بازدید 2394

نگرانی روزافزون کردهای عراق از داعش

کد خبر: ۵۰۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 02 June 2015
نگرانی کردهای عراقی در منطقه اقلیم کردستان عراق نسبت به نفوذ داعش در این منطقه هر روز بیشتر می شود. گزارش ها، تمرکز داعش بر فعالیت هایش در شمال عراق را تایید می کند و به همین دلیل دولت منطقه اقلیم نیز به تکاپو افتاده است.

به گزارش «تابناک»، دولت منطقه اقلیم برای مقابله با گروه های افراطی و بویژه داعش، سیاست ها و برنامه ریزی های جدید را به اجرا گذاشت، اما به نظر می رسد، این برنامه ها چندان موفق نبوده است.

مریوان نقشبندی روزنامه نگار کرد عراقی و مسوول روابط بین الملل وزارت اوقاف حکومت اقلیم کردستان عراق، در خصوص نحوه برخورد حکومت اقلیم کردستان عراق با بحران پیوستن جوانان کرد به صفوف داعش در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی نوشت: متاسفانه پیوستن جوانان کرد به گروه تروریستی داعش آنگونه که لازم است ریشه یابی نشده است.

به عقیده وی، آسیب شناسی نکردن سبب شده است، جوانان این منطقه به گروه تروریستی تکفیری داعش بپیوندند.

نقشبندی از کشته شدن بیش از 250 جوان کرد در صفوف داعش خبر داده که شاید اولین آمار در این خصوص باشد و تاکید کرده که این هم عاملی برای شناسایی و ریشه یابی بحران در این منطقه نشده است.

منابع غیر رسمی در کردستان عراق برآورد کرده اند که تاکنون نزدیک به 500 شهروند کرد عراقی به صفوف داعش پیوسته اند و این در حالی است که اقلیم کردستان پس از یورش تابستان سال گذشته داعش به سمت مرزهای منطقه اقلیم کردستان عراق، با این گروه تروریستی وارد جنگ شده است.

تا پیش از یورش داعش،مقام های اقلیم هجوم داعش را نوعی نزاع طایفی و مذهبی قلمداد کرده و به صراحت می گفتند که وارد جنگ علیه داعش نمی شوند.

اکنون گفته می شود کردها سرگرم نبرد با این گروه تروریستی در مساحتی به اندازه 1050 کیلومتر هستند و تاکنون در این نبردها 1200 نیروی پیشمرگ کرد جان خود را از دست داده اند و داعش تعدادی از آنان را در ماههای گذشته به طرز فجیعی به آتش کشید.

کارشناسان سیاسی در اقلیم کردستان عراق معتقدند که وجود گروههای سلفی و وهابی در اقلیم کردستان عراق عامل اصلی پیوستن جوانان کرد به صفوف داعش بوده که ضروری است با این پدیده به صورت جدی برخورد شود.

دولت اقلیم کردستان عراق که به اعتقاد ناظران و کارشناسان گروه های تروریستی منطقه کمی دیر به فکر مقابله با تفکر افراط گرایی در این منطقه افتاده ، از چند ماه پیش، اقدام به برنامه ریزی هایی دراین خصوص کرده است.

سازماندهی خطبای مذهبی و روحانیون و بررسی متون سخنرانان، تجدید نظر و بازنگری در کتب مذهبی و نظارت بیشتر بر مدارس عادی و دینی منطقه اقلیم کردستان عراق ازجمله برنامه هایی است که در این منطقه برای جلوگیری از نفوذ بیشتر داعش طراحی شده و تاکنون چند همایش و کنفرانس منطقه ای و بین المللی با هدف بررسی راههای مقابله با افراط گرایی در اربیل برگزار شده است.

با اینحال در بغداد، کارشناسان این اقدامات را سلبی و بنا به دلایلی ناکارآمد ارزیابی می کنند. به عنوان مثال کمتر فعالیت فرهنگی و رسانه ای دراین خصوص به چشم می خورد.

همایش های برگزار شده نیز به عقیده بسیاری از ناظران پاسخگو نیست، بویژه کسانی به این همایش ها دعوت می شوند که یا به نوعی از داعش حمایت می کنند و یا اعتقادی به مبارزه با داعش ندارند. 


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل