بازدید 9603

٢٤ هزار میلیارد تومان زیر پای پولداران ایرانی

کد خبر: ۵۰۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 30 May 2015
روزنامه اعتماد نوشت:

بيش از هفت ميليارد دلار خودرو در شش سال گذشته وارد ايران شده است.

از ابتداي سال ١٣٨٨ تاكنون هرچند هفت ميليارد و ٢٤٥ ميليون دلار خودرو راهي ايران شده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد از اين تعداد خودرو بيش از دو ميليارد و ٥٩٣ ميليون دلارخودروي لوكس نظير مازراتي، پورشه، بنز، بي‌ام‌و و لكسوس وارد ايران شده است. با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ توماني امروز هزينه واردات خودرو‌ در مدت مذكور ٢٤ هزار ميليارد تومان بوده است كه ٨ هزار و ٢٥٠ ميليارد تومان آن به واردات خودرو‌هاي لوكس اختصاص يافته است.

براساس آمارهاي موجود در شش سال گذشته حدود ٣٥٠ هزار خودرو به كشور وارد شد كه در حدود ٩٦ هزار دستگاه لوكس و بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي بوده است. بر اين اساس متوسط ارزش خودرو‌هاي لوكس (بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي) ٨٦ ميليون تومان بوده است. اين در حالي است كه متوسط ارزش كل خودرو‌هاي وارد شده در اين مدت ٦٨ ميليون و ٥٧١ هزار تومان بوده است.بر اساس اين گزارش هزينه واردات خودرو‌هاي لوكس(بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي)در اين مدت يك‌سوم هزينه كل خودرو‌هاي وارد شده به ايران است.

هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهاي لوكس با حجم بالاي ٢٥٠٠ سي‌سي ممنوع شود و واردات خودروهاي خارجي با حجم زير ٢٥٠٠ سي سي با ارز آزاد انجام پذيرد، اما با اين وجود واردات اين خودروها هرگز به صفر نرسيد.

دور دور اعتبار يك ميليون و ٢٠٠ هزار شغل

در واقع هزينه واردات خودروهاي لوكس در سال‌هاي اخير، عدد بزرگ و جالبي را نشان مي‌دهد كه مي‌توان براي درك بزرگي اين عدد، آن را با برخي از واقعيات زندگي روزمره مردم عادي مقايسه كرد. بيش از هفت ميليارد دلار در شش سال گذشته براي واردات خودروهاي لوكس هزينه شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت در فاصله سال ٨٨ تا ٩٣، هفت ميليارد و ٢٤٥ ميليون دلار صرف واردات خودرو به ايران شده است. با احتساب دلار ٣٣٠٠ توماني در شش سال گذشته يعني فاصله بين سال‌هاي ٨٨ تا ٩٣، ٢٤ هزار ميليارد تومان صرف واردات خودرو به كشور شده است. با ٢٤ هزار ميليارد تومان در حال حاضر مي‌توان يك ميليون و ٤١١ هزار و ٧٦٥ دستگاه پرايد ١٧ ميليون توماني خريد. بايد توجه داشت قيمت پرايد نيز در اين شش سال با رشد قابل توجهي روبه‌رو شده است اما مبناي قيمتي، ارزان‌ترين پرايد موجود در بازار است. از سوي ديگر مي‌توان در نظر داشت بر اساس گفته‌هاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي حداقل هزينه ايجاد يك شغل كوچك ٢٠ ميليون تومان است.

دولت در شرايط كنوني با هدف غلبه بر بحران بيكاري توسعه مشاغل عمومي را در دستور كار خود قرار داده است. به اين ترتيب با احتساب كمترين هزينه براي ايجاد يك شغل مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اعتبار لازم براي ايجاد يك ميليون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال به صورت خودرو در خيابان‌هاي كشور خودنمايي مي‌كند.

خودروساز و خودرو‌دار

بررسي‌ها نشان مي‌دهد صنعت خودروي ايران با بحران‌هاي ريز و درشتي روبه‌روست. در حالي كه زيان انباشته دو خودروساز بزرگ كشور در سال گذشته در حدود ٣٨٠٠ ميليارد تومان اعلام شده است، بيش از ٢٤ هزار ميليارد تومان خودرو راهي كشور شده است. بر اين اساس خودروسازان ايران به دليل نبود اعتبار كافي و مشكلاتي از اين دست هنوز دست به توليد خودروهايي مي‌زنند كه از سوي برخي كارشناسان، صفر كيلومترهاي فرسوده لقب گرفته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۹
بهتره به سمت بازار آآآزاد پیش بریم چون نمونه ایران خودرو مصادره ای بعد از سی و هفت سال نوکر پژو هست
****** مالیات ******
چشم! اون پولدارای میلیاردی رو دیدم میگم جای مازراتی از پراید ۱۴۱ بخرن (آپشن فرمون هیدرولیک)!
مشکل از عدم اعتبار نیست مشکل مدیریت خودروسازان است که پس چهار دهه حمایت و رانت هنوزقادر به رقابت نیستند هر روز هم پر توقع تر میشوند قیمت ها را بالا میبرند و بهایش را هم ما باید بدهیم تعرفه گمرگ راپایین بیاورید آن وقت معلوم می شود چند مرده حلاجن
آهان یعنی 20 ساله پراید همون پراید پوکیده است برای اینه که مردم نمیرند بخرند ؟
برای چی باید بخرند ؟؟؟ برای اینکه شاید یه روز با افزایش اعتبار پراید بشه مازراتی ؟؟نخیر خب از روز اول میرند ماشین لوکس میخرند.صنعت خودرو سازی که سی ساله پیشرفت نکرده پراید همون پراید مونده میمونه و خواهد موند
درضمن شما که حساب های سرانگشتیت خوبه باید بدونی که چنددرصد مردم ایران پراید دارند ؟ نه ؟
همه مشکلا حل شده فقط مونده به ماشین هام گیر بدن
آقا یارانه شون رو بدید لازم دارن
سلام
لطفا اعلام کنید، دولت از این محل چه قدر درآمد کسب کرده و اعلام کنید با این درآمد در صنعت خودرو در جهت ارتقای محصولات ساخت داخل جه کارهایی که نمیشد انجام داد
تو تولید یه تسمه عاجز هستیم تو تولید خودرو میخوایین جلو باشیم!!!!!
خودروسازان داخلی هم فقط قاتل جان ایرانیها هستن با اون خودروهای بی کیفیت.لااقل از کشورهای همسایه یاد بگیرید که چه خودروهای با کیفیت و خوبی وارد میکنند!!!!
متسفانه خودرو سازان نتوانست اند كار متبتي انجام دهند كه مردم ماشين خارجي نخرند فرضا تا هنوز نتوانست اند ماشيني را با 2500 cc در كشور بسازند فقط همون موتورهاي قديمي كره اي 1400 يا 1600 انهم با كيفيت خيلي بدتر از قبلش.
هیچگاه در هیچیک از تحلیل های مرتبط با مشکلات صنعت خودرو و ایرادت وارده بر محصول تولید شده ندیدیم از بی کفایتی مدیران انتصابی از سوی وزارت صنعت کلامی ویا جمله ای گفته شده باشد. برادر عزیز محمود خیامی نه مهندس بود نه منتخب دولت. اما مجموعه کارآمدی را اداره می کرد. چرا او توانست اما هیچ یک از این دکتر مهندس های انقلابی و جنگ آزموده ما نمی توانند؟
خوب داره می خواد سوار بشه اینم جرمه من یه سمند دارم اگه پول داشتم بهتر سوار می شدم ماشین سوار شدنم از مردم بگیرید
به قول نویسنده در مجموع این شش سال این ارز برای خرید خودرو خارج شده و تاثیر بر بازار خودرو ساز داخلی گذاشته ، قبل از آن چه بالاخره این خودرو ساز داخلی تا کی باید عدم توانایی خودش را به گردن این و آن بیاندازد ، مگر چند درصد مردم توان خرید خودرو خارجی را دارند ؟
البته بايد توجه داشت كه درآمد دولت هم از محل واردات خودرو بيش از ٢٤ هزار ميليارد تومان بوده است
این به اصطلاح خودروسازان اگه خودرو با کیفیت تولید میکردن و از هزینه های اضافیشون کم میکردن حالا مشکل نداشتن
بابا اين رقم ها كه چيزي نيست الكي بزرگش كردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فداي يه تار موي قشر آسيب پذير!!!
نمونه بازر اختلاف طبقاتي
تازه بخشی هم قاچاق وارد شده که در گمرک ثبت نشده در زمان پلاک گذاری هم که قیمت خودرو نمی پرشند
عزیز برادر شما که نمیتوانی برای خودت ببری و بدوزی . کی گفته خودرو لوکس ؟
فولکس و فراری و هیوندا سنسشیال که از بنز s گرانتر فروخته میشد و سانتافه و جنسیس و کیا کادنزا و تویوتا لندکروز و . . .
در دنیا تقسیم بندی شما مردود است و نظر شخص جنابعالی است و آمار و ارقام شما در دنیا خریدار ندارد.
خودرو را با حجم موتور و یا کلاس بین المللی A-B-C با این 3 کلاس میشناشند.
پس برو در بازار خودرو وقتی اظهار نظر میکنی باید قواعد آن را رعایت کنی.
مثلا نمیتوانی در بازار قصابها از مثقال و اونس صحبت کنی و یا در واحد شمارش خودرو از کیلو گرم صحبت کنی.
پس آمارت را بروز کن و سپس خودرو تویوتا و میتسوبیشی و رنو و فولکس و هوندا و کیا و هیوندایی را هم وارد کن و دوباره تیتر بزن.
در ضمن نزدیک 5 میلیون نفر ثبت نام نکردند و اعلام انصراف دادند من جمله بنده و خانوادام.اما امثال آقا بابک ها که سوار پژو میشن و سمند میشوند تا چشمها به آنها جلب نگردد نیز مستحق یارانه هستند؟
آیا روسای بانکها و هیئت مدیره آنان اگر خودرو بنز نداشتند مسحق یارانه هستند؟
از کجا میدانی خودرو من چیست؟ من را چطور در آمارهایت لحظ میکنی؟
خلاصه که جامعه را تقسیم نکنید و گرنه چرا بنده نان و شیر نمیخورم چرا باید سوبسید آنها را بدهم نمیخورم .
پس هر کسی به ذن خود بایدها و نبایدها دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار