بازدید 2267

ضرورت تقویت روح منطقه گرایی

کد خبر: ۵۰۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹ 27 May 2015
این کارشناس مسایل بین الملل گفت: درصورتیکه وزرای خارجه در این اجلاس در قالب دیپلماسی عمومی اعلام مواضع کنندچالش جدی شکل می گیرد اما اگر عمل گرایانه تر عمل کنند و به جای اعلام مواضع نشست های دو یا چند جانبه برگزار شود میتوان به تعدیل شدن بخشی از بحران ها به واسطه راهکارهای دیپلماتیک امید داشت.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خانه ملت، با اشاره به اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که قرار است امروز و فردا در کویت برگزار شود گفت:‌در شرایط امروز فقط دنیای اسلام هزینه تغییرو تحولات در نظم نوین جهانی را می پردازد.شاید در طول چند سال اخیربه طور میانگین روزانه هزار مسلمان کشته شده است به خصوص از زمانی که عملا لشکر کشی آمریکا به منطقه شروع شده و از 2001 میلادی کشتار هر روزه مسلمانان یکی از اخبار عادی و طبیعی رسانه های دنیا است.

وی ادامه داد: از سال گذشته که با پیشروی بشدت مشکوک داعش در سوریه و عراق مواجه شدیم،با اقدامات انتحاری این گروه در منطقه روزانه دهها مسلمان کشته شدند در چنین شرایطی طبیعتا نقد اصلی به همین کشورهای اسلامی است که نمی توانند راهکار دیپلماتیک برای مقابله با تحولات پیدا کنند.

به گفته فلاحت پیشه برگزاری چنین اجلاس هایی در چنین شرایطی می تواند این امکان را فراهم کند که حداقل به صورت شفاف وزرای خارجه کشورهای اسلامی مواضعشان را اعلام کنند.

وی این اجلاس را پرفراز و نشیب میان وزرای خارجه کشورهای اسلامی دانست و درعین حال گفت: همین چالش ها نیز جزو دیپلماسی است و بهتر از نظاره خاموش کشتار مسلمانان در منطقه است.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره دستور کارهای مهم برای این اجلاس گفت:  اولین کاری که باید در دستور کار قرار بگیرد تقویت روح منطقه گرایی در دنیای اسلام است، کشورهای اسلامی برای مقابله با ناآرمی ها باید فعال شوند،مسئله بعدی تقویت دیپلماسی در این رابطه است به دلیل اینکه کشورهای اسلامی بشدت از هم دور شده اند و حتی برخی از این کشورها برای تقابل با هم با دشمان سنتی مسلمانان همدست شده اند.

فلاحت پیشه گفت: در شرایط کنونی که مردم مسلمان در منطقه در نوعی ناامنی ذهنی هستند و بسیاری از مسلمانان هنوز با فجیع ترین کشتارهای حال حاضر دنیا مواجه هستند،وزرای خارجه به گونه ای با ناامیدی به اجلاس روی می آورند اما امیدواریم به رغم نومیدی شرایطی فراهم شود تا وزرای  خارجه تا حدی ی تنش را کاهش دهند و امکان حل مذاکره بر سر اختلافات موجود را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه چالش هایی که در این اجلاس به وجود خواهد آمد به خاطر مسایل منطقه ای خواهد بود افزود: مواضع این کشورها تا کنون از هم دور بوده و در نشست های دوجانبه قبلی نیز به نتیجه نرسیدند.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: درصورتیکه وزرای خارجه در این اجلاس  در قالب دیپلماسی عمومی اعلام مواضع کنند با اعلام مواضع چالش جدی شکل می گیرد اما اگر عمل گرایانه تر عمل کنند و به جای اعلام مواضع نشست های دو یا چند جانبه برای رسیدن به راهکار کاهش بحران های منطقه ای فراهم شود می توان به تعدیل شدن بخشی از بحران ها به واسطه راهکارهای دیپلماتیک امید داشت.

گفتنی است وزیر امورخارجه کشورمان بعد از سفر به عمان، برای شرکت در چهل و دومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که سه شنبه وچهارشنبه (پنجم و ششم خرداد) درکویت برگزار می شود راهی این کشور می شد.

علاوه بر وزیران خارجه و مقامات کشورهای عضو، مسئولانی از کشورها و سازمان های ناظر در این اجلاس 2 روزه حضور خواهند داشت.

سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که 57 کشور از چهار قاره جهان عضو آن هستند.

 سال گذشته این اجلاس در ریاض برگزار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل