بازدید 49787
حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با «تابناک» مطرح کرد؛

طرح بعدی برخی کشورها گسترش دادن داعش به سمت غرب ایران است

در روزهایی که همگان فکر می کردند ‌داعش روزهای پایانی خود را سپری می کند، ناگهان خبرهایی از پیشروی سریع داعش در الرمادی عراق به گوش رسید. این روند ادامه داشت تا اینکه مقامات کشور خودمان از خطر نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور پرده داشتند و تهدید کردند که اگر داعش به 40 کیلومتری مرزهای کشورمان برسد، ایران دخالت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۰۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 28 May 2015
در روزهایی که همگان فکر می کردند ‌داعش روزهای پایانی خود را سپری می کند، ناگهان خبرهایی از پیشروی سریع داعش در الرمادی عراق به گوش رسید. این روند ادامه داشت تا اینکه مقامات کشور خودمان از خطر نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور پرده داشتند و تهدید کردند که اگر داعش به 40 کیلومتری مرزهای کشورمان برسد، ایران دخالت خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز دیده‌بان حقوق بشر در سوریه مدعی شدُ تروریست های داعش در حال پیشروی به سوی پایتخت این کشور هستند. این دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، به رغم اینکه ارتش سوریه بارها مواضع داعش در شهر تدمر (پالمیرا) را بمباران کرده، ‌نتوانسته از پیشروی این گروه تروریستی به سوی دمشق جلوگیری کند.

گفته می شود، داعش هم اکنون تا 70 کیلومتر خارج از شهر تدمر پیشروی کرده و یک معدن فسفات را نیز به تصرف خود در‌آورده است. این در حالی است که پیشروی های اخیر داعش، موجب شده این گروه تروریستی کمک های مالی بیشتری را به خود جلب کند.

در همین زمینه، حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با تابناک به علل پیشروی های اخیر داعش در منطقه و احتمال نزدیکی این گروه به مرزهای کشورمان پرداخته است.

به نظر شما علل پیشروی های اخیر داعش در سوریه و عراق چیست؟


داعش طی روزهای اخیر کمک های لجستکی پیشرفته تری دریافت کرده است. همچنین بیش از 12000 نیروی تازه نفس که در ترکیه آموزش های چریکی را طی کرده اند، وارد نیروهای داعش شده اند. این گروه درصدد گسترش ‌حوزه نفوذی خود در سوریه و عراق برآمده اند. نیروهایی که از ‌ترکیه وارد سوریه شدند، بلافاصله با هماهنگی با سایر نیروهای داعش در سوریه، توانستند شهر مهم تدمر را اشغال ‌و شمال و جنوب شوریه را قطع کنند. پس از اشغال تدمر توسط داعش، اکنون 95 هزار کیلومتر مربع از خا‌ک سوریه (حدود نیمی از خاک سوریه) در اختیار داعش و جبهه النصره قرار گرفته است.

داعش پس از این پیشروی در سوریه به سمت عراق حرکت کرد و با استفاده از چتر حمایتی ‌و پوشش هوایی هواپیماهای امریکا، توانست مسافت ششصد کیلومتری را در عرض 5 ساعت طی ‌کرده و الرمادی مرکز استان الانبار را اشغال کند.

با اشغال الرمادی حلقه تقسیم سوریه و عراق از سوی بعضی از کشورهای خارجی کامل شد. اکنون این کشورها تلاش می کنند از طریق ایجاد شکاف طیف های مختلف عراقی طرح تقسیم عراق به سه کشور سنی‌، شیعی و کرد نشین را عملیاتی کنند. اتفاقی که در الرمادی رخ داد، این بود که برخی از فرماندهان ارتش وابسته به رژیم سابق عراق داشتند سلاح های خود را تحویل داعش دادند و شهر را تخلیه کردند. به همین دلیل شهر الرمادی بر اثر خیانت های صورت گرفته اشغال شد. در سوریه نیز طرح تجزیه سوریه به چهار قسمت موجب توجه بازیگران منطقه ای قرار گرفته است.

در روزهای اخیر خبرهایی از نزدیک شدن داعش به مرزهای ایران به گوش می رسد و احتمال درگیری میان ایران و داعش وجود دارد. شما این خطر را چگونه ارزیابی می کنید؟


طرح بعدی برخی کشورها گسترش ‌حوزه نفوذی داعش به سمت غرب ایران است. در طرح اولیه داعش تا استان دیاله عراق پیشروی کرد و قصد داشت به سمت مرزهای غربی کشورمان نفوذ کند که با همت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داعش به ‌خاک عراق فرار کرد و هوشمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موجب شکست طرح گسترش داعش به سمت ایران مواجه شد‌. اکنون نیز برخی کشورها تلاش می کنند ‌حوزه نفوذی ایران به سمت داعش گسترش دهند. البته با توجه به اینکه بستر مناسبی داعش در ایران وجود ندارد، قطعا هر اقدام از سوی داعش با شکت ‌خواهد خورد و نیورهای مسلح ایران اجازه نخواهند داد که داعش به مرزهای ایران نزدیک شود.

پس به نظر شما فعلا داعش تهدید فوری برای ایران نیست؟


هدف نهایی داعش ایران است. با توجه به اینکه زمینه و بستر لازم برای حضور داعش وجود ندارد بسیار مشکل خواهد بود که داعش به مرزهای ایران نزدیک شود. داعش شکست خواهد خورد. این گروه تلاش می کند تا یک محاصره ای شبیه نعل اسب ایجاد کند که ارتباط مرزی ایران و عراق را قطع ‌و به تدریج به سمت مرکز عراق مانند کربلا و سامرا و بغداد پیشروی ‌و بخش هایی از عراق را تجزیه کند. داعشی ها سعی می کنند حلقه محاصره مناطق شمال، غرب عراق را تکمیل کنند.

با توجه به درگیر بودن عربستان در یمن، به نظر شما چه کسانی همچنان داعش را حمایت می کنند؟


عربستان و قطر در ‌چهار سال گذشته کمک های مالی زیادی حدود 36 میلیارد دلار در اختیار داعش قرار داده اند. نکته بسیار مهم‌ اینکه هرگاه عربستان سعودی علیه یمن وارد عمل نظامی شده است، یک تغییر ساختاری در خاورمیانه به وجود آمده است. در سال 1962 عربستان وارد درگیری داخلی یمن شد و مصر را هم وارد درگیری کرد. نتیجه حضور نظامیان عربستان و مصر در یمن جنگ ژوئن سال 1967 بود که موجب شد رژیم صهیونیستی در آن زمان 80 هزار کیلومتر از اراضی اعراب را اشغال کند. الان هم از آنجایی که عربستان تلاش می کند تا افکار عمومی به سمت یمن متوجه کند، امریکا هم با استفاده از فضای جامعه جهانی به اجرایی کردن طرح های خودش برای کوچک سازی خاورمیانه و تقسیم های کشورها بر اساس نگرش های قومیتی است. حمله عربستان به یمن مقدمه تجزیه کشورهای خاورمیانه است.

با این روند به نظر می رسد طرح تجزیه منطقه دوباره کلید خورده است؟


شرایط کنونی این است که بار دیگر طرح برنارد لوئیس یکی از انگلیس ها و متفکران یهودی الاصل که خواهان اجرایی کردن طرح تجزیه خاورمیانه به نفع اسرائیل است، مورد توجه کنگره امریکا قرار گرفته ‌و به همین لحاظ تحرکات داعش در سوریه، عراق و تحرکات جبهه النصره در مناطق قنیطره و القلمون نشان می دهد ‌تلاش امریکا این است که کشورها را بر اساس ساختار جدید قومیتی تجزیه کند و کلید طلایی خاورمیانه را در اختیار صهیونیست ها قرار دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی