بازدید 5319
مشاور وزير كار به تابناک خبر داد:

ايجاد يک ميليون شغل موقت در طرح اشتغال عمومي

پس از چند ماه بررسي سرانجام لايحه اشتغال عمومي براي ارايه به هيان دولت آماده شد. در اين طرح به گفته مشاور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در صورت هماهنگي مناسب و صحيح دستگاه‌هاي مرتبط امكان ايجاد يك ميليون شغل وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۵۰۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 27 May 2015
پس از چند ماه بررسي سرانجام لايحه اشتغال عمومي براي ارايه به هيان دولت آماده شد. در اين طرح به گفته مشاور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در صورت هماهنگي مناسب و صحيح دستگاه‌هاي مرتبط امكان ايجاد يك ميليون شغل وجود خواهد داشت.

زهرا كريمي در گفتگو با تابناک اقتصادی در توضيح ويژگي هاي اشتغال عمومي گفت: با توجه به اينكه در شرايط ركودي بخش خصوصي گرايشي به سرمايه‌گذاري بلندمدت نشان نمي‌دهد، امكان ايجاد اشتغال از محل رونق اقتصاد در سطح مورد انتظار فراهم نخواهد بود.

او اضافه كرد: حتي در صورت انجام توافق نهايي در مذاكرات هسته‌اي و رفع تحريم‌ها نيز كه مي‌تواند تحرك اقتصاد را به دنبال داشته باشد، بخش اشتغال با تاخير از اين اتفاق تاثير خواهد پذيرفت. بنابراين از آنجا كه مباحث جدي در بحث آسيب ‌شناسي بيكاري وجود دارد و همچنين از سوي ديگر بحران آب، ريزگردها و مسائل زيست محيطي نيز از اهميت زيادي برخوردار است. به نظر مي‌رسد اجراي طرح اشتغال عمومي از يك سو به مقابله با اين بحران‌هاي زيست محيطي برخواسته و از سوي ديگر اشتغال مطلوبي را البته در كوتاه مدت ايجاد خواهد كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه مازندارن در ادامه توضيح داد: نمونه‌هاي زيادي در كشورهاي مختلف نشان مي دهد اشتغال عمومي توانسته نتايج موفقيت آميزي به همراه داشته باشد. هند يكي از اين كشورهاست كه به رغم گستردگی فساد در دستگاه بوروكراسي این کشور، اما نتايج موفقي از اجراي طرح اشتغال عمومي به دست آورده است. در اروپاي شرقي نيز مي‌بينيم پس از فروپاشي شوروي، نتايج مثبتی از اجرای برنامه ی اشتغال عمومی حاصل شده است. همچنين دولت كره ی جنوبی ، پس از بروز بحران در سال 1997 در آسياي جنوب شرقي ، با اجرای برنامه ی اشتغال عمومی با بیکاری و کاهش درآمد مقابله کرد و نمونه موفق ديگر در اجراي اين طرح است.

كريمي با بيان اينكه راهي جز پرداختن به موضوع اشتغال نداريم خاطرنشان كرد: در شرايطي كه گرفتاري‌هايي مانند گسترش خشونت، اعتياد، سرقت همراه با افزایش فقر و بیکاری بيشتر مي شود به نظر من اين برنامه يكي از مهمترين راهكارهاي كوته‌مدت به منظور حل مشكل بيكاري خواهد بود.

او به مشكلات احتمالي اين برنامه نيز اشاره كردو گفت: هر برنامه‌اي ممكن است مشكلاتي داشته باشد. ممكن است زمينه‌هايي براي فساد، دستكاري هاي سياسي و يا انواع سوء مدیریت ها در اين برنامه نيز ايجاد شود اما كشور هند با يك بوروكراسي پرمشکل توانست نتيجه موفقيت‌آميزي از اجراي اين برنامه به دست آورد.

اين كارشناس مسائل كار افزود: در عين حال مشاركت مردم محلي در پروژه‌هاي منطقه سكونت خود، احتمال شكست اين پروژه‌ها را به شدت كاهش مي دهد. به هر طريق هرچه طراحی برنامه و نظارت و ارزيابي‌ها كارآمدتر باشد درصد موفقيت طرح بالاتر خواهد بود.

كريمي تاکید كرد: هرچند برنامه ی اشتغال عمومی، اشتغال موقت ایجاد می کند و به صورت پروژه‌اي انجام مي شود؛ ولی با ايجاد زيرساخت‌هايي مورد نیاز مردم در مناطق مختلف کشور مي تواند زمينه تحرك اقتصاد را براي ايجاد اشتغال پايدارتر فراهم آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل