بازدید 23800
۱
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

دیدگاه روسیه درباره احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای/ ادامه مواضع سرسختانه فرانسه در قبال ایران/ احتمال فعالیت داعش در داخل آمریکا

اظهارات مذاکره‌کننده ارشد روسیه درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای، اعلام کناره‌گیری سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا، ادامه مواضع سرسختانه فرانسه در موضوع هسته ای ایران، هشدار درباره خطر تجزیه در برخی کشورهای خاورمیانه و هشدار نسبت به احتمال فعالیت داعش در داخل خاک آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 28 May 2015
دیدگاه روسیه درباره احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای/ ادامه مواضع سرسختانه فرانسه در قبال ایران/ احتمال فعالیت داعش در داخل آمریکااظهارات مذاکره کننده ارشد روسیه درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای، اعلام کناره گیری سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا، ادامه مواضع سرسختانه فرانسه در موضوع هسته ای ایران، هشدار درباره خطر تجزیه در برخی کشورهای خاورمیانه و هشدار نسبت به احتمال فعالیت داعش در داخل خاک آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، هم راستا با ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این راستا، شبکه خبری «روسیه 24» اظهارات مذاکره کننده ارشد روسیه را درباره مذاکرات هسته ای ایران بازتاب داده که امکان شکست این گفت و گوها را رد کرده است. سرگئی ریابکف با بیان اینکه ایران شریکی قابل اعتماد است، اظهار داشت: تمام طرف های مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق جامع تلاش می کنند. وی افزود: «معتقدیم چیزی با عنوان شکست مذاکرات اتفاق نمی افتد. ایران کشوری متعهد و مسئول در عرصه بین الملل است و به توافق جامع هسته ای عمل خواهد کرد». ریابکوف همچنین گفت، شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات بوده و امید می رود طرفین به راه حل مطلوبی در این راه دست یابند. 

*****

در مطلبی دیگر درباره مذاکرات هسته ای، روزنامه «نیویورک تایمز» از کناره‌گیری مذاکره کننده ارشد آمریکا در گروه 1+5، بلافاصله پس از حصول توافق نهایی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کنند آمریکا با ایران قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای از دولت کناره گیری کند. نیویورک تایمز می نویسد، با جدا شدن وی، همه مقامات ارشدی که در دو سال گذشته با ایران مذاکره کرده اند نیز دولت آمریکا را ترک می کنند و این سؤال و ابهام را بوجود می آورند که چه کسی باید روند پیچیده اجرای توافق احتمالی (توافقی که احتمالا تا پایان ضرب الاجل نهایی خواهد شد) هماهنگ کند. شرمن پس از مطلع کردن کارکنان خود از این تصمیمش روز چهارشنبه به مقصد اتریش و سویس حرکت کرد.

*****

در همین حال، سایت تحلیلی «پولیتیکو» در مطلبی به موضوع چشم انداز اوضاع پس از توافق هسته ای ایران پرداخته و خواستار پیگیری رویکرد جدیدی از سوی آمریکا در قبال ایران شده است. این سایت با بیان اینکه کشورهای خلیج فارس، ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌بینند و به درخواست‌های تهران برای همگرایی پاسخ منفی می‌دهند، می‌نویسد: «ما نیز باید ایرانی‌ها را برای اساس رفتارشان قضاوت کنیم». نویسندگان این مطلب در ادامه با توجه به توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 خواستار آن شده‌اند که آمریکا بعد از امضای این توافق‌نامه، هزینه‌های رفتار ایران در منطقه را افزایش دهد و در همان حال، فرصت‌ها را برای بازگشت ایران باز نگاه دارد.

*****

ادامه موضع‌گیری‌های سرسختانه فرانسه در قبال مذاکرات هسته ای ایران، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این زمینه می نویسد، فرانسه در صورت مخالفت ایران با بازرسی مراکز نظامی، با توافق هسته ای مخالفت می کند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته، این کشور دستیابی به توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران بدون تضمینی برای بازرسی های سازمان بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته ای و از جمله نظامی این کشور را نخواهد پذیرفت. وی گفته: «من از کشورهای بزرگ که به همراه ما در مذاکرات شرکت دارند می خواهم در این زمینه در قبال ایران مواضع فرانسه را دنبال کنند:‌ آری گفتن به یک توافق، اما نه توافقی که به ایران اجازه دستیابی به بمب اتمی را بدهد». 

*****

اما در ادامه اخبار و تحلیل های مربوط به اوضاع عراق و سوریه، سفیر سابق آمریکا در عراق ضمن هشدار نسبت به اوضاع جاری در این دو کشور‌ گفته، خطر تجزیه بیش از هر چیز دیگری کشورهای منطقه را در معرض تهدید قرار داده است. رایان کراکر در گفت‌و‌گو با «فارن پالیسی»، بروز یک جنگ تمام عیار و گسترده در خاور‌میانه را رد کرده، اما هشدار داده که منطقه ممکن است با تهدید بدتری مواجه شود و آن تجزیه و پاره پاره شدن کشورهای خاور‌میانه است. وی گفته: «من در ‌40 سال گذشته، دو چیز را در مورد خاورمیانه یاد گرفتم: اول این که خوب دقت کن درگیر چه چیزی می شوی و دوم آنکه در مورد راه حل برون رفت از آن نیز به همان اندازه دقت کن. شما تنها با خارج شدن از میدان جنگ، به جنگ خاتمه نمی دهید، بلکه میدان را به دشمنان خود واگذار می کنید».

*****

این در حالی است که در موضوع عراق، انتقادها از سیاست های پیشین و فعلی آمریکا در میان سیاستمداران خود این کشور در حال افزایش است. به نوشته «واشنگتن تایمز»، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گوید، ‌سیاست‌های گروهی از هم‌حزبی‌هایش و سلاح‌فروشی آن‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد و رشد گروه تروریستی داعش شده است. رند پال اظهار داشته، داعش به خاطر حضور جنگ‌طلبان در ساختار حزب‌ جمهوری‌خواهان تشکیل شده و دولت‌های عراق و لیبی به خاطر حضور این گروه به دولت‌هایی ورشکسته تبدیل شده‌اند. وی افزوده: ««جنگ‌طلب‌ها می‌خواستند (مواضع) بشار اسد را هم بمباران کنند؛ کاری که می‌توانست عملیات را برای داعش آسان‌تر کند». پال به شروع بمباران لیبی در زمان تصدی پست وزارت خارجه آمریکا توسط هیلاری کلینتون هم اشاره ‌و از این اقدام انتقاد کرده است. 

*****

در نهایت‌ باید اشاره کرد، ‌این روزها، بحث هایی درباره احتمال فعالیت داعش در ‌خاک آمریکا نیز مطرح می شود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکا روز چهارشنبه گفت، دولت آمریکا تقریبا‌ هر روزه تحقیقات تازه‌ای ‌درباره حامیان داعش راه می‌اندازد. این مسأله نشان می‌دهد تا چه حد خطر این گروه تروریستی گسترش یافته است. وی که خواست نامش فاش نشود گفت، داعش در حال اتخاذ راهبردی برای تشویق هر کسی برای برداشتن اسلحه و انجام اقدام تروریستی در داخل آمریکا هستند. وی افزود هر روز افراد تازه‌ای سبز می‌شوند که برای آمریکا تهدیدآفرین هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱
آیا چاقو دسته خودش را میبرد که حالا ادعا می شود "احتمال فعالیت داعش در داخل خاک آمریکا،" این برای رد کم کردن و انحراف افکار عمومی است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل