بازدید 8781
۱

لباس سیاه نفت بر تن طبیعت لرستان

کد خبر: ۵۰۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 27 May 2015
واژگونی یک تانکر حامل 24 هزار لیتر نفت کوره در استان لرستان و ورود محموله آن به رودخانه کشکان بازهم فاجعه آفرید. این تریلی یکی از سه تریلی واژگون شده با محموله مواد سوختی در استان لرستان طی سه روز گذشته بوده است.

به گزارش آنا، ورود مازوت، نفت کوره و مواد شیمیایی دیگر به طبیعت و رودخانه‌های استان لرستان تبدیل به یک قصه تکراری شده است. روز اول فرودین سال جاری نیز واژگونی یک تانکر بزرگ هزاران لیتر مازوت را وارد طبیعت استان لرستان کرد. این ماجرا در سال گذشته نیز بارها رخ داد و تانکرهای عراقی و ایرانی متعددی در استان لرستان واژگون شدند.

رانندگان واژگونی را به عوارض بزرگراه خصوصی ترجیح می‌دهند

استان لرستان یکی از مسیرهای اصلی عبور مواد سوختی و شیمیایی در درون کشور و همچنین مسیر عبور تریلی‌ها از ایران به کشور عراق است. جاده‌های کوهستانی این استان برای رانندگان این تانکرها ناآشناست و بارندگی‌ها در مناطق کوهستانی ریسک واژگونی تانکرها را بالا می‌برد. این در حالی است که بزرگراهی که در این استان ساخته شده می‌تواند مسیر جایگزین عبور این تانکرها باشد اما رانندگان به خاطر فرار از عوارض این بزرگراه که ظاهرا برای آنها هزینه قابل محاسبه‌ای به شمار می‌رود از جاده‌های کوهستانی استفاده می‌کنند.

عوارض عبور تانکر از این بزرگراه خصوصی تا شهر اندیمشک برای تانکرها حدود 100 هزار تومان است، رقمی که راننده‌ها را به آغوش جاده‌های کوهستانی می‌کشاند که برای تانکرهایی با این ابعاد جاده‌های مرگ هستند. این در حالی است که صنایعی که از نفت و مازوت استفاده می‌کنند صنایع پردرآمدی هستند و به قاعده باید از پس هزینه عوارض بزرگراه خصوصی برآیند.

سومین تانکر سوختی که در سه روز اخیر دچار حادثه شده یک تانکر عراقی بود که روز گذشته واژگون و منفجر شد. راننده و کل محموله نفت کوره این تانکر که با پلاک سلیمانیه عراق در حرکت بود در مدت کوتاهی سوختند و امدادرسانان نتوانستند کاری برای نجات جان این راننده انجام دهند.

سریال واژگونی تانکرها قسمت پایانی ندارد

سریال حوادث تانکرها در لرستان مثل سریال‌های ماهواره‌ای خارجی چنان کشدار شده که گویی قسمت پایانی برای این داستان نوشته نخواهد شد. این تسلسل در حوادث رانندگی و فجایع محیط زیستی در استانی با تنوع طبیعی منحصر به فرد چون لرستان، به خاطر برنداشتن گام‌های عملی توسط مسئولان استانداری، پلیس راه و محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این باره به آنا می‌گوید: ما برای این معضل بزرگ به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار لرستان نامه نوشتیم و بناست برای این موضوع کارگروهی ملی تشکیل شود تا مساله را حل کند.

امدادرسانی به آبزیان و رودخانه‌ها ماموریت غیرممکن

جاده‌های کوهستانی لرستان، زیبایی طبیعی خاصی دارد این زیبایی به خاطر دشت‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌های اطراف این جاده‌هاست. در مواردی که حوادث تانکرها در کنار رودخانه‌های استان روی می‌دهد سرعت انتشار آلودگی و خطر آسیب‌های آن به جانوران و انسان بسیار بالاست. علاوه بر این پس از روی دادن چنین حوادثی در رودخانه‌ها به خاطر ویژگی جریان داشتن سریع آنها، حتی اگر نیروهای امدادی در سریع‌ترین زمان ممکن هم وارد صحنه شوند به هر حال آسیب‌‌های بسیار جدی به رودخانه و زیستمندان درون و اطراف آن وارد می‌شود.

حادثه سه روز پیش ورود نفت کوره به رودخانه در 30 کیلومتری شهر پلدختر و در حاشیه رودخانه کشکان روی داده است. با ورود نفت کوره این تانکر به رودخانه کشکان خطر آلودگی دو رودخانه سیمره و کرخه نیز وجود دارد. امدادرسانی به چنین فجایعی باید با سرعت و حساسیت بالایی انجام شود. در این حادثه مردم محلی با بیل اولین سدها را در برابر ورود نفت کوره به رودخانه درست کرده بودند.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش آثار مخرب این حادثه گفت: بیشتر این آلودگی کنترل شده است. نیروهای امدادی برای جلوگیری از انتشار این آلودگی بلافاصله وارد عمل شده بودند.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: همان موقع کارگروهی با حضور ستاد بحران استان تشکیل شد. در عملیات امداد هم به خاطر نبود بیل مکانیکی از نیروی انسانی استفاده کردیم تا با بیل سدی در برابر انتشار آلودگی در رودخانه درست کنیم. سپس با استفاده از دستگاه لجن‌کش مقداری از نفت کوره را جمع‌آوری کردیم.

او اضافه کرد: براساس تصمیمی که از پیش گرفته شده در موارد ورود مواد شیمیایی به رودخانه‌ها از نیروهای متخصص شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان کمک می‌گیریم. در این مورد هم این نیروها از جاذبههای خاصی برای جذب نفت از آب رودخانه کشکان استفاده کردند. علاوه بر این در مناطقی که آب تلاطم نداشت با جمع‌آوری نفت در بخشی از آن مناطق و ریختن بنزین روی آن، آتش درست کردیم تا نفت روی آب بسوزد.

علی سالاروند، رئیس اداره پایش محیط‌زیست لرستان نیز که در عملیات امداد رسانی شرکت داشته درباره خسارات ناشی از این حادثه به آنا گفت: فعلا تلفات خاصی میان آبزیان دیده نشده است. کارشناسان شیلات باید در این باره برآورد کنند و کارشناسان دادگستری نیز برای تامین دلیل وارد عمل شوند.

سلاورند درباره انتشار این آلودگی نیز گفت: فعلا گزارشی از ورود نفت کوره به رودخانه‌های پایین دست تهیه نشده است و باید در این باره بررسی بیشتری کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
لرستان سرزمین کهن و دارای پیشینه و تاریخ چند هزار ساله است. ولی در عصر کنونی این دیار به دست فراموشی سپرده شده و متاسفانه مسئولین هیچ گونه برنامه ای برای توسعه و آبادانی آن ندارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل