بازدید 4317
در پی هجوم ریزگردها به آسمان البرز؛

هوای کرج؛ ناسالم برای گروه‌های حساس

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز درباره وضعیت کیفی هوای استان گفت: بر اساس گزارش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هم اکنون هوای کرج و فردیس برای گروه های حساس ناسالم است.
کد خبر: ۵۰۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴ 03 June 2015
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز درباره وضعیت کیفی هوای استان گفت: بر اساس گزارش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هم اکنون هوای کرج و فردیس برای گروه های حساس ناسالم است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر چهارشنبه بار دیگر برای ساعتی گرد و غبار شدید آسمان کرج و شهرستانهای البرز را فرا گرفت و از آسمان باران خاک بارید.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی پیش بینی می شود تا ۴۸ ساعت آینده گرد خاک در استان شدیدتر شود.

امیدرضا تونی رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست البرز درباره وضعیت کیفی هوای استان به خبرنگار مهر گفت: بر اساس گزارش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هم اکنون هوای کرج و فردیس برای گروه های حساس ناسالم است و هشتگرد نیز با اندکی تفاوت در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وی درباره وضعیت سایر شهرستانهای استان گفت: به علت عدم برقراری ارتباط اینترنتی با ایستگاه های سنجش در نظرآباد و اشتهارد، از وضعیت هوای این شهرستانها در حال حاضر گزارشی در دست نیست اما با برقراری ارتباط وضعیت این مناطق نیز اعلام می شود.

تونی اضافه کرد: عدد غلظت ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرون در کرج ۷۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

تداوم حضور ریزگردها منجر به تشکیل کمیته اضطرار می شود

وی منشاء گرد و غبار امروز را محلی اعلام کرد و افزود: خشکسالی و فرسایش خاک بروز این پدیده را تشدید کرده است.

این مسئول یادآور شد: در شرایط گرد و خاک و هوای ناسالم توصیه می شود افراد از فعالیت های غیر ضروری در خارج از منزل بپرهیزند. با توجه به وضعیت ناسالم، توصیه می شود گروه های حساس و بیماران دارای مشکلات قلبی و ریوی توصیه می شود از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

به گفته وی در صورت تداوم حضور ریزگردها و گرد و خاک و آلودگی هوا، ابتدا اطلاع رسانی و هشدار داده و در صورت نیاز کمیته اضطرار تشکیل می شود.

به گزارش مهر، بارش های کم طی سال های گذشته و بین رفتن پوشش گیاهی به علل مختلف، در کنار بی توجهی به هشدارهای کارشناسان درباره بحران کم آبی امروز نتایج خود را نشان می دهد، به گونه ای که در همین سه ماه نخست سال، تعداد روزهایی که گرد و خاک مهمان البرز بود نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشت.

البرز دچار فرسایش شدید بادی شده است

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز روزهای گذشته از فرسایش دشت اشتهارد خبر داده و گفته بود: در پی خشکسالی سال های اخیر و برداشت بی رویه از منابع آبی، ۵۰ هزار هکتار از این دشت در جنوب استان دچار فرسایش شدید بادی شده که خطری برای محیط زیست شکننده استان محسوب می شود.

وی افزود: با افزایش حجم ریزگردهای ناشی از فرسایش بادی آلودگی هوای استان چند برابر شده و سلامت شهروندان با خطر جدی مواجه می‌شود .

در این شرایط باید گفت؛ گویی دیگر گرد و خاک جزئی از استان شده و البرزی که روزگاری باغات سرسبز و درختان پربار و بلندش زبانزد بود و به عنوان شهری ییلاقی شناخته می شد، کمتر نشانی از گذشته شاداب خود دارد.

با ادامه روند کنونی و عدم اتخاذ تدابیر جدی، به نظر می رسد روزهای خاکی پرشماری در انتظار ساکنان استان باشد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار