بازدید 13809
جنگ سرد بعدی از زمین‌های فوتبال آغاز می‌شود؟

پوتین دلواپس بازداشت‌شدگان فیفا شد

برای مایی که سال‌هاست با اخبار ضد و نقیض فساد در فوتبال کشورمان آشنا هستیم، حدسی بالاتر از این وجود نداشت که اتفاق جدی در این ماجرا رخ نمی‌دهد و آب از آب تکان نمی‌خورد. همانقدر که پرونده‌های فساد در فوتبال ما به نتیجه رسید، دست بلاتر و داره و دسته‌اش که نزدیک به دو دهه است در فیفا اردو زده‌اند، رو خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ 28 May 2015
در حالی که قرار است فردا رئیس جدید فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا در نشست مجمع عمومی این فدراسیون جهانی انتخاب شود، دستگیری اعضای بلندپایه این سازمان در فاصله دو روز مانده به این رویداد، زلزله‌ای در این نهاد بزرگ بین‌المللی ایجاد کرده است. سلسله دستگیری‌هایی که از بامداد روز گذشته آغاز و امروز به ممنوع‌الخروجی سپ بلاتر، رئیس فیفا و یکی از کاندیداهای پر امید انتخابات فردا منجر شد. حالا مهمان‌های مراسم فردا کم‌کم وارد زوریخ می‌شوند و البته در چهره همه‌شان هم کمی ترس دیده می‌شود؛ ترسی که از آغاز یک جنگ سرد در دنیای فوتبال خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2020 موجب شد تا خیلی‌ها فیفا را به دریافت رشوه و تبانی برای انتخاب این شیخ نشین کوچک و ثروتمند متهم کنند؛ دایره اخباری که از چند سال پیش آغاز و هر روز بر گستره آن اضافه شد تا اینکه سال گذشته اسنادی مبنی بر دریافت مبالغ سنگین توسط اعضای خانواده برخی مسئولان بلند پایه فیفا توسط چند نشریه انگلیسی منتشر گشت.

برای مایی که سال‌هاست با اخبار ضد و نقیض فساد در فوتبال کشورمان آشنا هستیم حدسی بالاتر از این وجود نداشت که اتفاق جدی در این ماجرا رخ نمی‌دهد و آب از آب تکان نمی‌خورد. همانقدر که پرونده‌های فساد در فوتبال ما به نتیجه رسید، دست بلاتر و داره و دسته‌اش ـ که نزدیک به دو دهه است در فیفا اردو زده‌اند ـ رو خواهد شد؛ اما سرخط اخبار روز چهارشنبه رسانه‌های دنیا، حکایت از داستان دیگری داشت.

پلیس سوئیس با همکاری اف بی آی ایالات متحده امریکا با حضور در محل هتل مهمان‌های اجلاس فیفا شش تن از بلندپایه‌ترین مقامات این نهاد بین‌المللی را دستگیر کرد تا در آستانه انتخابات رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شوک بزرگی به فوتبال دنیا وارد شود. فیفا این روزها بحرانی‌ترین روزهای ممکن را پشت‌ سر می‌گذارد و فوتبال دنیا هم در آستانه یک رنسانس بزرگ است.

روز گذشته، پلیس سوئیس به درخواست پلیس فدرال ایات متحده امریکا شش عضو و یک عضو سابق فیفا را در محل اقامتشان در هتلی در زوریخ دستگیر کرد؛ اما این بازداشت‌شدگان چه کسانی بودند؟ جفری وب، رئیس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس فیفا، جک وارنر که پیش از وب، ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را بر عهده داشت،اوگنیو فیگوئردو، رئیس فدراسیون اروگوئه و فوتبالیست سابق، ادورادو لی، رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو، مأمور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول، رئیس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز، رئیس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین این دستگیرشدگان بوده اند. همچنین تا پانزده عضو دیگر نیز تحت تحقیقات فیفا قرار دارند و دستگیری آنها ممکن است در روزهای آینده اتفاق بیفتد.

پوتین دلواپس بازداشت‌شدگان فیفا شد

بالا از راست: جک وارنر، جفری وب،نیکولاس لئوز، رافائل اسکوئیول
پایین از راست: خوزه ماریا مارین، اوگنیو فیگوئردو، ادواردو لی

پلیس سوئیس مدعی شده که بازداشت‌های روز گذشته به درخواست پلیس فدرال آمریکا بوده و گویا شاکی اصلی این پرونده، پلیس فدرال آمریکا (FBI) است و آنچنان که خانم لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده امریکا امروز در کنفرانس خبری‌اش مدعی شده، به دلیل اینکه بیشتر تخلفات صورت گرفته از سوی مدیران ارشد فیفا در خاک آمریکا صورت گرفته، FBI پیگیر این پرونده شده است.

گویا اتهام اصلی مقامات فیفا، دریافت رشوه به اندازه 150 میلیون دلار است و از آنجا که بیشتر این مراودات مالی در خاک ایالات متحده آمریکا صورت گرفته، پلیس فدرال امریکا پیگیر ماجراست. البته داستان حکایت امروز و دیروز نیست و FBI از سال 1990 رد معاملات و دادوستدهای مسئولان بلند پایایه فیفا را زده و این روزها روزهایی است که پرونده بیست ساله FBI در خصوص دریافت رشوه‌ها برای رأی‌گیری در مورد جام‌جهانی، معاملات بازاریابی و توافقات حق پخش به نتیجه نزدیک شده است.

دستگیری مقامات بلندپایه فیفا امروز اما منجر به ممنوع‌الخروجی جوزف سپ بلاتر از سوئیس شد. رئیس هشتاد ساله فیفا که هفده سال است بر مسند ریاست فیفا تکیه زده، اکنون روزها و ساعات سختی را پشت سر می‌گذارد و با افتضاح پیش آمده هم صندلی ریاست‌اش را در خطر می‌بیند و هم خنده‌های پرنس علی اردنی، مهم‌ترین رقیبش برای انتخابات را پشت ‌سرش دارد. میشل پلاتینی امروز در دیدار با سپ بلاتر از او خواست از ریاست فیفا کناره‌گیری کند و فدراسیون فوتبال آلمان هم چنین درخواستی از بلاتر را اعلام کرده است.

اما اینها تنها پس لرزه‌های دستگیری‎های گسترده در زوریخ نیست. با توجه به اعلام دریافت رشوه از سوی مسئولان فیفا برای اعطای میزبانی‌های جام‌جهانی دو کشوری که جام‌جهانی 2018 و 2022 را در اختیار دارند، این روزها بیشترین خطر را احساس می‌کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که کشورش میزبانی جام‌جهانی 2018 را در اختیار دارد، صبح امروز در واکنش به دستگیری گسترده مدیران فیفا و دخالت ایالات متحده آمریکا در این ماجرا به دولت امریکا هشدار داده تا عدالت را برای مردم خودش اجرا کند.

ولادمیر پوتین در واکنش به اتفاقات 48 ساعت گذشته فیفا گفته است: «اینکه حتی اگر چند مقام رسمی فیفا تخلفی کرده باشند، دلیل نمی شود آمریکا آنها را بازداشت کند و به کشورش ببرد. آنها شهروندان آمریکایی نیستند که دولت آمریکا بخواهد محاکمه شان کند. اگر آمریکا به دنبال عدالت است، این عدالت را در ایالت هایش برقرار کند. آنها می خواهند بلاتر را بیندازند ولی ما در کنار بلاتر هستیم و از این رفیقمان حمایت می کنیم». به نظر می‌رسد این ‌بار فوتبال جرقه‌های یک جنگ سرد دیگر را زده است؛ جنگی که شاید ابعادش از زمین‌های فوتبال فراتر رود!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها