بازدید 11608
آسیب حریق به 90 هکتار جنگ در منطقه حفاظت شده؛

بالگرد پیشکش؛ آیا به اندازه کافی بیل برای مهار آتش داریم؟!

باز دست مردم خونگرم منطقه درد نکند که برای مهار آتش سوزی اخیر بسیج شدند و خود را وقف نجات جنگ های بلوط کردند. آنهایی که نه می‌دانستند چه باید بکنند و نه حتی مطمئن بودند که حضورشان مفید خواهد بود اما خود را به منطقه آتش سوزی وسیع رساندند و به کمک ایشان بود که آتش تنها 24 ساعت دوام آورد و نتوانست بیش از 90 هکتار بسوزاند و تخریب کند. البته این واکنش عمومی یک خیر بزرگ دیگر هم جز مهار آتش و مقابله با گسترش آن داشت
کد خبر: ۵۰۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱ 06 June 2015
تفاوت «منطقه حفاظت شده» با دیگر مناطق چیست؟ کافی است کمی درباره این سوال تامل کنید تا همه کمبودهایی که مناطق حفاظت شده کشورمان با آن دست به گریبان هستند برایتان ملموس شود!

به گزارش «تابناک»، آتش سوزی جنگ های بلوط مناطق حفاظت شده شرق ایلام نه نخستین نمونه از این حوادث تلخ است و نه حتی همزمانی وقوعش با روزجهانی محیط زیست عاملی برای شاخص کردن آن به شمار می‌آید چراکه نیم نگاهی به اخبار حریق رخ داده در مناطق حفاظت شده و جنگل ها در کشورمان ثابت می‌کند که همه با آتش سوزی، زغال و بعد خاکستر شدن هکتارها هکتار جنگل خو گرفته‌ایم؛ چه در جنگل های در حال احتزار بلوط در غرب کشور باشد و چه در ذخیره گاه زیست در شمال میهنمان!

سالهای سال است که با سهل انگاری های برخی مان میراث کهن این سرزمین به چشم بر هم زدنی آتش می‌گیرد و بعد اینقدر ضعیف بودنمان در مقابله با بحران رخ داده خودنمایی می‌کند که نمی‌توانیم آتش را مهار کرده و خاموش کنیم تا ده ها هکتار بسوزد و خاکستر شود و همه چیز به روال عادی باز گردد.

بالگرد پیشکش؛ آیا به اندازه کافی بیل برای مهار آتش داریم؟!

شاید این جملات اغراق آمیز به نظر برسد ولی وقتی می‌بینیم در این همه آتش سوزی رخ داده هیچ تجربه‌ای کسب نکرده‌ایم و هیچ امکاناتی به امکانات مهار آتش سوزی جنگل های ارزشمندمان نیافزوده‌ایم، درخواهیم یافت با داستانی حقیقی مواجهیم نه بزرگ نمایی کمبودها. حقیقتی تلخ که چه بخواهیم و چه نخواهیم به زودی بار دیگر با حریقی گسترده در یکی دیگر از جنگ های کشورمان خودنمایی خواهد کرد و به یادمان خواهد آورد که آتش سوزی جنگل های بلوط شلم هم هیچ درسی برایمان به همراه نیاورد.

باز دست مردم خونگرم منطقه درد نکند که برای مهار آتش سوزی اخیر بسیج شدند و خود را وقف نجات جنگ های بلوط کردند. آنهایی که نه می‌دانستند چه باید بکنند و نه حتی مطمئن بودند که حضورشان مفید خواهد بود اما خود را به منطقه آتش سوزی وسیع رساندند تا با تمام توان مانع از سرایت آتش به دیگر نقاط شوند و به کمک ایشان بود که آتش تنها 24 ساعت دوام آورد و نتوانست بیش از 90 هکتار بسوزاند و تخریب کند.

بالگرد پیشکش؛ آیا به اندازه کافی بیل برای مهار آتش داریم؟!

البته این واکنش عمومی یک خیر بزرگ دیگر هم جز مهار آتش و مقابله با گسترش آن داشت؛ اینکه مسئولان منطقه توانستند کمبودهایشان در مهار آتش را فریاد بزنند و استدلال کنند که صرف بهره مندی از نیروی انسانی نمی‌تواند برای مقابله با بلایایی تا این اندازه وسیع کافی باشد. کمبودهایی که یکی از مهم ترین هایشان، کمبود بالگرد است که می‌تواند به کار جابجایی نفرات، ارزیابی منطقه گسترش حریق و شناسایی گلوگاه های مقابله با آن و حتی اطفا حریق به کمک آبپاشی هوایی بیاید اما جنگ های با ارزش کشورمان از آن محرومند.

این کمبود بارها در مواقع بروز بحران هایی از این دست مطرح شده‌اند اما به هیچ فرجامی نرسیده‌اند تا جایی که می‌بینیم برای ساماندهی مردم دلسوزی که برای مهار آتش خود را به منطقه حادثه رسانده‌اند هم برنامه ای نداریم تا صحنه هایی از مهار آتش در جنگل های بلوط ایلام روایت و ثبت شود که دردناک هستند؛ تلاش برای خاموش کردن آتش با حمل آب به کمک نایلون و دبه و خاک پاشیدن با دست روی شعله های حریق!

بالگرد پیشکش؛ آیا به اندازه کافی بیل برای مهار آتش داریم؟!

یعنی کمبود اصلی مان در این زمینه نه بالگرد، که نیروهایی دوره دیده و ماهر برای حریق های گسترده‌است که در این مواقع بتوانند سرکردگی گروه های داوطلب و مردمی را عهده دار شده و به کمک امکانات حداقلی ای مانند وسایل اطفا حریق، حداکثر بهره را از وجود این داوطلبان برای کاهش خسارات بگیرند.

یعنی حتی برای وقوع حوادثی از این دست به اندازه کافی بیل هم نداریم که اگر داشتیم، لازم نبود برخی با دست خالی با آتش دست و پنجه نرم کنند؛ یعنی حتی برنامه و عزمی برای گردآوری کپسول های اطفا حریق موجود در ادارات و نهادهای دولتی و اعزامشان به منطقه حریق گسترده نداریم؛ یعنی حتی به فکرمان نرسد که می‌شود برخی ماشین آلات سبک را بار کامیون و تریلی کرد و به منطقه حریق فرستاد تا خیالمان راحت باشد که آتش از محدوده حائل خاصی وسیع تر نخواهد شد؛ یعنی هیچ نداریم، هیچ!

بالگرد پیشکش؛ آیا به اندازه کافی بیل برای مهار آتش داریم؟!

اینجاست که جا دارد غصه دار شویم و از این همه بی خیالی رنج بکشیم و به یاد آوریم که همه تاکید، توصیه و هشدارها برای مراقبت از محیط زیست و حیات وحش، نه برای ردیف بودجه در نظر گرفتن برای ایشان، که برای پیش بینی خطراتی که این سرمایه ها را تهدید می‌کند هم هست و کیست که نداند در مقابله با این تهدیدها و خطرات، مهار آتش جایگاه بسیار بالایی دارد.

کیست که نداند با توجه به خشکسالی های فراگیرو کمبود بارندگی ها و در اثر باران هر روزه گردو غبار بر جنگل هایمان، استعداد آتش سوزی درختان بسیار بیشتر شده و کوچکترین خبطی به کمتر از ده ها هکتار خاکستر شدن تمامی نخواهد یافت؟ پس چرا کسی کاری نمی‌کند؟ آیا تنها کمبود بالگرد داریم یا همانگونه که آتش سوزی اخیر نشان داد، کمبودهایمان به اندازه‌ای است که بالگرد در جمعشان گم است؟! 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۶۲
فرهنگ فقط فرهنگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
تابناک عزیز صداوسیماکه کامل با بحث آموزش و فرهنگ سازی بیگانه است .از شما خواهش میکنم بخشی را بصورت هفتگی به مسایل آموزشی و فرهنگ سازی اختصاص دهید .اگر از مردم هم کمک بخواهید یاری میرسد مطمین باشید.جامعه همواره نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.
ایلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
تو این همه مردم رو که رفتن برای خاموش کردن آتش و بعضا آسیب هم دیدند رو فرهنگ نمیبینی و بی مبالاتی چند نفر رو به بی فرهنگی سوق میدی؟ گرد و خاک کمر زاگرس و مردمش رو شکسته جنگل های برای آتش سوزی خیلی مستعدند، کمبود امکانات فریاد میزنه و بعد شما به فرهنگ عده ای ناچیز اشاره میکنی ؟ آن وقت که گرد و خاک مهار نشد امکاناتی به ایلام داده نشد کجا بودی؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
برا مقابله با آتش سوزی بالگرد میخوایم، برا امدادرسانی به مصدومین تصادفات جاده ای بالگرد می خوایم، برا عملیات های ویژه پلیسی بالگرد میخوایم . . . اما نمیخریم. خب بابا 20 تا بالگرد مگه کمر دولتو خم میکنه که نمیخره؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
داره می گه امکانات برا مهار آتش نیست شما می گید فرهنگ؟!!!
اميرحسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
برادرم هنوز خيلي مونده اين جمله را متوجه بشي.....بله فرهنگ....فقط فرهنگ.
دمتون گرم باغیرتا که با دست خالی دارید طبیعت رو نجات میدید . باید برای این مسئولین که معلوم نیست مسئول چی هستن گریه کرد وو خسته نباشید گفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
اتش را با غیرت نمی توان خاموش کرد وسیله لازم است آقای فردین !
تو رو بخدا این تصاویر رو نذارین تو سایت ! خودمون می دونیم چه خبره . اقلاً آبرومون رو جلو غریبه ها نبرید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
از بس رو مشكلات سرپوش گذاشتيم و صورت مساله رو پاك كرديم به اينجا رسيديم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
دوستانی که منفی دادند ! حق با شماست باید این عکس ها همه جا چاپ شود تا همه دنیا بدانند که ما در قرن بیست و یکم با بیل و سطل آتش جنگل را خاموش می کنیم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
بهتره که تصاویر بیشتری از اینگونه آبروریزی ها در رسانه ها پخش شود شاید یه کسی دلش به حال ملت بسوزد
بابا این که چیزی نیست سالهاست از زلزله تهران میگن اگر بیاد چنین و چنان میشه ولی ایا قدمی برداشته شده؟ زلزله میاد و کارشو میکنه و میره م تازه میزنیم تو سرمون باید چیکار کنیم
در ایران همیشه منتظر هستن تا اتفاقی بیافته اونوفت به فکر میافتیم ولی در کشوری مثل ژاپن قبل از اتفاق افتادن پیشگیری میکنن کاش از کشور زلزله خیز ژاپن و تجربیات استرالیا و روسیه در مهار اتش چنگل ها استفاده میکردیم
و تجهیزات لازم رو میخردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
از نظر شما ایران یعنی فقط تهران
در همین خصوص بارها شاهد برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی مختلف و به امضا رسیدن تفاهمنامه های پر بار و غیر البته در مناطق خوش اب و هوا بودایم .چرا سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان متولی مدیریت بحران کشور دراین خصوص سکوت کرده مردم که از کسی انتظار عمل نداریم و حرف زدن هم که خرجی ندارد خداقل بیایند و خودی نشان دهند بقول معروف روی انتن بروند
حالا چرا هر چی آتش سوزیه تو جنگل های ایران اتفاق می افته؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
واسه خشکسالی // جنگل و بوته زارهای خشک منتظر جرقن . حالا هی سد بسازین ... هی کشاورزی رو گسترشش بدین .. بابا مازندران پر آب رو خشک دارن میکنن ... شهمیرزاد رو خشک کردن که چی یه شهر کویری مثل سمنان پیشرفت کنه ... فقط تاسف
بالگرد کم نداریم اقایان میخواهند همه چیز را از سهم سایر سازمانها مجانی انجان دهند انهم نمی شود میتوانید صحت مطلب را از دستگاههائی که دارای بالگرد هستند و مثل سایر مناطق جهان میتوانند این امر را بحوبی انجام دهند بپرسیدواجازه بدهند هلال احمر هم به وظایف خود بپردازد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
ایلام یک بالگرد هم نداره حتی بالگرد هلال احمر، سال پیش چند صد هزار زائر از ایلام فقط برای اربعین عبور کردند. بیشترین جنگل زاگرس رو داره ولی بدون حتی یک بالگرد!!!!!!!
از زمان انسانهای نخستین آتش سوزی جنگل ها بوده و بعد از چند روز خود به خود خاموش میشده حالا شما هم فرصت گیر آوردین و دارین به مسوولین خدوم ما گیر میدین که چی میخواین چی رو ثابت کنین؟ این یک چرخه طبیعی است
پاسخ ها
جاوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
مشکل ما از کسانی است که مثل شما انسان های نخستین فکر می کنند.
تابناک تو هم بهانه .. .... می گیری
بپا خیزید مردم عزیزم ای سلحشوران دفاع مقدس ، بپاخیزید که از تکرار این حوادث جلوگیری کنیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
خب الان من به پاخیزیدم چکارکنم؟؟؟؟؟؟
بگیم مرگ بر کی ؟؟؟؟ چه کسی رو بزنیم ؟؟؟؟؟
چرا جو میدی برادر من ..........چکار به دفاع مقدس داری ....... موضوع محیط زیست مطرح شده موضوع داعش که نیست
باز هم دم مردم گرم . تا كي مردم بايد كمك كنن اون هم با دست خالي....،زلزله ميشه مردم كمك ميكنن ، آتيش سوزي ميشه مردم كمك ميكنن، اغتشاش ميشه مردم ميان كمك ، پس شما مسئول چي هستيد ؟ ...
بوی بدی از این سوختگی ها می آید، پدیده های شاندیز دیگری در راه نباشد..
نمیدونم چرا میزان واقعی مساحت منطقه سوخته شده اعلام نمیشود،حداقل 150 هکتار جنگل سوخته
نمیدونم چرا میزان واقعی مساحت منطقه سوخته شده اعلام نمیشود،حداقل 150 هکتار جنگل سوخته
در حال احتضار نه احتراز مجید جان
از کنار پادگان هوانیروز در جاده اصفهن به تهرن که می روید صدها بالگرد در زیر آفتاب سالهاست پارک شده چند سال دیگه هم از رده خارج می شوند بهتر نیست از اینها هم در انواع کارها می شود استفاده کرد یکی از اطفاء حریق است
...
با سلام
دیروز (جمعه) تو قزوین پارک الغدیر یه درخت آتش گرفته بود
جاتون خالی بود بییان ببینین همه موبایل به دست داشتند فیلم می گرفتند.
فقط یه نفر با پلاستیک مشکی مخصوص زباله انهم پاره شده اب اورد ریخت
حلاصه محشری بود.نیوری انتضامی هم امده بود تحقیق کنه
کسی به فکر خاموش کردن اتش نبود
تا بییان شیلنگ بیارند نیم ساعت هم گذشته بود
حالا چند پیشنهاد
1- کار فرهنگی کنیم تا مردم بدونند اگه درختی داره میسوزه یعنی ریه مردم داره میسوزه و این خیلی مهم تا مردم از بی خیالی و فیلم گرفتن به سمت اقدام عملی جهت خاموش کردن آتش پیش برند
2- آموزش به مردم بدیم تا طریق درست مهار آتش سوزی را یاد بگیرند
3- وسایل مهار آتش در همه نقاط عمومی باشه تا معطل نشند .من خانمم را فرستادم از ماشین کپسول بیارند
4- روی موضوع کار بشه و آموزش عمومی برای همه گذاشته بشه
شایداین جنگل ها مانع یکی از طرح های عمرانی اقازاده ها بوده اونها رو سوزوندند
جنگل های دینارکوه شهرستان آبدانان ایلام هم تو این مدت دوبار طعمه حریق شده اونم با همت مردم کنترل شده.
آیا واقعا وقت آن نرسیده که خانم ابتکار ... عوض شه
درطول دوشبانه روز آتش سوزی در جنگلهای ایلام ؛ چنان تلاش و دلسوزی و احساس مسئولیتی توسط مردم ایلام از پیر و جوان و زن و مرد صورت گرفت که فقط نمونه ی آن را در روزهای اول و آخر جنگ تحمیلی میتوان در دفاع دست خالی مردم ایلام در برابر ارتش عراق و حمله ی منافقین به یاد آورد . مردم در ساعت یک بامداد در حالیکه حداکثر وسیله ی اطفاء حریقشان بیل بود گریه کنان به دل جنگلهای انبوه بلوط زدند و تا ظهر روز بعد تشنه و گرسنه در ارتفاعات بودند و واقعاً یک حماسه ی زیست محیطی آفریدند؛ این اتحاد و همبستگی و خودجوشی مردم ایلام قابل تقدیر بود .
نه عزیزم، نه دلبندم!!! نداریم!
...
کاش اون تصاویر خجالت آور که دبه های آب رو از هلی کوپتر دارن تخلیه میکنند پخش نمیشد فکر کنم تنها تصاویر قابل پخش همون باشه بقیش که شما گذاشتید که خیلی افتضاح تره ! بیل و ترکه و دست و ...
آفرين تابناك در ضمن چرا در اين موارد از هليكوپتر هاي ارتش استفاده نمي شود.
آجر شده قوت لایموتی که منم
فریاد و هوار از سکوتی که منم
آتش شده سهم جنگل خاک آلود
ای ابر ببار بر بلوطی که منم
.....................
این دوبیتی زیبا از آقای سپیدنامه بود که برای حال و روز جنگلهای بلوط ایلام سرودن
ولی تابی قضیضه مشکوک است.بسیار هم مشکوک است
سلام این متن که دیدم یاد دیار خودم افتادم جای که کوه های بلندش منطقه حفاظت شده( رویدر-هرمزگان) افتادم درست اینجا آتش سوزی نشده و لی با بی تدبیری مسولین محیط زیست هر روزه بر ساختمان های این منطقه افزایش و از نخل ها و جنگلهای آن کاسته این کمتر از آتش سوزی نیست حتی بدتر هم هست جای سوال داره از مسولین ایا فقط باید اتش به جان منطقه بیوفته که حرکتی کنن یا بی تفاوتی انان نیز خود بدتر از طوفان اتش نیست
کسی میدونه قیمت یه بالگرد چنده؟
با 3000 میلیارد جند تا میشه بالگرد خرید ؟
به هر شهرستان چندتا بالگرد میرسه؟؟؟؟؟
آدم یاد حرف دکتر زیبا کلام می افتد که گفت چند تا بالگرد برای مهار آتش داریم؟
چرا صادق نيستيد واقعيت اين است كه جنگل ها نابود مي شود تا ويلا وباغ و.... ساخته شود
ووجود تجهيزات كاري را عوض نميكند
بنده شخصا در مهار اتش دخیل بودم همراه چند نفر از دوستان وقتی منطقه غرب شامل کردستان و ایلام و کرمانشاه فقط یک بالگرد خاموش کردن اتش دارن اخه میخان چطور در وقت حساس جلو اتش بگیرن قرن 21 شده ما از مسولان بالگردنخاستیم باور کنید سطل اب بدن باز قانعیم اخه . ...
مهم شرکت در اون مراسم منم سگ هستم بوده
وقتی که یه نفر این کاره نباشه خوب نیست دیگه ......خدا کنه بره بیل بخره که فصل گرما تو راهه...
نشه قضیه پلنگا...که هی جنگلا این بار اتش بگیرد...سرکار خانوم....
بنده خدا یا دست خالی داره کمک میکنه.خیلی حرفه ! مطمئنم یکی از عکسای سال میشه
دریغ و صد دریغ
بالگرد پیشکش...به مامور محیط زیست که بیل به دست واساده بود گفتم لا اقل بیل بده که دست خالی اتیش خاموش نکنم ،بهم میگه کارت ملیت رو گرو بذار تا بهت بیل بدم.....
ایلام یکی از غنی ترین منابع گاز ایرانه ولی بالگرد نداره. با عقل جور در میاد؟

سالهاست که فراموش شدیم!
دریغ است ایران که ویران شود.
خدوم؟!!!
جای تاسف اینجاست که خانم ابتکار به جای فراهم کردن امکانات و تعیین راهبردی علمی و پیشرفته در مناطق با دسترسی مشکل، اعلام می کنند در اینگونه مناطق باید با همین وسایل ابتدایی ( که آن هم موجود نیست) به جنگ با اتش رفت. خوب است ایشان وزیر دفاع نیستند.
ایکاش غیرتان اجازه نمیداد که لااقل گالن های 20 لیتری را در رسانه ملی پخش کنند. جای بسی تاسف
زینال بندری نکنه خودت مدیری یا حرف ... میزنی؟
منتشر کن تابناک
سلام
چرا از هواپیمای اب پاش IL76 دسپاه استفاده نمیشود؟
همین چندی قبل ،نامه زیبا کلام به آقای مطهری درباره بودجه کلان نهادهای غیر پاسخگو وبا عنوان فرهنگی ،در کنار محرومیت محیط زیست از داشتنر یک بالگرد آب پاش جهت خاموش کردن آتش را خوانده بودیم!!
ای کاش هزینه ای که برای برگزاری همایشها میکردید رو د بیل میخریدید که مردم با دست آتش خاموش نکنند
مردم عزیز استان ایلام
از شما سپاسگزاریم
بااحترام به همه خدمتگزاران واقعی،بایدگفت:برخی ازمسئولین،خانواده شان که بماند،خودشان هم هنوزباورندارندکه مسئول شده اند.
جای بسی تأسف است که گرمای آتش هم نتوانست بعضی هاراازخواب غفلت بیدارکند.
این درختان تو محوطه محیط زیست نبوده حرفیه که خانم ابتکار زده البته من موندم اون سگ های شیراز تو محوطه محیط زیست بودن عایا!!!!!
اصلا محیط زیست کارش چیه؟ نمیتونستن به جای سفر تایلند خانم ابتکار ابتکار به خرج بدن چند تا بیل برای ایلام و جاهای دیگه بخرن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار