بازدید 2828

افراد سالم هم دچار توهم می‌شوند

کد خبر: ۵۰۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳ 02 June 2015
بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر 20 نفر تقریبا یک نفر در دوره‌ای از زندگی‌ خود حداقل یک نوع از توهم را تجربه می‌کند که با مصرف دارو، مواد الکلی یا رویا دیدن ارتباطی ندارد.

به گزارش ایسنا، متخصصان به تحلیل اطلاعات بیش از 31 هزار نفر از 18 کشور مختلف پرداخته و در مصاحبه‌ای از آنان پرسیده‌اند که آیا تاکنون صدایی را شنیده یا شیئی را دیده‌اند که وجود خارجی نداشته یا اینکه آیا هرگز این تصور را داشته‌اند که کسی ذهن‌شان را تحت کنترل قرار داده یا احساس کنند که تحت تعقیب هستند؟

در این مطالعه تمام افرادی که احتمال داشته به اختلالات روانی همچون شیزوفرنی یا افسردگی مبتلا باشند کنار گذاشته شدند چرا که این اختلالات خود می‌توانند عامل توهم در فرد باشند. بنابراین این یافته‌ها حاکی از آن است که توهم همیشه با بیماری‌های روانی جدی مرتبط نیست.

دکتر «جان مک‌گرات»، نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه مغز کوئینزلند در استرالیا گفت: معمولا این باور وجود دارد که تنها افراد مبتلا به بیماری‌های روانی صداهای غیرواقعی می‌شنوند یا دچار توهم می‌شوند اما اکنون مشاهده می‌شود که حتی افراد سالم نیز این تجربه را دارند. در مجموع نزدیک به شش درصد از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه حداقل در طول زندگی‌شان یک نوع از توهم را تجربه کرده‌اند.

به گزارش لایوساینس، اختلالات روان‌پریشی در زنان بیش از مردان شایع است. در مطالعه انجام گرفته مشخص شد 6.6 درصد از زنان در دوره‌ای از زندگی‌شان توهم را تجربه داشته‌اند در حالی که این رقم در مردان 5 درصد بوده است. همچنین افراد مجرد در مقایسه با متاهلین بیشتر تجربیات روان‌پریشانه دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار