بازدید 2879

تبعات افت قندخون در کودکان دیابتی

کد خبر: ۵۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵ 30 May 2015
یک عضو مرکز تحقیقات رشد و تغذیه با تاکید بر اینکه افت قند خون شایع‌ترین مشکل بیماری دیابت است، گفت: افت قند خون بر روی سیستم عصبی نوزادان و کودکان تاثیر می‌گذارد و در صورت ادامه منجر به تشنج‌های مکرر و در نهایت باعث عقب افتادگی مغزی در بیمار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر فرزانه روحانی مشکلات سیستم محیطی و عصبی مرکزی را از علایم افت قند خون در کودکان زیر 3 سال دانست و گفت: لرزش دست‌ها، رنگ پریدگی، عرق روی سر و صورت، سر درد، بدخلقی، پرخاشگری، گوشه گیری و احساس گرسنگی از نشانه‌های سیستم محیطی و تشنج، از دست رفتن هشیاری و کما از نشانه‌های سیستم عصبی مرکزی است که می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌رسان باشد.

این عضو مرکز تحقیقات رشد و تغذیه با اشاره به اینکه علایم ظاهری بیماری دیابت در کودکان زیر 3 سال در طول 2 هفته مشخص می‌شود، خاطر نشان کرد: ادرار زیاد، نوشیدن مایعات، شب ادراری، کاهش وزن، اشتهای زیاد و بالا رفتن عدم هوشیاری از جمله علایم ابتلا به دیابت در کودکان است که والدین در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: اگر کودک در اثر کاهش قند خون بیهوش باشد، خوراندن مایعات در این شرایط خطرناک است و منجر به خفه شدن کودک می‌شود. به همین علت گذاشتن مقداری عسل زیر زبان وی بهترین راهکاری است که به افزایش قندخون کمک می‌کند. همچنین در شرایطی که کودک تشنج دارد و بدنش قفل کرده، استفاده از پودر گلوکوز از راه مقعد تنها راه بالا بردن قند خون است.

این عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه بودن یک شیشه عسل در محل‌ حضور کودکان دیابتی ضروری است، تصریح کرد: والدین باید همیشه مراقب قندخون کودکان زیر 3 سال خود باشند؛ چرا که آنها متوجه گرسنگی خود نمی‌شوند. همچنین در هنگام خواب باید دقت کنیم که قند خون آنها کمتر از 100 نباشد تا کودک در خواب دچار افت قند خون نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل