بازدید 12005
۲

سرگیجه در بازار خودرو

اگر چه تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی علیه ایران بسیاری از مناسبات اقتصادی ایران و دیگر کشورها را با چالش جدی مواجه کرد، اما صنعت و بازار خودرو با تاثیرپذیری از تحریم‌ها، بحرانی‌ترین شرایط را نسبت به دیگر صنایع تجربه کردند.
کد خبر: ۵۰۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰ 28 May 2015
بازار خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری نسبت به تصمیمات اقتصادی و سیاسی در کشور واکنش نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که هر تصمیمی در حوزه سیاست‌های کلان بر بازار خودرو تاثیرگذار است.

به گزارش دنیای اقتصاد، به‌عنوان مثال اگر چه تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی علیه ایران بسیاری از مناسبات اقتصادی ایران و دیگر کشورها را با چالش جدی مواجه کرد، اما صنعت و بازار خودرو با تاثیرپذیری از تحریم‌ها، بحرانی‌ترین شرایط را نسبت به دیگر صنایع تجربه کردند. حالا پس از لغو تحریم‌ها و روند صعودی تولید خودرو در کشور هر چند بازار هنوز در رکود به سر می‌برد، اما هر اتفاقی واکنش بازار خودرو را در پی دارد. در این زمینه آخرین خبری که در هفته جاری بازار را بار دیگر تحت‌تاثیر قرار داد تک‌نرخی شدن قیمت بنزین بود؛ به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این موضوع بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده؛  چرا که بازار در رکود بیشتری فرو رفته و این موضوع علاقه‌مندی مشتریان به خرید خودرو را به شدت کاهش داده است؛ زیرا هر افزایش قیمت یا هزینه‌ای که مرتبط با بنزین باشد تاثیر خود را به صورت مستقیم در بازار خودرو می‌گذارد.

اما برخی فعالان بازار معتقدند که تجربه افزایش قیمت بنزین طی سال‌های گذشته نشان داده واکنش مشتریان در این زمینه مقطعی است و با گذشت مدت زمان کمی باز هم مشتریان براساس نیاز خود به خرید خودرو خواهند پرداخت.

بر این اساس عدم تمایل مشتریان به خرید و فروش خودرو در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان افزایش وام خودرو از 7 به 15 میلیون تومان را یکی از عوامل مناسب در تحریک تقاضا عنوان می‌کنند. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند که افزایش تقاضا در بازار خودرو ارتباطی با بحث افزایش وام خودرو ندارد؛ چراکه افزایش وام مذکور تنها خودروسازان را منتفع خواهد کرد. به این ترتیب با گذشت دو ماه از سال جدید ظاهرا رکود دست از سر بازار خودرو برنمی‌دارد و تداوم کاهش قیمت 100 تا 500 هزار تومانی برخی خودروهای داخلی در هفته جاری، نگرانی برخی از فعالان بازار را به دنبال داشته است، اما خبرها حاکی از افزایش امید در بازار خودرو داخلی است. به‌طوری‌که برخی از نمایشگاه‌داران پایتخت خردادماه را به‌دلیل فرارسیدن فصل امتحانات و بعد از آن افزایش سفرها در تابستان، فصل رونق بازار خودرو می‌دانند.

افت نیم میلیون تومانی داخلی‌ها


با توجه به صحبت‌های فعالان بازار قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان کاهش داشته است، اما با گشتی در بازار خودرو ببینیم که کدام خودروها در هفته جاری، افت و خیز قیمتی را تجربه کرده‌اند.

نمایشگاه‌داران پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش 100 هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز کاهش 150 هزار تومانی را تجربه کرده به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون و 400 هزار تومان دارد. دیگر مدل پژو 206 یعنی تیپ 2، در حال حاضر 33 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر نیز با کاهش 200 هزار تومانی در هفته جاری خرید و فروش شده است.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پر تیراژ ایران‌خودرو در هفته جاری کاهش 300 هزار تومانی داشته است به‌طوری‌که هم‌اکنون با قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو پارس در مدل سال خود کاهشی نیم میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد. فعالان بازار در مورد رانا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون تغییر قیمتی هم‌اکنون 32 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین‌سمند ال ایکس با کاهشی 500 هزار تومانی در حال حاضر به قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند EF7 نیز با کاهش 500 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما سری هم به بازار سایپایی‌ها بزنیم. براساس گفته فعالان تیبا همانند هفته‌های گذشته بدون تغییر قیمت خاصی با همان قیمت قبلی خود یعنی 24 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما بازار پراید در هفته جاری با افت‌وخیز بسیاری همراه بوده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این نشان می‌دهد پراید موردنظر افت قیمت 100 هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. پراید 111 نیز این هفته با کاهش 500 هزار تومانی با قیمت 21میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما نگاهی نیز به بازار تندر-90، بزنیم، خودرویی که تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده و روزهای با ثباتی را پشت‌سر گذاشته است. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 خود قیمتی برابر با 45 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این یعنی دچار نوسان قیمتی در هفته جاری نشده است. فعالان بازار در مورد پارس‌تندر نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با همان قیمت چند هفته اخیر خود؛ یعنی 44 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در مورد تندر-90 اتومات نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر 54 میلیون و 500 هزار تومان ثبات قیمت دارد.

سرگیجه در بازار خودرو

کاهش میلیونی وارداتی‌ها


کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی گویا به بازار وارداتی‌ها نیز سرایت کرده است؛ به‌طوری‌که این بازار نیز با کاهش 500هزارتا 2 میلیون تومانی مواجه بوده است. بر همین اساس سوناتا با کاهشی یک میلیون تومانی در حال حاضر 171 میلیون تومان به فروش می‌رسد. النترا نیز با کاهش 2 میلیون تومانی در حال حاضر با قیمت 121 میلیون خریدو فروش می‌شود. قیمت 158 میلیون تومانی اسپورتیج نیز حکایت از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. این در حالی است که خودروهایی چون بنز C200 با قیمت 295 میلیون تومان و بنز E200 با قیمت 420 میلیون تومان روزهای باثباتی را سپری می‌کنند.

با این حال لکسوس RX تنها خودرو وارداتی در هفته گذشته است که با افزایش  یک میلیون تومانی در حال حاضر به قیمت 590 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲
تداوم کاهش قیمت 100 تا 500 هزار تومانی برخی خودروهای داخلی در هفته جاری، نگرانی برخی از فعالان بازار را به دنبال داشته است،
چررررررررررررررررررررررررررررررررا
کاهش قیمت 100 هزار تومانی!!!! یعنی رکود؟؟؟؟؟؟ افزایش قیمت 16میلیونی یعنی چی؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر