بازدید 9323
اشتباه در اجرای قانون هدفمندی در سال پنجم هم ادامه دارد؟

دولت و مجلس یک بار دیگر قانون هدفمندی یارانه‌ها را بخوانند

دولت روحانی پس از دو سال چالش با یارانه‌های نقدی و رفت و آمد‌های فراوان برای حذف یارانه برخی از دهک‌های درآمدی کشور، نهایتا گام سوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها را از چندی پیش با حذف سهمیه سوخت شروع کردند و در آخرین اقدام مشخص شده ‌که یارانه نقدی برخی خانوار‌های کشور نیز حذف گشته است.
کد خبر: ۵۰۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 27 May 2015
دولت روحانی پس از دو سال چالش با یارانه‌های نقدی و رفت و آمد‌های فراوان برای حذف یارانه برخی از دهک‌های درآمدی کشور، نهایتا گام سوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها را از چندی پیش با حذف سهمیه سوخت شروع کردند و در آخرین اقدام مشخص شده ‌که یارانه نقدی برخی خانوار‌های کشور نیز حذف گشته است.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که هیچ معیار دقیق و مشخصی برای حذف این خانوار‌ها از دریافت یارانه نقدی اظهار نشده ‌و تنها بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی، می‌توان‌ تقریبی مشخص کرد ‌بر چه اساس و معیاری، دولت اقدام به حذف این خانوار‌ها از دریافت یارانه نقدی کرده است.

بر پایه گزارش‌ها و اطلاعات مندرج در این سامانه چنین برداشت می‌شود که وضعیت شغلی و درآمد فردی در کنار دارایی‌هایی از جمله املاک و مستغلات و خودرو، معیار حذف یارانه نقدی قرار گرفته است.

در خصوص حذف یارانه قشرهای ثروتمند جامعه هیچ شک و تردیدی نیست و اساسا یکی از اصول اساسی قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز همین موضوع بوده است؛ اما آنچه به نظر می‌آید، اینکه دولت روحانی هنوز بعد از گذشت دو سال و چالش‌های فراوان برای پیدا کردن راه حلی مناسب برای این موضوع، هنوز نتوانسته ‌معیاری شفاف و مشخص برای حذف یارانه‌های نقدی پیدا کند و در ‌‌نهایت با معیارهایی کیفی و غیر شفاف دست ‌اقدام کرده است؛ عملی که خود می‌تواند منجر به ایجاد سردرگمی دیگر در گام سوم هدفمند سازی یارانه‌ها شود.

در اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها چند نکته اساسی وجود دارد که به نظر هم دولت و هم مجلس ـ به رغم اهمیت آن‌ها ـ توجه چندانی به این نکات اساسی نداشته و ندارند. برای مشخص شدن این نکات، شاید بهتر است نگاهی به دو ماده اصلی و اساسی قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی ماده ۷ و ۸ قانون داشته باشیم.

دولت و مجلس یکبار دیگر قانون هدفمندی یارانه ها را بخوانند

در ماده هفت قانون صراحتا ذکر شده است؛

دولت مجاز است حداكثر تا ۵۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب بندهای زیر هزینه نماید:

الف- یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به كلیه خانوارهای كشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

ب - اجراء نظام جامع تأمین اجتماعی برای جامعه هدف از قبیل؛

1- گسترش و تأمین بیمه های اجتماعی، خدمات درمانی، تأمین و ارتقای سلامت جامعه و پوشش دارویی و درمانی بیماران خاص و صعب العلاج.

2- کمک به تأمین هزینه مسكن، مقاوم سازی مسكن و اشتغال.

3- توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی.

آنچه در این ماده اهمیت فراوانی دارد، دو نکته است: نخست اینکه پرداخت یارانه در قالب نقدی و غیر نقدی بر اساس معیار درآمد خانوار قرار گرفته است و متن قانون در این مورد صراحت دارد. حال آنکه در اقدام اخیر دولت برای حذف یارانه نقدی، گویا موارد دیگری به غیر از درآمد از جمله دارایی‌های خانوار نیز مورد نظر قرار گرفته است.

اکنون پرسش اصلی این است که آیا اساسا دولت اجازه دارد، ‌دارایی‌های خانوار را ملاک حذف یارانه نقدی قرار دهد یا خیر و اگر این دارایی‌ها جزو درآمد‌های خانوار نیز محسوب می‌شوند، باز پرسش این است که چطور و چگونه و در چه شرایطی؟

نکته دیگر در این ماده این است که از ۵۰ درصد درآمد خالص هدفمندی بخش مهمی باید در راه رفاه اجتماعی از جمله سلامت و تامین مسکن هزینه شود. در حالی که دولت هنوز هیچ برنامه مدون و اقدام عملی قابل اشاره‌ای را در این خصوص اجرا نکرده ‌و فعلا تمام هم و غم خود را مصروف حذف یارانه‌های نقدی کرده است.

نکته بسیار مهم‌تر در این ماده تبصره اول آن است که صراحتا بیان می‌کند؛

آیین نامه اجرایی این ماده شامل چگونگی شناسایی جامعه هدف، تشکیل و به هنگام سازی پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز، نحوه پرداخت به جامعه هدف و پرداخت‌های موضوع این ماده حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد وزرای امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تأمین اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

در حالی که قانون بر مشخص شدن جامعه هدف برای دریافت یارانه نقدی و غیر نقدی تنها سه ماه بعد از تصویب قانون صراحت دارد اکنون بعد از گذشت پنج سال از اجرای قانون، نه دولت قبلی و نه دولت فعلی هیچ پایگاه داده مشخص و روش معینی برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی در اختیار ندارند و سؤال از نمایندگان مجلس این است که در این شرایط چگونه اجازه اجرای قانون را به این دولت‌ها داده‌اند؟

دولت و مجلس یکبار دیگر قانون هدفمندی یارانه ها را بخوانند

اما نگاهی به ماده هشت قانون نیز در نوع خود می‌تواند نکات زیادی را در خصوص اقدام دولت بیان کند. ماده هشت می‌گوید:

دولت مكلف است ۳۰درصد ‌خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای پرداخت كمك‌های بلاعوض، یا یارانه سود تسهیلات و یا وجوه اداره شده برای اجرای موارد زیر هزینه كند:

الف- بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسكونی و تشویق به صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف كه توسط دستگاه اجرایی ذیربط معرفی می‌شود.

ب- اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی در جهت افزایش بهره‌وری انرژی، آب و توسعه تولید برق از منابع تجدید پذیر.

ج- جبران بخشی از زیان شركت‌های ارائه دهنده خدمات آب و فاضلاب، برق، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی و شهرداری‌ها و دهیاری ها ناشی از اجرای این قانون.

د- گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی در چهارچوب قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و پرداخت حداكثر تا سقف اعتبارات ماده (9) قانون مذكور.

هـ - حمایت از تولیدكنندگان بخش كشاورزی و صنعتی.

و - حمایت از تولید نان صنعتی.

ز - حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی.

ح- توسعه خدمات الكترونیكی تعاملی با هدف حذف و یا كاهش رفتوآمدهای غیر ضرور.

هیچ نیازی به تحقیق و تفحص در این خصوص نیست که دولت‌های قبلی و فعلی در راه اجرای ماده هشت قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، کمترین تلاش را کرده‌اند و در حالی که اختصاص این وجوه به شکل صحیح به بخش تولید و صنعت کشور می‌توانست تا حد زیادی تبعات منفی اجرای هدفمندی را خنثی سازد و از بروز تورم و رکود اقتصادی در کشور جلوگیری کند،‌ همت دولت قبل صرف راضی نگه داشتن یارانه بگیران گشته و تلاش دولت فعلی نیز بیش از همه صرف حذف یارانه بگیران اضافی شده است.

آنچه از نگاه به همین دو ماده قانون هدفمندی یارانه‌ها بر‌می‌آید، این است که این قانون به هیچ عنوان در ‌پنج سال گذشته ـ‌آن گونه که ‌روی کاغذ آمده ـ‌ اجرا نشده و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن را باید در اجرای سریع و احتمالا بدون وجود پیش شرط‌های لازم آن دانست.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌آید که دولت روحانی نیز هرچند سعی در اصلاح اجرای قانون دارد، موضوع را از ریشه مورد نظر قرار نداده و در حال زدن شاخ و برگ قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

این همه در حالی است که هنوز موضوع رسانیدن بهای سوخت در ‌کشور به بیش از ۹۰ درصد فوب خلیج فارس موضوع مهمی است که خود یک چالش اساسی در بر دارد و دولت اساسا توجهی به آن نداشته. این موضوع مربوط به نوسان بهای ارز در ‌کشور است که خود می‌تواند بهای فوب خلیج فارس را مدام متغیر کند.

البته قانون در این خصوص نیز پیش بینی لازم را داشته است و در ماده دو بیان کرده: دولت مجاز است برای مدیریت آثار نوسان قیمت‌های حامل‌های انرژی بر اقتصاد ملی قیمت این حامل‌ها را در صورتی که تا ۲۵ درصد قیمت تحویل در روی کشتی (فوب) خلیج فارس نوسان کند، بدون تغییر قیمت برای مصرف کننده از طریق أخذ مابه التفاوت و یا پرداخت یارانه اقدام نماید و مبالغ مذکور را در حساب تنظیم بازار حامل‌های انرژی در بودجه سنواتی منظور کند. در صورتی که نوسان قیمت‌ها بیش از ۲۵ درصد‌ شود، در قیمت تجدید نظر خواهد نمود.

این در حالی است که طی پنج سال گذشته، تنها اتفاقی که در مورد بهای سوخت و افزایش آن افتاده این است که اولا هیچ‌گاه به فوب خلیج فارس نرسیده ‌و از سوی دیگر تورم بهای ارز منجر به آن شده که تأثیر هدفمندی یارانه‌ها عملا خنثی شود. در واقع اجرای قانون در سال پنجم و با بهای ارز نزدیک به سه هزار تومان فشار هدفمندی را بر اقتصاد داخلی حداقل سه برابر فشار آن در سال اول و بهای ارز هزار تومان کرده است و دولت‌های فعلی و قبلی هیچ‌گاه این موضوع را مد نظر قرار نداده‌اند و تنها به اجرای این قانون در شرایطی که دیگر وجود ندارد مشغول هستند.

این همه به این معناست که قانون هدفمندی ایرانه‌ها از ابتدا تا کنون هیچ ‌گاه به درستی اجرا نشده ‌و شاید برای یک بار هم که شده، لازم است هم دولت و هم مجلس این قانون را یک بار دیگر و به شکل دقیق مطالعه کنند. حرکت به سمت اجرای قانون با زدن شاخ و برگ‌های آن تنها نتیجه‌ای که ‌دارد این است که تنها و تنها و در شرایطی که هیچ آمار و اطلاعات دقیق و صحیحی از جامعه هدف وجود ندارد، منجر به آن شود که عدم شفافیت و روش دقیق برای اجرای مفاد قانون بیش از گذشته باشد و بدبینی جامعه به این قانون و اقدامات دولت در مورد آن همچنان ادامه داشته باشد.

در این شرایط و در حالی که دولت روحانی گام سوم از هدفمندی یارانه‌های را عملا کلید زده است، هیچ بعید نیست ‌بار دیگر با سردرگمی در اجرای این قانون مواجه باشیم و باز هم هیچ بعید نیست، ‌آثار مخرب این اقدامات تا چند سال دیگر دامن اقتصاد کشور را بگیرد و انرژی و سرمایه کشور را به خود مشغول کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۷
ای گل گفتی هر چی میکشیم از اجرای این قانون لعنتیه خود تحریمی خودمون ملتمون رو تحریم کردیم خوشبحال اون روزایی که یارانه به همون نمیدادن عوضش اب و برق و سوخت و نون و... همه چی ارزون بود
پاسخ ها
سپهر آریامهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
ارزون نه ارزونتر
من دور قبلی به این دولت رای دادم
وای مطمئنا این دور دیگه عمرا رای بدم
دولت اعتدال هم مث مهر ورزه و تنها تفاوتش اینه که اینا با حرف سر مردمو شیره میمالنو همون کارهایی رو میکنن که پدر مردمو درمياره
آخه چقدر گرونی؟
مگه نگفتید حامل های انرژی گرون نميشه؟ من کلی بنزین 700تومنی با صرفه جویی و استفاده از اتوبوسهایی که خود شما اقایون عمرا بتونید شلوغیشو تحمل کنیدذخیره دارم
جواب صرفه جوییمونم گرفتیم
این بود گفتن 100روزه وضع اقتصادو خوب میکنیم؟نمیتونید چرا به مردم قول میدید؟ انقدر قدرت و ریاست مهمه؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
برادر من اون حرف های قشنگ همش برای گرفتن رای از من وشما بود !!!
این کارازاول اشتباه بود دولت قبل توانایی نداشت بابذل بخشش ونادیده گرفتن اصول اقتصادی ما منتظربدتراینا هم بودیم جالب همان های که چهچه می زدن واستقبال می کردند درفازسومش انتقاد می کنند
قرار بود با شيب ملايم دولت تدبير! واميد! بدبخت شويم نه با سوقط آزاد / گول خورديم به روحاني راي داديم.
در انتخابات با رای ندادن به ایشان جبران میکنیم
حالا آقای نوبخت میخونه و جوابتان را میده
من که هر روز ایشان را دعا میکنم
به طور کلی روش کار دو دولت اخیر وهماهنگ با آن مجلس فرافکنی و عدم شفافیت در همه امور بوده است . این روش باعث سو استفاده ها ی بسیار مسولان از بیت المال میگردد.در نتیجه ملت بی اعتماد به مسولان میشود و عملکرد مسولان کاملا بر عکس با شعار دولت وملت هم دلی وهم زبانی است.
لطفا بفکر مردم باشید اب برق گاز بنزین چه خبر گران شده
اصولا هدفمندی، کاملا بی‌هدف پیاده‌سازی شد و هدف واقعی‌اش همان گرانسازی بود؛ نه چیزی بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
واقعا كه گل گفتي . . .
چی بگم والا
فقط تخلفای مردم به چشم میاد ، تخلفای دولت به چشم هیشکی نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
مگه مردم هم می تونند و قدرت تخلف دارند؟ کسی می تونه تخلف کنه که قدرت دستش باشه
متاسفانه ما قشر ضعیف همیشه بازنده واقعی هستیم چون این یارانه ای که الان میدهند اندازه قبوض هم نیست بنده کامندی هستم 28سال سابقه کار دریافتی یک میلیون دریافتی با 4تا بچه محصل ودانشگاهی شهریه آنها هرکس محصل دارد می فهمد چه خب است لباس کفش می خواهند واقعا کمر ما زیر این فشار خم شده؟
لعنت به من که به روحانی رای دادم
آیا دولت و مجلس تمام مشکلات مملکت را حل نموده اند و فقط مشکل یارانه ها لاینحل باقی مانده؟
من کارمن بانک کشاورزی هستم
از وقتی که رئس جدید اومده هی برزیش به پاش میشه
1-میلیون ها برای دفترش و دفتر نوچه هاش خرج کرده ( میز و صندلی پرده رنگ و کف ..)
2- خودش 10سال بازنشته بود ، هر چه بازنشته رو آورده سرکار، مثل اینکه قطع الرجاله
3-تا دلت بخواد مراسم پلو خوری داریم و در مراسم ها خواننده ها و بازیگران گاهی از 10نفر فزونی می یابند وچه پولهایی که صرف می شود
4-غذای پرسنل را سالهاست که قطع کردن و سرویس نیز همین طورو برای خودشان غذای آنچنانی می آورند ، ماشین های آنچنانی
و..
این کجا و صرفه جویی 60 لیتر بنزین رایانه ای کجا
برای خودشان هرچه خرج کردن اشکال نداره

البته تاجایی که من می دانم متاسفانه همه ارگانها همین است
آقا جان همت برای از بین بردن فساد نسیت
از همان ابتدای اجرای قانون هدفمندی با توجه به عدم فراهم بودن الزامات و پیش نیازهای اجرای قانون (از جمله حکمرانی خوب، روابط خوب بین اللملی جهت دریافت وام، اقتصاد شفاف و...) اپیش بینی می شد که اجرای قانون در آن شرایط باعث ایجاد رکود تورمی و اختلاف طبقاتی شدید شود، ولی اجرا شد!!!
دولت تدبیر و امید نیز به جای اصلاح رویه ها، حتی اصلاح قانون فقط به گران کردن اکتفا کرده است در نتیجه واقعا امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی نخواهد بود
آيا مردم بايد تاوان بي فكري و بي تدبيري مجلس و دولت قبل را بدهند؟
مگر غير از اين است كه هر چقدر يارانه به مردم پرداختيد چند برابر آن را درغالب گران كردن سوخت برق و آب و ديگر چيزها از جيب ملت برداشتيد!
اگر یارانه هم همین الان قطع شود باز هم گرانی ها ادامه دارد یارانه بهانه ایی است برای گرانیها که همه انرا میدانند یارانه ها را قطع کنیید تامعلوم شود که گرانیی ها ادامه خوهد داشت
شما چه ساده اید میرید قانون رو میخونید
قاونو اون اول یه چیز رویایی دهن پر کن مینویسن بعدش هرکی هرجور خواست رفتار میکنن
مگه اولین بار یا اولین قانونه که اینجور میشه !؟!
ازاول باید مشخص میکردن چه کسانی بایدیارانه بگیرن این که همه به طورمساوی یارانه بگیرن اشتباه بودالانم بایدکسانی که ماهیانه درامد دارن به میزانه درامد یارانه بگیرن اگه به طورمساوی همه یارانه بگیرن فشارروی افرادکم درامدمیاد
هر کی میاد طرحش رو ازمایشی پیاده میکنه میره بیچاره مردم . معلوم نیست اینا به کی باید جوا بدن
برای دولت تدبیر و امید واقعا متاسفم
در انتخابات پیش رو با انتخاب کاندیداهای آقای احمدی نژاد جواب قاطعی به دولت اعتدال خواهیم داد
ما از هم اکنون ستادهای تبلیغات دکتر را راه انداختیم.
الف- یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به كلیه خانوارهای كشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

اینجا قانون نمی گوید عده ای را حذف کنید بلکه میزان یارانه بر اساس درآمد متغیر باشد. در اول اجرای قانون، دولت وقت می گفت ما این این قانون را اجرا می کنیم تا خود افراد هزینه ها و درآمد خود را مدیریت کنند اما متاسفانه چندین سال است که دولتها روی اعصاب مردم راه می روند و هر ماه می گویند عده ای را .حذف می کنیم
اینها همانهایی هستند که میگفتند احمدی نژاد دروغگوست حالا خودشان دروغ میگند اول میگند قیمت بنزین امسال گرون نمیشه بعد گرونش میکنند .اینها همونهایی هستند که میخواستند 100 روزه مشکلات معیشتی مردم رو حل کنند . البته الان به جاش مردم رو غافلگیر میکنند شب میخوابی صبح می بینی بنزین هزار تومن شده .اینها همونهایی هستند که شعار تدبیر میدادند اما الان حتی این تدبیر رو ندارند که قبل از این اقدام اطلاع رسانی کنن تا ساعت 12 شب خلق ا... با کارکنان پمپ بنزین گلاویز نشند . مردم نگرانند نه بابت 300 تومن گرونی بنزین بلکه بابت بی تدبیری و دروغگویی و خلف وعده مسئولین . نگرانند چون امشب که میخوابند نمیدونند فردا صبح دولت چه خوابی براشون دیده . مردم نگرانند نه به خاطراینکه باید هر لیتر بنزین رو هزار تومن بخرند بلکه نگران تبعات تورمی و گرون تر شدن کالاهای مورد نیازشون هستند.افزایش کرایه های حمل و نقل در همه بخش ها اعم از مسافر و حمل بار و تاثیر اون بر روی هزینه تولید و سایر معاملات و در نتیجه کوچک تر شدن سفره هاشون . مردم حق دارند نگران باشند چون؛ درآمدشون مطابق با نرخ تورم بالا نرفته و کاهش تورم بر زندگی اونا تاثیری نداشته، هر روز با نوسان قیمت مواجه اند و روزنه امیدوارکننده ای برای بهبود اقتصاد کشور نمی بینند.این دولت دولت ثروتمنداس . این دولت همچنان به فکر اغنیاست تا فقرا. درسته که دولت اعلام کرده که یارانه 6 میلیون ثروتمند حذف می شه اما گویا دولت زورش به کم درآمدها بیشتر از اغنیا می رسه.برای همینم، اول با حذف یارانه سوخت کار خودش رو شروع کرد تا به ثروتمندان بگه نگران نباشید منافع شما همچنان تأمینه ، شما می تونید با گرون شدن اجناس، ضرر حاصل از حذف 45 هزار تومن رو با سودهای کلان چند صد درصدی جبران کنید. این دولت حامی اغنیا و دشمن فقراست .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی