بازدید 3184
آیت‌الله استادی:

افراط و تفریط در امور سیاسی جواب نمی‌دهد

امام جمعه قم خواستار سرمشق قراردادن آیت‌الله امینی در رفتارهای سیاسی شد و گفت:‌افراط و تفریط در امور سیاسی جواب نمی‌دهد.
کد خبر: ۵۰۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 27 May 2015
امام جمعه قم خواستار سرمشق قراردادن آیت‌الله امینی در رفتارهای سیاسی شد و گفت:‌افراط و تفریط در امور سیاسی جواب نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم آیت‌الله رضا استادی عصر امروز در مراسم تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله ابراهیم امینی که در سالن اجتماعات مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: اگر آیت‌الله امینی  به برگزار کنندگان این مراسم گفته‌اند چیزی راجع به من نگویید و اگر چیزی گفته می‌شود فقط در خصوص کتب من باشد، اما به بنده چیزی نگفته‌اند .

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آیت‌الله امینی ویژگی‌های به خصوصی دارند که می‌تواند برای دیگران و بویژه طلاب مورد استفاده باشد، گفت: نه ایشان به تعریف من نیاز دارد و نه بنده آدمی هستم که بخواهم بی‌جهت از کسی تعریف کنم.

آیت‌الله استادی گفت: اولین نکته‌ای که در خصوص شخصیت آیت‌الله امینی می‌توان به آن اشاره کرد، زندگی ساده و آرام ایشان است. کسانی که مثل من سال‌ها با ایشان نشست و برخاست داشته‌اند می‌دانند که ایشان هیچ وقت دنبال چیزی نبودند و همواره در طول سالیان سال به زندگی ساده خود قناعت داشته است.

وی ادامه داد: منزل و محل سکونت آیت‌الله امینی در قبل و بعد از انقلاب فرقی نکرده و ساده‌زیستی ایشان کاملا محسوس است.

امام جمعه قم ویژگی دوم آیت‌الله امینی را داشتن روحیه اعتدالی در کنار داشتن روحیه مبارزه دانست و گفت: از روزی که ایشان را می‌شناسیم ایشان دنبال روی مبارزات انقلابی بوده و هیچ‌گاه مبارزات را کنار نگذاشتند و در عین حال اعتدال را رعایت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر آیت‌الله امینی این است که کارهایی که به ایشان سپرده می‌شد را منظم به انجام می‌رساندند و هیچ‌گاه سابقه نداشته که ایشان کاری را تحویل بگیرد و فقط نام ایشان در آن کار باشد. اگر ایشان نمایندگی مجلس خبرگان را پذیرفته‌اند، برای آن وقت می‌گذاشت و اگر در جلسات جامعه مدرسین علمی قم شرکت داشتند آن جلسات با فعالیت ایشان همراه می‌شد. در نقش امام جمعه قم نیز خطبه‌های ایشان در حال جمع‌آوری است و به زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

آیت‌‌الله استادی ویژگی دیگر آیت‌الله امینی را مردمی بودن ایشان ذکر کرد و افزود: ایشان همواره در دسترس مردم بوده و تا همین امروز هم که کار مهم‌شان امام جماعتی مسجد اعظم قم است تا هر زمانی که مردم بخواهند برای آنها وقت می‌گذارند. معنی این رفتار آیت‌الله امینی این است که به هرکاری که به ایشان سپرده می‌شود، اهمیت می‌دهند. ایشان اگر نمی‌توانند دردی را دوا کنند حداقل درد مردم را می‌شنوند و درب منزل و دفترشان همواره به روی مردم و شخصیت‌های مختلف باز است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آثار علمی آیت‌الله امینی پرمایه و پر مغز است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله امینی کتاب‌های ایشان است به گونه‌ای که ایشان در طول بیش از 40 سال فعالیت علمی فقط حدود 30 کتاب نوشته است. کتاب‌های ایشان در حوزه اعتقادات، اخلاق و راه و رسمی زندگی است و این همان چیزهایی که مردم به آن نیاز دارند.

آیت‌الله استادی تاکید کرد: ویژگی بارز شخصیت آیت الله امینی این است که ایشان همواره معتمد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین مورد احترام مراجع معظم تقلید بوده و هستند. این ویژگی را هرکسی آرزو دارد که داشته باشد.

امام جمعه قم با طرح این سوال که چه عواملی سبب شد که آیت الله امینی مورد اعتماد بزرگان باشد، گفت: آیت‌الله امینی هیچ‌گاه از کارهایی که کرده است، پشیمان نیست ؛ یعنی طوری حرکت کرده است که برای فعالیت‌هایی که انجام داده ناراحت نشده است در حالی که کسانی هستند چند سال در کاری ورود می‌کنند و یا می‌نویسند و بعد می‌گویند پشیمان شده‌ایم. همچنین کسانی در کارهای سیاسی ورود پیدا می کنند و بعد از چند وقت می‌گویند ای کاش فلان کار را نمی‌کردیم اما آیت‌الله امینی هیچ‌گاه این‌گونه نبوده است.

وی با بیان اینکه صداقت و شجاعت ویژگی بارز آیت‌الله امینی است، گفت: ایشان هر محفلی که شرکت کرده است با صراحت و شجاعت حرف خود را زده است و البته هیچ وقت بدون فکر حرف نزده است.

آیت الله استادی تاکید کرد: طلاب ما اگر می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند به درجه آیت‌الله امینی برسند همان راهی که ایشان رفته است را بروند.

امام جمعه قم با بیان اینکه آیت‌الله امینی از همان روزی که طلبه‌گیری را دنبال کرده است بدنبال اخلاق نیز رفته است، گفت: ایشان از ابتدا با جلسه اخلاق امام و اساتید دیگر انس گرفت به گونه‌ای که گاهی نام اساتید بزرگ اخلاق پیش ایشان مطرح می‌شود، ایشان گریه می‌کنند و می‌گویند این افراد علمای بزرگی بودند که ما باید به آنها می‌رسیدیم. تقریبا تمام اساتیدی که مورد توجه ایشان بودند، اساتید اخلاق بودند.

وی با بیان اینکه اگر انسان بخواهد راه درست را انتخاب کند باید با انسان‌های درست نشست و برخاست کند، گفت: آیت‌الله امینی از ابتدا با اساتید خوب و رفقای خوبی سرکار داشتند و البته در طول زندگی مشکلات را تحمل می‌کردند.

وی افزود: ایشان سال‌های سال مشکلات را تحمل می‌کردند و با فقر و نداری ساختند. ساختن با فقر و نداری که همراه با مناعت طبع و حفظ اخلاق و حفظ روحیه توکل به خدا بود. همگان باید توجه کنند تا انسان مشکلات را تحمل نکند به جایی نخواهد رسید.

آیت الله استادی تصریح کرد: نکته مهمی که در شخصیت آیت الله امینی باید به آن اشاره کرد این است که ایشان هیچ گاه مقید به محصور در حوزه نبود که دیگران چه می‌کنند تا ما هم چنین کنیم.ایشان مقلد حوزه نبود و با خود فکر می‌کرد که چه کاری به درد مردم می‌خورد تا آن را انجام دهد.

وی با بیا ن اینکه ایشان در طول 50 سال زندگی علمی فقط 30 کتاب که بعضی از آنها فقط 200 صفحه دارد، نوشته است گفت: ایشان پرنویس نبوده بلکه خوب نویس بوه است. بعضی نویسندگان عادت به پرنویسی دارند و گاهی در طول 2 سال پیش از 20 کتاب می‌نویسند در حالی‌که یکی از انها به درد مردم نمی‌خورد.

وی گفت: طلاب برای این که به درجه ایشان برسند باید همانند ایشان دنبال استادهای خوب بوده، مشکلات را تحمل کنند و دنبال کارهایی باشند که به درد مردم می خورد.

وی با تشبیه آیت‌الله امینی به شهید بهشتی و برخی از کتب نوشته ایشان گفت: زمانی که کتاب دادگستر جهان توسط آیت الله امینی نوشته شد، دومی نداشت و این نشان می‌دهد که اگر کسی برای رضای خدا قدم بردارد خداوند به او برکت می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به کتب تالیف شده از سوی آیت‌الله امینی برای کودکان گفت: در زمان‌هایی که آموزش و پرورش خیلی می‌توانست از شخصیت علمی آیت‌الله امینی و کتب ایشان استفاده کند، استفاده نکرد .

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله امینی همواره به طلاب می‌گوید مردم ممکن است از شما توقع داشته باشند اما شما از مردم توقع نداشته باشید و کارها را برای رضای خدا انجام دهید که اگر خدا بخواهد به آن کار برکت می‌دهد.

آیت‌الله استادی در پایان سخنان خود با بیان اینکه افراط و تفریط در امور سیاسی جواب نمی‌دهد و آیت‌الله امینی این مهم را در رفتار خود نشان داده‌اند، گفت: واقعا بیاییم در رفتارهای سیاسی افرادی مانند آیت الله امینی سرمشق خود دهیم که نه مانند برخی‌ها از مسایل سیاسی و اجتماعی کنار می کشند و قهر می کنند و نه مثل بعضی‌ها دچار افراط و تفریط می‌شوند.ایشان معتقد است که باید در خدمت نظام باشیم اما جنبه‌های مختلف راهم مورد توجه قرار دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار