بازدید 48877

تغییر نام یک خیابان، شورای شهر یزد را به تشنج کشید!

یکی از اعضای شورا در واکنش به سخن رئیس شورا، خطاب به مطهریان با کف زدن وی را تشویق کرد و با همراهی مردم و خبرنگاران حاضر در صحن علنی روبه رو شد؛ البته این رخداد با واکنش تند مطهریان و بیان یک جمله خارج از عرف خطاب به عضو شورا و مردم حاضر در صحن مواجه شد که بلافاصله با دخالت سایر اعضای جلسه ماجرا پایان یافت.
کد خبر: ۵۰۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱ 02 June 2015
باز هم ماجرای تغییر نام یک خیابان جنجال آفرین شد؛ این بار در یزد و در ماجرای تغییر نام یک خیابان به «شهدای زرتشتی»؛ جنجالی که با بیان کلمات عجیب و به دور از قاعده همراه بود!

به گزارش «تابناک یزد»، جلسه شورای یزد برای نامگذاری یک خیابان به نام شهدای زرتشتی در شهر یزد به درگیری لفظی و بیان کلمات خارج از عرف توسط برخی اعضا کشیده شد.

در جلسه صبح امروز شورای شهر یزد، مصوبه تغییر نام هفت خیابان در صحن علنی مطرح شد. اولین مورد بررسی تغییر نام خیابان مهر به شهدای زرتشت بود، که در کمیسیون مربوطه با ریاست حجت الاسلام و المسلمین مطهریان با دو رأی مثبت و دو رأی منفی به صحن کشیده شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مطهریان، اولین مخالف در سخنانی اعلام نمود: نام مهر برای این خیابان برای مردم جا افتاده است و ضرورتی بر تغییر آن ندارد؛ بنابراین با تغییر نام آن مخالفم.

مرتضی شایق، دیگر عضو شورا نیز ـ به عنوان مخالف ـ در سخنانی گفت: چرا سری را که درد نمی‌کند، دستمال ببندیم. در ماجرای کمک شورای شهر به همایش صلح، فلانی دست ما را گرفته که این چه کاری است و ضرورتی ندارد خیابانی به نام شهدای زرتشت در یزد داشته باشیم.

پاک نژاد، دیگر عضو شورا و فرزند شهید پاک نژاد ـ از شهدای هفت تیر ـ در حکم موافق تغییر نام خیابان مهر به شهدای زرتشت، با اشاره جایگاه شهدا افزود: درست است که شهدای زرتشتی جایگاه شهدای اسلام را ندارند، اما جز این است که اینها هم برای دفاع از این کشور و نظام جمهوری اسلامی شهید شده اند و آنها هم فداکاری کرده اند؟ آیا اینها نمی‌توانستند بگویند این نظام اسلامی است  و به ما ربط ندارد؟ این بحث ارزشمندی است و وقتی جانشان را برای کشور و نظام داده اند، ارزش این را دارد که نام یک خیابان به اسم آنها گذاشته شود.

پس از این سخنان، رئیس شورا تغییر نام خیابان مهر به شهدای زرتشت را به رأی گذاشت که تغییر نام  با 7 رأی موافق در مقابل 5 رأی مخالف به تصویب رسید.

بلافاصله بعد از اعلام نتیجه رأی گیری، حجت الاسلام و المسلمین مطهریان عضو شورا با بی احترامی به رأی اعضای شورا اعلام کرد: من دیگر هیچ صحبتی در این شورا نمی کنم!

شایق، عضو مخالف این تغییر نام نیز با تندی گفت: اینها تبلیغات ضد اسلامی است. این بحث را ول کنید دیگر، این حربه دشمن است. این چه کاری است می‌کنید؟ بروید به حال خود گریه کنید! هرچی من هیچی نمی‌گویم، دارید بروز می‌دهید همه چیز را. از امام زمان (ع) بترسید، از امام زمان(ع) خجالت بکشید؛ آیا امام زمان(ع)  راضی است از این کار؟

پاک نژاد عضو موافق تغییر نام صرفا به این جمله که من خجالت می‌کشم، اینقدر راحت اسم امام زمان(ع) را بر زبان بیاورم، از امام زمان(ع) به خاطر گناهانم خجالت می‌ کشم، نه این بحث قناعت کرد.

در این هنگام حجت الاسلام و السملمین شیخ عباس زارع زاده، رئیس شورا با اشاره به شخصیت پاک نژاد، وی را چشم و چراغ شورای شهر خواند و تنش ایجاد شده با مدیریت وی تمام شد و بحث تغییر نام به رغم اکثریت آرا به زمان دیگری موکول شد.

بنا بر این گزارش، زمانی که رئیس شورا سعی داشت اعضای جلسه را آرام کند تا تشنج ایجاد شده، منجر به درگیری نشود، یکی از اعضای شورا در واکنش به سخن رئیس شورا خطاب به مطهریان با کف زدن وی را تشویق کردو این کار وی با همراهی مردم و خبرنگاران حاضر در صحن علنی مواجه شد که واکنش تند مطهریان و بیان یک جمله خارج از عرف خطاب به عضو شورا و مردم حاضر در صحن را به دنبال داشت؛ البته بلافاصله با دخالت سایر اعضای جلسه ماجرا پایان یافت.

در ادامه مباحث شورا زمانی که دو عضو شورا به رانت های ایجاد شده در ساخت و سازها در شهر خصوصا در مناطق گران قیمت اشاره کرده و خواستار بررسی پرونده های مشکوک به رانت خواری در صحن علنی شورا شدند، شایق و خانم یادگار، دو عضو شورا به شدت با بررسی این مسأله مخالفت کردند. همچنین شایق، عضو شورا با بیان مخالفت قاطع گفت: موضوع  رانت خواری به ما و شورا ربطی ندارد!

البته این نه نخستین بار است که موضوع تغییر نام یک خیابان یا پل یا میدان جنجال آفرین می‌شود و حاشیه های بسیاری پدید می آورد، بلکه بارها چنین اتفاقاتی در حافظه شوراهای شهرهای مختلف به ثبت رسیده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد باید در سطح ملی مورد بحث قرار گرفته و با تدارک آیین نامه ای ویژه برای نامگذاری و تغییر نام معابر و میادین یک بار برای همیشه حل و فصل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل