بازدید 2361

تمایل مصرف سیگار قاچاق از سوی جوانان

کد خبر: ۵۰۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 28 May 2015
کارشناش ارشد دبیرخانه کشوری ستاد کنترل دخانیات گفت: در فروش و خرید محصولات دخانی قاچاق جوانان هدف قرار می‌گیرند به طوری که در تهران نرخ مصرف سیگار قاچاق در جوانان ۳۰ سال و پایین‌تر ۲۴.۵ درصد اما در افراد مسن‌تر ۱۵.۳ درصد است.

به گزارش فارس، بهزاد ولی‌زاده گفت: اپیدمی جهانی دخانیات حدود 6 میلیون نفر را در سال به کام مرگ می‌کشاند که از این تعداد بیش از 600 هزار مورد آن ناشی از مواجهه با دود دسته دوم محصولات دخانی است یعنی افرادی که به صورت غیر مستقیم دود دخانیات استنشاق می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ در شرایطی که اقدامی برای مهار این اپیدمی مرگبار انجام نشود تا سال 2030 سالانه بیش از 8 میلیون نفر قربانی مصرف و مواجهه با دود دسته دوم محصولات دخانی خواهندشد.

ولی‌زاده گفت: بیش از 80 درصد از این مرگ‌ومیرها که قابل پیش‌گیری است در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

کارشناش ارشد دبیرخانه کشوری ستاد کنترل دخانیات افزود: این در حالی است که قاچاق محصولات دخانی باعث به دام انداختن جوانان برای تجربه کردن و مصرف این محصولات است چون خرید این محصولات توسط افراد با درآمد پایین و با قیمت پایین امکان‌پذیرتر است.

وی تصریح کرد:‌ در برخی از کشورها سیگاری‌های جوان مهم‌ترین هدف قاچاقچیان محسوب می‌شوند به طوری که در تحقیقات انجام شده جوانان مصرف‌کننده در تهران به همین ترتیب نسبت به افراد مسن‌تر تمایل بیشتری به مصرف سیگار قاچاق نشان می‌دهند.

ولی‌زاده گفت:‌ نرخ مصرف مواد دخانی در افراد 30 سال و پایین‌تر حدود 24.5 درصد، بین افراد 31 تا 55 سال 19.3 درصد وبرای افراد بالایی 55 سال حدود 15.3 درصد را در تهران نشان می‌دهد.

کارشناش ارشد دبیرخانه کشوری ستاد کنترل دخانیات ادامه داد: محصولات غیر قانونی دخانیات به دلیل نداشتن تصاویر هشدار دهنده موجب گمراهی جوانان شده و حتی باعث فروش غیر قانونی آنها توسط کودکان و نوجوانان می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار