بازدید 29462
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

انتقادات تند اوباما از نتانیاهو/ موضع روسیه درباره بازرسی‌های هسته‌ای از ایران/ تقویت نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه

انتقادات تند رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر رژیم اسرائیل، اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه درباره مذاکرات هسته ای، تقویت نیروهای ترکیه در مرز این کشور با سوریه و تصویب قانون محدود شدن شنود مکالمات تلفنی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 03 June 2015
انتقادات تند رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر رژیم اسرائیل، اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه درباره مذاکرات هسته ای، تقویت نیروهای ترکیه در مرز این کشور با سوریه و تصویب قانون محدود شدن شنود مکالمات تلفنی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، انتقادات جدید رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر رژیم اسرائیل، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، باراک اوباما گفته، شرایط تعیین شده از سوی بنیامین نتانیاهو برای پیشبرد یک دیپلماسی که ممکن است به تشکیل کشور فلسطینی منجر شود، حیثیت و اعتبار تل آویو را زیر سؤال برده است. وی افزوده این موضع نتانیاهو «دارای پیش شرط ها و شرایط زیادی است و اینکه فکر کنیم این شرایط در یک زمان در آینده نزدیک برآورده خواهد شد، به هیچ وجه واقع گرایانه نیست». رویترز اشاره می کند که مخالفت نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطینی هنگام برگزاری انتخابات رژیم اسرائیل خشم جامعه بین المللی و به ویژه امریکا را برانگیخت که نقشی محوری در فرآیند مذاکرات صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها داشت.

*****

روزنامه «تایمز اسرائیل» بخش های دیگری از اظهارات اوباما را که در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی بیان شده، پوشش داده که وی در آن به انتقاد از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در ماه مارس پرداخته است. به نوشته این روزنامه، اوباما اقدام نتانیاهو در سخنرانی در کنگره آمریکا را نقض قوانین آمریکا دانست. رئیس جمهور آمریکا با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در سوم مارس گفت، درک می کند چرا نتانیاهو این کار را کرد، زیرا «وی به امنیت مردم اسرائیل بسیار اهمیت می دهد و از دیدگاه وی، انجام چنین کاری، درست بود. از دیدگاه من، بسیار به سود اسرائیل است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد». وی در پاسخ به اینکه آیا این تصمیم نتانیاهو بدون هماهنگی با کنگره آمریکا صورت گرفته است یا نه، گفت: «به نظر من، اگر من تصمیم بگیرم به کنست بیایم و با هرتزوگ صحبت کنم، این کار تخلف از قوانین تلقی می شود».

*****

در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارت مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه را بازتاب داده که درباره وضعیت مذاکرات هسته ای ایران به اظهار نظر پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت، روسیه امیدوار است بر سر مسأله تحریم‌های ایران در دور آتی گفت وگوهای هسته‌ای در وین توافق شود. وی افزود، کار بر توافق نهایی با ایران در حال به پایان رسیدن است. وی گفت: باید از نظر روشی متن توافق را هماهنگ کنیم. کارهای زیادی در سطح کارشناسی مانده و حجم متن تدوین‌شده در دو هفته گذشته افزایش فراوانی یافته است. ریابکوف همچنین گفت، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دسترسی تنظیم‌شده و محدودی را به تأسیسات نظامی ایران خواهد یافت؛ اما باید بر سر مقررات لازم برای این کار موافقت شود.

*****

در همین حال، یک نشریه فرانسوی از نیاز آمریکا به دستیابی به توافق هسته ای با ایران سخن گفته است. مجله فرانسوی «لزکو» با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 می نویسد، امریکا به مانند بازیکنی که همه چیز خود را از دست داده است، می کوشد تنها با یک حرکت شکست خود را جبران کند و در تلاش است با امضاء یک توافقنامه با ایران خود را احیا کند. این نشریه تأکید کرده ایران هم که از این موضوع به خوبی آگاه است، قصد دارد از امتیاز تاکتیکی خود بیشترین استفاده را ببرد. در این مطلب همچنین اشاره شده که جمهوری خواهان و برخی اعضای حزب دموکرات آمریکا با تصمیم گیری های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی به ویژه در قبال خاورمیانه مخالف هستند.

*****

در مطلبی از منطقه، برخی رسانه ها از تقویت نیروهای ترکیه در مرز این کشور با سوریه خبر داده اند. به نوشته روزنامه «خبر ترک»، با تشدید درگیری های بین گروه تروریستی تفکیری داعش با دیگر گروه های تروریستی سوری در نزدیکی مرزهای ترکیه، دولت آنکارا نیز ضمن آمادگی برای پذیرش آوارگان ترکمن سوریه، تدابیر امنیتی در مرز خود با سوریه را افزایش داد. این روزنامه می افزاید، نیروهای ارتش ترکیه مستقر در مرز کلیس به حالت آماده باش کامل درآمده و هنگ زرهی پنجم نیروی زمینی مستقر در این منطقه از توابع استان غازی آنتپ، مواضع خود را در پشت سنگرهای خاکی تقویت کرده است. گفته می شود، داعش دو روز است در مناطق نزدیک به شهر مرزی کلیس ترکیه حملات شدیدی را علیه روستاهای مرزی سوریه شروع کرده است. 

*****

در نهایت در میان دیگر مطالب، خبر تصویب قانون محدود شدن شنود مکالمات تلفنی در آمریکا مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا سه شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، قدرت آژانس امنیت ملی این کشور به ویژه در زمینه شنود گسترده مکالمات تلفنی مردم کاهش می یابد. در این قانون اصلاحی که قانون آزادی امریکا (USA Freedom Act) نامگذاری شده، برنامه آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود مکالمات تلفنی افراد، در ابعاد وسیعی محدود می شود. این در حالی است که پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را تصویب کرده بود. اینک قرار است قانون مزبور برای اجرایی شدن به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار