بازدید 23286
قوانینی که به هیچ درد نمی‌خورند، الا جنگ روانی؛

اگر ویزیت بیمارتان کمتر از 15 دقیقه طول کشید، آب خنک میل نمایید!

به نظر می‌رسد، جز هزینه های صورت گرفته برای تهیه و تنظیم و ابلاغ این مصوبه، برنامه وزارت بهداشت برای رساندن مدت زمان معاینه پزشکان کشورمان به استانداردها، رهاوردی نخواهد داشت و حتی ممکن است موجب جنجال آفرینی نیز بشود؛ جنجال ناشی از تقابل پزشکان و بیمارانی که معتقدند پزشک، کم کاری کرده و متخلف است.
کد خبر: ۵۰۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 28 May 2015
تا کنون طولانی ترین ویزیتی که در مراجعه به پزشکان داشته‌اید، چند دقیقه بوده و کلا فکر می‌کنید ویزیت بیمار باید چند دقیقه طول بکشد؟ نظر مسئولان وزارت بهداشت در این باره را بخوانید تا تفکراتتان متحول شود!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که گرانی بنزین و دیگر حامل های انرژی، افزایش نرخ نان، اما و اگرهایی که درباره یارانه مطرح می‌شود، مناقشاتی که از روند مذاکرات هسته‌ای نشأت گرفته، بحث های فراوان سیاسی و جناحی و... موجب شده توجه دولتمردان به حوزه بهداشت و درمان بیش از پیش خودنمایی کند، گاه اخباری از این حوزه به گوش می‌رسد که عجیب و غریب است.

اگر ویزیت بیمارتان کمتر از 15 دقیقه طول کشید، آب خنک میل نمایید!از جمله این اخبار، ابلاغ آیین نامه «زمان استاندارد ویزیت پزشکان» به همه مراکز درمانی است که روز گذشته دکتر محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت آن درباره‌اش سخن گفت و آن را در زمره برنامه‌های جدید این وزارت خانه برای سال جاری خواند.

برنامه‌ای که آقاجانی آن را این گونه شرح داد: «استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هیأت وزیران برای تعرفه‌های خدمات پزشکی آمده است. این استاندارد برای ویزیت پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و برای روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه است که به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است».

بنا بر این آیین نامه می‌توان گفت، اگر یک پزشک عمومی در هر ساعت، بیش از چهار بیمار ویزیت نماید، کوتاهی کرده و لاجرم احتمالا مبلغی که برای ویزیت دریافت کرده، گزافه بوده و جای پیگیری خواهد داشت. همین معادله را می‌توان برای پزشکان متخصص سه ویزیت در ساعت و برای فوق تخصص ها کمی بیش از دو ویزیت در ساعت خواند و از انحراف واقعیت با استاندارد تدوین شده شگفت زده شد.

کافی است این استاندارد را با دور و اطرافیانمان در میان بگذاریم یا آنچه در مراجعه‌های شخصی به پزشکان دیده‌ایم با آیین‌نامه ابلاغ شده قیاس کنیم تا دریابیم اختلاف بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوان ندیده گرفتش و فراموشش کرد، زیرا به نظر می‌رسد بر اساس این استاندارد، تعداد پزشکانی که در کشورمان به طبابت مشغولند و قوانین و مقررات را درباره ویزیت بیماران رعایت می‌کنند، بسیار معدود و حتی انگشت شمار هستند و باقی همه متخلفند!

البته این ادعا می‌تواند اعتراض پزشکان را به همراه داشته باشد، ولی وقتی استاندارد اعلام شده توسط بالاترین مرجع پزشکی در این کشور این را می‌گوید، چاره ای جز بیان آن نداریم. این در حالی است که اگر قرار به اعتراض این قشر باشد، باید انتظار داشته باشیم نهاد صنفی پزشکان (سازمان نظام پزشکی) دست به قلم شده و بیانیه ای در رد این موضوع صادر کند که از قضا خودش در مظان اتهام است!

از این روی می‌گوییم نظام پزشکی در مظان اتهام قرار دارد که می‌دانیم وظیفه نظارت بر پزشکان به این نهاد واگذار شده و ویزیت های سریع السیر پزشکان، نتیجه نبود نظارت یا نظارت ناکافی ایشان است؛ اشکالی که به وزارت بهداشتی ها هم به طریق اولی وارد است، زیرا متولی نظام سلامت و درمان در کشور هستند.

بدین ترتیب می‌توان از این نهادهای نظارتی و به ویژه مسئولان وزارت بهداشت پرسید که وقتی در راستای ایفای نقش نظارتی خود کاری نمی کنند، براستی فایده ابلاغ این نوع آیین نامه ها و استانداردها چیست؟ ضمانت اجرای این ابلاغیه ها چیست؟ مرجع رسیدگی به شکایات در این باره چطور؟

این سؤالات در حالی مطرح می‌شوند که به نظر می‌رسد هیچ پاسخی برایشان نیست، زیرا برای نمونه حتی یک مرکز پزشکی سراغ نداریم که این استاندارد زمان ویزیت در آن اعمال شود و نشانه های نظارت مسئولان بر آن مرکز را بتوان دید و امید داشت در سایه برنامه های سال جاری دولتمردان، شاهد سرایت این رفتار در دیگر مراکز درمانی باشیم.

اینجاست که به نظر می‌رسد جز هزینه های صورت گرفته برای تهیه و تنظیم و ابلاغ این مصوبه، برنامه وزارت بهداشت برای رساندن مدت زمان معاینه پزشکان کشورمان به استانداردها رهاوردی نخواهد داشت و حتی ممکن است موجب جنجال آفرینی نیز بشود؛ جنجال ناشی از تقابل پزشکان و بیمارانی که معتقدند پزشک، کم کاری کرده و متخلف است و برای اثبات مدعای خود به این استاندارد ابلاغ شده اشاره می‌کنند!

اینجاست که جا دارد به هموطنانمان توصیه کنیم در صورت بروز چنین مشکلی خونسردی خود را حفظ کرده و برای آنکه آرامششان از دست نرود، آب خنک میل نمایند، زیرا ظاهرا این استاندارد برای هرچه نوشته شده باشد، برای اصلاح امور نوشته نشده، وگرنه آیین نامه نظارتی برای اجرایش را هم به پیوست می‌داشت و دست کم در یکی دو مرکز برای نمونه به اجرا درمی‌آمد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۸
انتشار یافته: ۲۷
مورد داشتیم طرف رفته مطب دکتر. کلی مریض تو اتاق انتظار بودن. مریضه رفته تو بعد حدود یه ساعت اومده بیرون. همه فکر کردن دکتره کلی برای مریض وقت گذاشته نمیدونستن که دکتره داشته با تلفنش حرف میزده.
اینی که میگم واقعیه ها!!!
هفته قبل به دلیل ناراحتی کلیه بنا به توصیه پزشک خانوادگی به فوق تخصص کلیه مراجعه کردم ،هنوز شرح حال بیماری رو برای دکتر نگفته بودم که ایشان نسخه را برای من نوشته و زنگ را فشار دادند که نفر بعدی برای ویزیت بیان داخل که در مجموع سه دقیقه هم من پیش پزشک نبودم و درجواب سوال بنده که چه غذای برای بیماری من خوب و چه غذایی بد است فقط گفتند همه چیز بخور
٤ تا٤ تا ميفرستند تو مطب و هر چهار تا ظرف پنج دقيقه نسخه بدست ميان بيرون و براي اينكه وقت گرانبهاي پزشك هدر نرود چهار نفر بعد پشت درب اتاق پزشك به خط منتظر مي ايستند.
وقتی که در اکثر مراکز حقوق پزشک عمومی تحت تاثیر شدید تعداد بیماران ویزیت شده است و بخش عمده ای از حق ویزیت تعیین شده به پیمانکاران و نه پزشکان می رسد آیا ویزیت 4 بیمار در ساعت شدنی است؟
دوست عزیز نگارنده . ما هم می دانیم این توجیه ها برای اضافه کردن حق ویزیت هست. وگر نه هیچ کس تاکید می کنم هیچ کس ویزیت بیشتر از 5-6 دقیقه را به یاد نمی آورد
اين چيزا همشون افسانه هستن، افسانه آيين نامه زمان ويزيت پزشكان!!!
تابحال چطور تونستن درآمد چند ميليوني روزانه پزشكان رو كنترل كنن كه اين رو هم بتونن كنترل كنن.
هرچند پزشكي امروزه بيشتر شبيه تجارت با جون آدمها شده تا خدمات.
اصلا سطح سواد و علمي پزشكي مملكت رو ببرن رو استاندارد بقيه ش پيش كش.
سريال در حاشيه عين واقعيت بود كه ...
اگرچه اینها درسته ولی شما سری به درمانگاههای دولتی وبعضی مطبهای خصوصی بزنید ....تازه همین جوریش داره از تعداد جمعیت منفجر می شه...
چه برسه به اینکه بخواد این استاندارد رعایت بشه...ما الان مشکلی که داریم حجم بالای مراجعه کنندگان به پزشکان فوق تخصص وبعدش متخصص وآخرش تازه پزشکان عمومی هستش...یه دو دوتا چارتا بکنی ...مشکلو باید جای دیگه جستجو کردش....
اتفاقا کاملا قانون درستیه. باید همچین قانون سفت و سختی باشه که پزشکان به هر بیمار رو به چشم یه حق ویزیت نبینند تا هر چه سریع تر کار رو گرد کنند.
هر موقع خودت عمل کردی ما هم عمل میکنیم!!!!!!!!!!.کلا در هر اموری(مذهبی ،کاری و...) وقتی حرف با عمل یکی نباشد اثر ندارد.
زمان ویزیت برای پزشکان عمومی کمتر از دو دقیقه است یعنی حتی می توانند 30 بیمار را در طی یک ساعت ویزیت کنند.
اگر حق ویزیت یک پزشک نیز به استاندارد جهانی برسد آنوقت شما حق دارید اعتراض کنید که چرا مدت زمانی که یک پزشک صرف ویزیت میکند در حد استاندارد جهانی نیست. در سوئد یک پزشک عمومی برای هر ویزیت رقمی حداقل چهارصد هزار تومان (بله درست خواندید حداقل چهارصد هزارتومان) میگیرد البته بخش عمده این پول را بیمه میپردازد و البته پزشک وقت هم برای ویزیت مریض صرف میکند ولی 10 دقیقه است و بقیه زمان پزشک صرف پر کردن اطلاعات به کامپیوتر میشود!
با این پولی این مثلا دکتر ها میگیرن، بهتره از آمریکا دکتر وارد کنیم، تازه اونا تو هاروارد و هاپکینز و.... درس خوندن، اینا تو دانشگاه آزاد.
همه چیز با یک تغییر کوچک درست می شود.
تبدیل کلمه حداقل به حداکثر.
کار سختی نیست.
وقتی همینجوری با این سرعتی که ما داریم!! پشت در اتاق ویزیت بی اندازه شلوغه و بیماران مکرر از انتظار طولانی شکایت دارن و به طرق مختلف مثلا درب پشتی!!! خودشون رو به میز پزشک میرسونن وای به حال اینکه یک ربع هم ویزیت هر نفر طول بکشه!! ضمنا برخی بیماران مثلا صرفا در خواست آزمایش یا سایر مسائلی رو دارند که اصولا فکر میکنم 5 دقیقه هم طول نمیکشه و معلوم نیست تکلیف 10 دقیقه باقی مانده چیه
15 دقیقه و 20 دقیقه طلبشون، مریضا رو چند تا چند تا نفرستن پیش دکتر
أين زمان ويزيت جهت بيماران جديد و در مورد بيماران پيچيده و يا مشكل ميباشد وگر نه بيماري مثل سرما خوردگي نياز به ٢٠دقيقه ويزيت ندارد
کاش به جای این همه قانون به دنبال ایجاد فرهنگ و مسئولیت پذیری اجتماعی و شکل گیری اخلاق در بین صنوف و مردم بودید نه فقط پزشکان همه اخلاقها گویا عوض شده دیگه رنگ و بویی از معرفت و اخلاق دیده نمیشود تابی جان کاش یک بررسی روی رفتار امروز مردم ایران می داشتید
بابا دوتا دوتا یا بیشتر میفرستند داخل و ککشون هم نمیگزه... یک منشی بداخلاق هم میذارند تا مزید بر رنج و عذاب بیمار بشه... واقعا دلم واسه این ملت میسوزه
لطفا به ویزیت کودکان بیمارستان .... سری بزنید ! تا ببینید این پزشک های متخصص در هر ساعت چند کودک را ویزیت میکنند که حتی در داخل مطب یک خانواده که در حال ویزیت کودک خود است . و خانواده دیگر در انتظار ایستاده و درب مطب هم بازو و دیگر خانواده ها هم چشم انتظار پایان یافتن ویزیت یک الی دو دقیقه ای تابناک گرامی لطفا علی الخصوص عصر ها و شب ها به این بیمارستان پر کار هم سری بزنید !
شما اگر در اتاق انتظار منتظر ویزیت باشی انتظار داری پزشک بیمار قبلی رو در چند دقیقه ویزیت کنه ؟
در خود بیمارستانهای دولتی از اساتید و دستیاران انتظار دارن در روز چند بیمار رو ویزیت کنن ؟
با محاسبه این تعداد ویزیت و مبلغ تعیین شده تعرفه آیا هزینه مطب و منشی پزشکان هم تامین میشه ؟؟
بهتر است برای ویزیت فله ای هم آئین نامه ای تدوین شود. بنده دو سال گذشته به یک چشم پزشک مراجعه کردم که در هر ویزیت سه نفر به داخل می رفتند. بیمارستان...
بینید من یک پزشکم، خدا رو شاهد میگیرم تو مطب خیلی وقت ها این اتفاق میفته که وقتی ویزیت چند مریض بالای پنج تا ده دقیقه طول میکشه نفرات بعد صداشون تو سالن بالاست و اعتراض میکنند که پزشک کند هست و وقت تلف میکنه و ...
مسابقه است؟
بابا اینا خودشون یه پا خندوانه اند
سلام مراکزدرمانی تحت پوشش همین وزارت بهداشت باداشتن دههابیماردرهرشیفت کاری فقط بایک پزشک اقدام به درمان آنها می کند آیا قابل توجیه می باشد؟
مریضها دونه دونه بشینن روی تسمه نقاله و با سرعت از جلوی دکتر رد بشن
خوبه؟
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
آفرین طرح زیبایی بود بسی حظ کردیم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی