بازدید 4250

دهه دیپلماسی ایران؛ دهه ایران

کد خبر: ۵۰۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 30 May 2015
دکتر کیهان برزگر در مجله دیپلمات نوشت:

گرایش به فهم عمیق تر از مسائل سیاست خارجی و روابط بین المللی در جامعه ایرانی در حال افزایش است. دلیل این امر نیز بیشتر مربوط به تاثیرگذاری مستقیم مسائل سیاست خارجی بر زندگی جامعه ایرانی است. ورود مسائل مهمی همچون مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا و غرب، بروز بحران های منطقه ای در افغانستان، عراق و سوریه و یمن و رشد و گسترش افراط گرایی و تروریسم در منطقه همچون القاعده و داعش و آثار آنها بر منافع و امنیت ملی ایران از یک سو و ضرورت تبادلات و تعاملات اقتصادی با جهان برای جذب سرمایه گذاری های خارجی، گسترش توریسم، مسائل امنیت انرژی و درآمدهای ارزی و آثار آن بر اقتصاد ملی و وضعیت روزمره مردم کشور از سوی دیگر بر این گرایش افزوده است. در واقع، نیاز جامعه ایرانی به درک بیشتر از مهمترین وظایف دیپلماسی کشور یعنی حفظ و تولید امنیت ملی و پیشبرد توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، چه در حوزه افکار عمومی و چه در حوزه روشنفکری و دانشگاهی، در حال رشد بوده است. 

همزمان اهمیت موضوعات ایران در صحنه منطقه ای و بین المللی و در نزد ملت ها و دولت ها در حال افزایش است. دارا بودن تاریخ، فرهنگ و تمدنی با سابقه، ظرفیت اقتصادی بالا، منابع گسترده انرژی، طبقه متوسط و روشنفکر قوی که خود مظهر ثبات منطقه ای و جلوگیری از رشد افراط گرایی است، در کنار دارا بودن استراتژی و ایدئولوژی در پیشبرد اهداف ملی، همگی بر جذابیت ایران می افزایند. از این لحاظ، می توان گفت دهه آینده دهه ایران است که در آن دیپلماسی نقش برجسته ای در افزایش پایه های فدرت ملی کشور و جایگاه ایرانیان در سطح منطقه ای و بین المللی ایفا می کند. گرایش دولت روحانی به تقویت تعامل با جهان و پیشبرد یک سیاست خارجی فعال و پویا برای تامین امنیت و رشد و توسعه کشور نیز بر این اهمیت می افزاید.

بر این مبنا نیز گرایش و تقاضا برای مطالعه گزارش های خبری با نگاه تحلیلی و مبتنی بر آمار و ارقام که به فهم بهتر حوزه سیاستگذاری کمک کند و تا حدودی هم مبتنی بر پیش بینی وقایع و پدیده های سیاست خارجی به خصوص در کوتاه و میان مدت باشد در جامعه ایرانی به خصوص نسل جوان کشور افزایش یافته است. مجله "دیپلمات" با تمرکز بر مسائل سیاست خارجی سعی دارد تا تقاضاهای مربوط به این گرایش را برآورده و حتی به نوعی به توسعه آن کمک کند و از این طریق به فهم عمومی در مورد مسائل روابط خارجی بیافزاید. انتشار این مجله یک قدم دیگر در تکمیل فهم عمومی جامعه از مباحث دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر مسائل منطقه ای، اقتصاد سیاسی، حقوق بین الملل و روابط فرهنگی بین المللی در کنار خانواده مطبوعات کشورمان است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل