بازدید 10335

وضعیت مسائل حل نشده بین ایران و آژانس در جدیدترین گزارش آمانو

آژانس به دنبال مصاحبه با برخی مقامات مظنون به دخالت برنامه توسعه و ساخت سلاح هسته‌ای در ایران است و همچنین تلاش دارد از برخی مراکز ـ که گفته می‌شود این فعالیت‌ها در آن صورت گرفته است ـ دیدار کند، ولی در حالی که گفت و گوهای ایران و 1+5 در حال رسیدن به مهلت تعیین شده در پایان ماه ژوئن است، ایرانی‌ها تأکید دارند ‌مجوز چنین مصاحبه یا بازدیدهایی را صادر نخواهند کرد.
کد خبر: ۵۰۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 29 May 2015

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش جدید خود درباره اجرای موافقت‌نامه پادمانی معاهده ان‌پی‌تی در ایران را که شامل 80 پاراگراف به علاوه چهار ضمیمه است، اعلام کرد: ایران اطلاعات مربوط به یکی از موضوعات مورد تحقیق آژانس را ارائه داده است.

به گزارش «تابناک»، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود، بار دیگر مدعی شد، هرچند آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده در تأسیسات هسته‌ای ایران و مراکز خارج از تأسیسات هسته‌ای ایران طبق موافقت نامه پادمانی آژانس ادامه می‌دهد،‌ هنوز در موضعی نیست که بتواند درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان دهد.

خبرگزاری رویترز با توجه به گزارش جدید آمانو نوشته است، ‌آژانس به دنبال مصاحبه با برخی مقامات مظنون به دخالت برنامه توسعه و ساخت سلاح هسته‌ای در ایران است و همچنین تلاش دارد از برخی مراکز که گفته می‌شود این فعالیت‌ها در آن صورت گرفته است، دیدار کند، ولی در حالی که گفت و گوهای ایران و 1+5 در حال رسیدن به مهلت تعیین شده در پایان ماه ژوئن است، ایرانی‌ها تأکید دارند که مجوز چنین مصاحبه یا بازدیدهایی را صادر نخواهند کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز جمعه، مخالفت کشورش با این موضوع را اعلام کرد و دسترسی به این مراکز و افراد را کاملا غیرقابل مذاکره دانست.

بندهایی از این گزارش که به «شفاف‌سازی مسائل حل نشده» اختصاص دارد به قرار زیر است؛

8- شورای حکام در قطعنامه‌اش در نوامبر 2011 تأکید کرده است که ایران و آژانس باید رایزنی‌های خود را برای حل فوری تمام مسائل اصلی باقی‌مانده با هدف شفاف‌سازی در خصوص این مسائل تشدید کنند که شامل دسترسی به همه اطلاعات،‌ اسناد،‌ سایت‌ها، مواد و اشخاص مربوطه در ایران می‌شود. شورای حکام همچنین در قطعنامه خود در سپتامبر 2012 تصویب کرد که همکاری ایران با درخواست‌های آژانس برای حل تمام مسائل باقی‌مانده ضروری و برای تضمین ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران فوری است.

9- از زمان انتشار آخرین گزارش مدیرکل در نهم مارس 2015 و 15 آوریل 2015 مقامات ایران و آژانس در تهران گفت‌وگوهای بیشتری را درباره دو اقدام عملی انجام دادند که در می 2014 به عنوان سومین گام چهارچوب همکاری‌ها که باید به اجرا درآید و مرتبط به آزمایشات انفجاری با قدرت بالا و محاسبات انتقال نوترونی است، بر سر آن به توافق رسیدند. ایران برخی اطلاعات مربوط به یکی از این اقدامات را ارائه داده است. آژانس و ایران توافق کردند تا به رایزنی‌هایشان در خصوص این اقدامات عملی ادامه دهند و در آینده نزدیک با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

10- مدیرکل آژانس در 27 آوریل 2015 با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار روی چگونگی تسریع حل تمام مسائل باقی‌مانده و نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بر اقدامات مرتبط هسته‌ای طبق برنامه جامع اقدام مشترک زمانی که انجام شود و مورد درخواست باشد متمرکز بود. آنها بر ادامه رایزنی‌ها میان ایران و آژانس در تمام سطوح توافق کردند.

11- مدیرکل در 14 می 2015 رایزنی‌هایی را با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، در وین انجام داد.

12- همان‌گونه که پیش از این گزارش شده است، آژانس از اوت 2014 تاکنون در موقعیت‌های مختلف از ایران خواسته ‌تا اقدامات عملی جدیدی که قادر است در گام بعدی چهارچوب همکاری‌ها اجرا کند را پیشنهاد کند. ایران هنوز پیشنهادی در خصوص اقدامات عملی جدید  نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها