بازدید 2843

آب باید به قیمت اصلی خود نزدیک شود

کد خبر: ۵۰۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 27 May 2015
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد شدید از رویکرد قبلی برخی از مدیران کشور مبنی بر انجام فعالیت‌های اقتصادی به بهای تخریب محیط‌زیست گفت: چنین رویکردی برآمده از تفکری است که در آن بشر هیچ توجهی به خطرات ناشی از تخریب محیط آبی، خاکی و هوایی خود ندارد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی جی اصفهان اظهار کرد: افتتاح تصفیه‌خانه‌های جدید در اصفهان کاری ارزشمند و قابل‌تقدیر بود که به دست صنعتگران، اندیشمندان و محققان این استان انجام گرفت و شرکت شهرک‌های صنعتی در این امر بسیار پیشگام بود.

وی افزود: افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی جی اصفهان اقدامی مهم در حفاظت از منابع آبی استان و بازچرخانی و استفاده مجدد از این آب در مصارف و امور دیگر بوده است و من به‌عنوان مسئول محیط‌زیست کشور از وجود چنین رویکرد بسیار مهمی در استان اصفهان خرسندم و امیدوارم این نگاه در سایر فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی دیگر نیز ایجاد شود.

وی با انتقاد شدید از رویکرد قبلی برخی از مدیران کشور مبنی بر انجام فعالیت‌های اقتصادی به بهای تخریب محیط‌زیست گفت: امروز مدیران کلان کشور به این واقعیت رسیده‌اند که انجام فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به بهای نابودی منابع زیستی بی‌فایده و زیانبار است.

ابتکار ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی باید ذاتاً خداپسندانه، امیدبخش و نشاط‌آور برای جامعه باشند و اگر این فعالیت‌ها به بهای آلودگی برای محیط‌زیست خود تمام شود به‌کلی از ارزش ساقط خواهند بود.

وی با تأکید بر ارتقای استانداردها و شاخص‌های عرصه صنعت و تولید خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی احداث تصفیه‌خانه‌های پساب یا انجام پیش‌تصفیه‌های درون مجموعه‌ای ازجمله کارهای ارزنده و دارای ارزش اقتصادی بالاست.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعتقاد به اینکه آب باید به قیمت اصلی خود نزدیک شود، گفت اگرچه دولت در حال حاضر برای آب یارانه می‌پردازد اما کشور باید به سمت نگاه اقتصادی به آب حرکت کند.

وی بابیان اینکه محروم کردن زاینده‌رود از جاری شدن آب با تبعات بسیاری همراه خواهد بود، ادامه داد: ارزش گردشگری اصفهان به میزان بسیار زیادی وابسته به آب زاینده‌رود است، با این‌حال مسئولان و مردم استان اصفهان نیز باید برای جاری ماندن آب در رودخانه زاینده‌رود الگوی مصرف خود را در عرصه‌های مختلف صنعت و کشاورزی اصلاح کنند.

ابتکار با اشاره به ناسازگاری پوشش گیاهی و اقلام کشاورزی اصفهان با شرایط اقلیمی استان، خاطرنشان کرد: برای تداوم محیط‌های طبیعی همه افراد باید بسیج شده و برای این منظور تلاش کنند بسیاری از مؤلفه‌های صنعتی نیازمند نگاه دوباره و ویژه‌ترند چراکه دیگر زمان تقابل محیط‌زیست با صنعت، رویکردهای انتهای خطی و اعمال جریمه به پایان رسیده و بی‌تأثیر است.

وی با تأکید بر لزوم توجه واحدهای صنعتی به صنعت سبز گفت: امروزه طراحی سبز در بسیاری از کشورهای جهان نه‌تنها از ابتدای راه‌اندازی واحدهای صنعتی بلکه در مرحله ارزیابی چرخه طبیعی فرآیند، مرحله فرآوری و تولید پیش‌بینی می‌شود و بخش‌های مختلف صنعتی بیش از هر چیز به سمت استانداردسازی حرکت می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه صنعت و رشد سبز ازجمله مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار است ادامه داد: فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی باید به رعایت رویکردهای محیط‌زیستی به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی و تعهد اخلاقی دینی اعتقادی نگاه کنند و اقدامات خود را در راستای سلامت جامعه استوار کنند.

وی با اشاره به نقش فناوری‌ها و رویکردهای نوین مدیریتی در عرصه استانداردسازی محیط‌زیست خاطرنشان کرد: احداث تصفیه‌خانه در شهرک جی اصفهان نمونه‌ای از پیاده‌سازی فناوری‌های نوین در عرصه محیط‌زیست بوده است و استان‌های دیگر کشور نیز می‌توانند با الگوبرداری از اقدامات اخیر استان اصفهان به بهبود شرایط محیط‌زیستی خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا این تصفیه‌خانه با مساحتی بالغ‌بر 3.5 هکتار و طول شبکه جمع‌آوری 25 کیلومتر به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهد کرد. هزینه اجرای این پروژه که در شهرک صنعتی جی و طی 30 ماه اجراشده است 150 میلیارد ریال بوده است. جلوگیری از آلودگی منابع آب و استفاده از پساب در آبیاری توسعه فضای سبز ازجمله خدمات زیست‌محیطی این طرح است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان