در آیین نامه انضباطی و اعطای اختیارات ویژه به روسای کمیته انضباطی برای صدور احکام و در نتیجه رفتارهای سلیقه‌ای در این زمینه از جمله محورهای این گزارش بود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، در خصوص این موضوع بعد از تصویب در کمیسیون، گفته است: انتصاب افراد سیاسی غیرمتخصص در فوتبال، فدراسیون‌ها و همچنین انتصاب افراد غیرمتخصص به عنوان مدیران عامل باشگاه‌ها و منابع مالی غیرشفاف ‌از بخش‌های مهم این گزارش بوده است. همچنین براساس این گزارش، سالانه هزار میلیارد تومان در لیگ برتر و لیگ دسته اول از بیت المال هزینه می‌شود.

آذین، نقل و انتقالات بدون نظارت، ارتباط مدیران عامل با بازیکنان و مربیان به صورت مستقیم، وجود ایجنت‌های غیر رسمی از جمله خبرنگاران، پیش‌کسوتان و کارمندان فدراسیون‌ها را نیز از محورهای پرونده فساد در فوتبال دانست و افزود: رسانه‌های زرد و تیترهای خلاف واقع برای بزرگ‌نمایی یا تحقیر بازیکنان و مربیان، ورود رسانه‌ها به شرط‌ بندی‌ها به روش توتو و لاین و همچنین روش سنتی در قهوه‌خانه‌ها و حضور در نقل و انتقالات بازیکنان نیز در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرارهای مالیاتی در فدراسیون فوتبال نیز گفت: در سال‌های 91 تا 93 ، 25 میلیارد تومان فرار مالیاتی در فدراسیون‌ها وجود داشته و 283 نفر در باشگاه‌ها ممنوع الخروج قطعی شده اند و الباقی در حال رسیدگی است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به بررسی کارت پایان خدمت سربازی 500 نفر از بازیکنان فوتبال یادآور شد: در این بررسی‌ها 69 کارت پایان خدمت باطل شده است.

آذین، تبانی بازیکنان و مدیران تیم‌ها و سفرهای خارجی غیرضرور برخی مدیران فدراسیون را نیز از دیگر بخش‌های گزارش عنوان کرد و گفت: در این بررسی‌ها مشخص شده رئیس فدراسیون 188 سفر در ‌سال‌های تصدی مسئولیت خود داشته و دبیر فدراسیون نیز 218 بار سفر کرده است.

وی از وجود صد مدرسه غیرمجاز فوتبال نیز خبر داد و یادآور شد: بنا بر این گزارش تخلفات فدراسیون محرز است و وزارت ورزش نتوانسته نقش لازم را در پیگیری و نظارت به خوبی اجرا کند که همین باعث شده فدراسیون در موارد متعدد خلاف اساس‌نامه عمل کند و این امر تبعات مالی، اخلاقی و اجتماعی به دنبال داشته است.

اما مصطفی افضلی فرد دیگر عضو هیإت رئیسه کمیسیون اصل نود در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این گزارش امروز در هیأت رئیسه کمیسیون تصویب شد و قرار است بعد از قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه ارجاع داده شود.

این نماینده مجلس گفت: تخلفات زیادی در این پرونده محرز شد و تقریباً همه مواردی که قبلاً اشاره شده بود، از جمله دایر کردن مراکز شرط بندی وجود تبانی در سطوح مختلف، قرارداد‌های صوری، عدم تناسب درآمد‌ها و هزینه ها، شفاف نبودن قراردادهای مالی، وجود سازمان‌های غیر رسمی برای تأثیر‌گذاری بر روی مسابقات فوتبال، نقش رسانه های زرد در شکل گیری تبانی ها، برجسته کردن برخی ‌چهره ها و تخریب برخی از چهره ها و معامله رسانه ها با برخی ورزشکاران و دست‌اندرکاران فوتبال محرز شد.

وی گفت: بانیان این تخلفات هم مشخص شده اند و مصادیق آنها نیز در برخی از موارد اشاره شده است؛ البته بیشتر گزارش درباره ساختار است و درواقع بیشتر به ساختارهای فوتبال و تخلفاتی که به دلیل ضعف ساختاری و نبود نظارت کافی و عدم اجرای‌ قوانین مجوب گشته، اشاره ‌‌و راهکارهایی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

این نماینده در ادامه گفت: در این گزارش افراد برجسته و چهره های شناخته‌ای وجود دارد؛ اما بنا نیست در قرائت گزارش به آنها اشاره شود. ما در قرائت گزارش، مصداقی این اسامی را معرفی نخواهیم کرد، چون این گزارش ابتدا باید به قوه قضاییه برود و بعد از رسیدگی در قوه قضاییه این افراد معرفی شوند. از سوی دیگر، به دلیل برخی مشکلات نمی توان به این مسائل اشاره کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار