بازدید 14933
۸

سیستم آمریکایی مبارزه با رشوه گریبان بلاتر را در سوئیس گرفت!

ایالات متحده با ‌ابزارهای مالی که در دست دارد، گریبان فدراسیون بین‌المللی فوتبال را ـ که در سوئیس مستقر است ـ گرفته و احتمالا برخی از مقامات خارجی به جرم رشوه و فساد مالی به آمریکا تحویل داده خواهند شد. سؤالی که پیش آمده اینکه چرا آمریکایی‌ها در حال محاکمه شرکتی برزیلی هستند که در آرژانتین به ونزوئلایی‌ها رشوه داده است؟
کد خبر: ۵۰۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 30 May 2015

هرچند‌ فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا در سوئیس مستقر است و بیشتر آمریکایی‌ها هم علاقه‌ای به فوتبال ندارند، مقامات دولتی آمریکا برای خودشان این صلاحیت را قائل شده‌اند که پیگیر اتهامات مالی منتسب به عالی‌ترین مقامات فیفا باشند. وزارت دادگستری آمریکا 47 مورد اتهام را در مورد تعدادی از مقامات فیفا و برخی ‌شرکای رسانه‌ای و مالی فیفا مطرح ‌و آنها را به بیش از 150 میلیون دلار رشوه متهم کرده است.

به گزارش «تابناک»، روز چهارشنبه چندین مقام ارشد فیفا در سوئیس برای استرداد به ایالات متحده دستگیر شدند. بلافاصله پس از این ماجرا، این سؤال پیش امد که ‌مثلا چرا آمریکایی‌ها در حال محاکمه شرکتی برزیلی هستند که در آرژانتین به ونزوئلایی‌ها رشوه داده است؟ آیا این رفتار امپریالیستی نیست؟ این سؤال مطرح شد که بازداشت مقامات فیفا برای شهروندان امریکایی چه فایده‌ای دارد؟ پاسخ اولیه به این پرسش این بود که این دادگاه صدها میلیون دلار را به حساب خزانه‌داری آمریکا واریز خواهد کرد و می‌تواند از بار مالیات شهروندان آمریکایی بکاهد.

بومبرگ ریویو با ذکر این مقدمه‌ نوشته: هر اقتصاددانی به شما خواهد گفت، بهترین مالیات، مالیاتی است که در خارج از کشور و از خارجی‌ها دریافت شود و گرفتن پول از خارجی‌هایی که از آنها بدمان می‌آید، از این هم شیرین‌تر است، ولی پیگیری دستگیری مقامات فیفا از سوی آمریکایی‌ها دلایل دیگری نیز خواهد داشت. این تنها وزارت دادگستری آمریکا نیست که در حال اعمال قوانین خود بر فیفاست، بلکه پای سیستم مالی ایالات متحده نیز در میان است.

تاکنون بحث در‌باره مقامات فاسد فیفا بوده ‌که رشوه داده‌اند و گرفته‌اند، ولی سیتم بانکی که این پول را جابجا کرده ‌نیز در این میان مسئولیت‌هایی دارد. این بانک‌ها قطعا از سوی مقامات قضائی آمریکا ‌بازخواست ‌و به کمک به فساد اقتصادی متهم خواهند شد و جریمه‌های بسیار سنگینی خواهند پرداخت. بعد از کنفرانس خبری به دقت طراحی شده مقامات وزارت دادگستری آمریکا، همه در جستجوی پاسخ به این سؤال بودند که چرا بانک‌ها نتوانستند ولع خود برای درگیر شدن در این جرایم را مهار کنند؟!

رسانه‌های خشمگین از بانک‌ها می‌پرسند، ‌چگونه راضی شده‌اند پول خون کارگران شبه برده کشته شده در ورزشگاه‌های قطر را جا به جا کنند؟ یک پاسخ ساده به این سؤال که چرا وزارت دادگستری آمریکا وارد این ماجرا شده، این است که هر قاضی می‌تواند از اینکه همزمان، اهالی فوتبال، مقامات فاسد خارجی و بانک‌ها را پای میز محاکمه بکشد و نقره داغ کند، برای خودش کسب اعتبار کند، ولی مسأله فراتر از این است و یک دلیل حقوقی محکم دارد.

قوانین مالی آمریکا، بانک‌ها را واداشته ‌که مانع انجام برخی تخلفات مالی بشوند: «لازم است ‌بانک‌ها اطمینان حاصل کنند که مشتریان آنها از حساب‌های بانکی خود برای اقدامات مجرمانه استفاده نمی‌کنند. آنها موظفند ‌در‌باره مشتریان خود، منبع پولهای آنها و نیز قانونی بودن فعالیت‌های آنها اطلاعاتی کسب کنند».

بانک‌ها هم موجوداتی هستند که عقل اقتصادی دارند و اگر یک بار به خاطر جلوگیری نکردن از رشوه جریمه شوند، بار دیگر چنین اجازه‌ای را نخواهند داد. حتی اگر فرضیه جریمه سنگین بانک‌ها هم عملی نشود، تهدید وزارت دادگستری آمریکا، مبنی بر اینکه حواسش به رفتار مؤسسات مالی هست، آنها را مجبور خواهد کرد که سیستم‌های جلوگیری از رشوه خود را ارتقا دهند.

اگر کسی بخواهد مانع رشوه شود می‌تواند از این سیستم به عنوان اهرمی کارآمد استفاده کند. دلار ارز اصلی در مبادلات بین‌المللی است و ‌به طور طبیعی از سیستم مالی آمریکا عبور می‌کند؛ بنابراین، هر قاضی آمریکایی می‌تواند احتمالا هر ‌که را در هر جای‌ ‌دنیا رشوه می‌دهد، پای میز محاکمه بکشد، ولی اجرایی کردن این روند در هر جایی از دنیا با مشکلاتی همراه است. اگر یک بلژیکی در لوکزامبورگ به یک فرانسوی رشوه دهد، سخت است که یک قاضی در بروکلین آمریکا، آنها را پای میز محاکمه بکشد؛‌حتی اگر رشوه مورد نظر از طریق سیستم مالی آمریکا جا به جا شده باشد؛ بنابراین سیستم آمریکا در برابر این بلژیکی و فرانسوی کارآمدی زیادی ندارد.

ولی بلژیکی و فرانسوی مورد نظر به بانکی برای نقل و انتقال رشوه نیاز دارند و این بانک است که می‌تواند از سوی قاضی آمریکایی بازخواست شود. بانک فرانسوی BNP Paribas به خوبی از این موضوع اطلاع دارد. از آنجا‌ که همه بانک‌های بزرگ بین‌المللی به دسترسی به نظام بانکی آمریکا نیاز دارند، حتی به خاطر کارهایی که در خارج از امریکا می‌کنند، در معرض محاکمه توسط سیستم قضایی آمریکا هستند.

بلومبرگ ریویو سپس با مقایسه استفاده از دلار و نظام بانکی آمریکا برای برخورد با رقبا و دشمنان آمریکا و اشاره به اینکه با خطوط هوایی که کیف‌های حمل پول رشوه نقدی با آنها حمل و نقل ‌و یا هتل‌هایی که در آ‌ن تحویل می‌شود، نمی‌توان به راحتی بانک‌ها برخورد کرد، این سؤال را مطرح کرده ‌که آمریکا تا کجا می‌تواند از دلار و سیستم بانکی خود به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده کند؟

باور برخی نظریه‌پردازان امریکایی این است که هر چه استفاده ابزاری از این اهرم در سیاست خارجی افزایش یابد، کارآمدی آنها به عنوان بازیگری در تجارت بین‌الملل کاهش خواهد یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۸
امریکا چون روسیه شد میزبان جام جهانی این ماجرای فساد رو کرد تا شاید بتونه توی ورزش هم ،مثل اقتصاد روسیه تحریم و تحقیر کنه
خیلی مقاله مغرضانه ای هستش تابناک
الان مگه کار بدی کردن افراد فاسد رو تو فیفا گرفتن!!!
جواب نقد خودت تو متن خبر خودتون هستش
بانک هایی که این پول ها رو انتقال دادن چون از سیتم و نظام مالی و بانکی آمریکا استفاده میکنند مورد بازخواست قرار گرفتن و طبیعتا با ادامه سر نخ ها به افراد فاسد تو فیفا رسیدن
پاسخ ها
مم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
شاید سپ بلاتر دست داشته باشه ولی نماینده خود آمریکا هم در فیفا متهم اصلی بود
میگن کافیه داد بزنی دزد خودش فرار میکنه داستانش همینه. روسیه و قطر چه هول شدن. معلومه یه گندی زدن دیگه. رشوه تو روسیه جزیی از فرهنگ زندگیه مردم هستش از دانشگاهاشون بگیر برو تا پلیس . کشور های عربی هم که دیگه اختیار دارید. حالا ناراحتید بدید همین آقای کفاشیان به صورت کاملا بومی این پرونده رو مدیریت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
شما فکر میکنی سایر میزبانی ها پاک بوده؟
با توجه به پیچیده تر شدن فساد در سطح جهانی، وجود نظامی هوشمند که توانایی هویدا کردن و برخورد با اینگنه فسادها را داشته باشد جای بسی خرسندیست و باید از متولیان مربوطه فارغ از تعلقات سیاسی، سپاسگزار بود به شرط اینکه این برخوردها به استقلال ملی هیچ کشوری لطمه نزند . . .
450 میلیون دلار رشوه به خبر یک دنیا تبدیل شده است.اما 3 هزار میلیارد تومان اختلاس(بیش از 6 برابر رقم رشوه فوق)فراموش شده است.آقایان پس از آنکه مرگ بر آمریکا گفتند مقداری هم از مبارزه با فساد آنها یاد بگیرند.
آقا ، ما هم جزو فیفا هستیم ؟ این سیستم بانکی و قضایی آمریکا شاید بتواند پرونده فساد در فوتبال ما را هم حل کند !!!! خودمان که نمی توانیم !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار