بازدید 26888

چشم شور چقدر حقیقت دارد

هیچ کس در آفرینش خود نگاهی ندارد که بتواند به وسیله آن به دیگران آسیب برساند، اما این مسئله که چشم دارای انرژی است، وجود دارد
کد خبر: ۵۰۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 27 May 2015
یک مدرس حوزه گفت: چشم زخم و چشم شور که در میان عامه مردم رواج دارد، تنها خرافه است و واقعیت ندارد.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، آسیب رساندن افراد به دیگران از طریق نگاه را خرافه دانست و اظهار کرد: این خرافات است که کسی بتواند با نگاه کردن، به دیگران آسیب برساند.

موسوی اظهار کرد: آنچه که در قرآن در قالب آیه "وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ بِأَبصارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ و یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ" آمده است پیامبر (ص) را نسبت به مراقبت از نگاه‌های بدبینانه هوشیار کرده و توصیه قرآن این است که پیامبر(ص) مراقب نگاه‌های بدبینانه و توطئه‌آمیز اطراف خود باشد.

این مدرس حوزه افزود: نگاه‌های بدبینانه و توطئه‌آمیز وجود دارد و انسان باید نسبت به نگاه اطرافیان هوشیار باشد و از توطئه آنها به خدا پناه ببرد.

موسوی خاطرنشان کرد: هیچ کس در آفرینش خود نگاهی ندارد که بتواند به وسیله آن به دیگران آسیب برساند، اما این مسئله که چشم دارای انرژی است، وجود دارد و عده‌ای می‌توانند با متمرکز کردن این انرژی‌ها حتی اشیاء را نیز جابجا کنند.

وی اظهار کرد: اما چشم‌زخم و چشم‌شوری که در میان مردم رواج دارد و در میان عامه مطرح می‌شود که فردی همواره چشمان شور داشته و به افراد آسیب می‌رساند تنها خرافه است و واقعیت ندارد.

این مدرس حوزه اظهار کرد: دستورات اسلام درباره حفظ انسان از خطرات است و تنها در آیات مربوط در این زمینه به انسان هشدار داده می‌شود که مراقب باشد و زمانی که این آیات نوشته شده و بر دیوار نصب می‌شود برای این است که انسان را هوشیار کند که همواره عده‌ای هستند که قصد آسیب رساندن دارند و در این زمینه باید همواره به خدا پناه برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۱۶
جسارتا استادی داشتیم میگفت سوره یوسف ایه ای هست که براداران یوسف وقتی وارد شهر خواستند بشود پدرشان گفت از در های دیگر و جدا جدا وارد شوید.و استناد میکرد که طبق نظر برخی مفسرین در مورد صحت چشم زخم و چشم شور است و یکی از راههای مقابله با آن هم دود کردن اسپتد است که این انرژی را از بین می برد.
وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ‌ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿٥١﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ‌ لِّلْعَالَمِينَ ﴿٥٢﴾

و همانا نزدیک است کافران هنگامی که قرآن را می‌شنوند، با [نگاه‌ها و] چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند و می‌گویند: او مجنون است؛ حال آن‌که قرآن [یا پیامبر]جز اندرزی برای جهانیان نیست.

در این آیه بیان شده که مشرکان می خواهند با نگاهها و چشمهایشان تو را (پیامبر اسلام(ص) را به زمین بزنند.
این موضوع چه چیزی را می رساند. مگر به جزء چشم زخم معنی دیگری هم دارد؟
اكه با هم وارد ميشدند مگه متوجه ميشدند آنها برادرند فقط اگه خودشون ميگفتند ميفهميدند اما چشم زخم به نظر من هم خرافات هست و بيشتر براي فرافكني مثلا مادر درست مواظب بچه نبوده و ميخواد از خودش تقصير را ساقط كنه ميگه اين اتفاق واسه بچم افتاد چشم زدنش يا كسي كه عقده خود كم بيني داره ميخواد بگه من كسي هستم و قابليت دارم و با مطرح كردن چشم خوردن بر عقده حقارتش ميخواد سر پوش بزاره يا كسي نديد بديده و تازه به دوران رسيده از بس باورش نميشه به مالي رسيده باشه فكر ميكنه ديگرون هم حواسشون هست و چشمش مي زنن
به هر حال آدم درست و حسابي اعتقادي به اين حرفها نداره مطمئنا سوره قران هم منظور و تفسيري داره كه كساني كه مشكلات شخصيتي دارن ازش سوئ استفاده ميكنن
با سلام
این موضوع مربوط به فیزیک میشه و مثل خاصیت درمانی نیش زنبور عسل از لحاظ تجربی ثابت شده است
کاملا چشم شور حقیقت دارد.
در روايتي ظاهرا از امام علي (ع) چشم زخم، سحر و جادو و موراد ديگر صحيح است، غير از تطور،
در روايتي از حضرت رسول اكرم (ص)، ايشان مي فرمايند بيشتر كساني كه در قبرستان دفن شده اند، به خاطر چشم زخم است.
آقاي حجت الاسلام در لقبي كه به خود داده ايد تجديد نظر فرماييد.
بارها در زندگي شخصي مان با چشم خوردن مواجه شده ايم.
ضمنا كار مرتاض ها استفاده از انرژي چشم نيست، بلكه استفاده از انرژي نفس است.
خواهشا به منابع معتبر و علماي حاضر مراجعه فرماييد.
و اما تابناك چندبار برايتان نوشته ام بيخود به هر كسي توجه نكنيد و نظرات كذب برخي را اشاعه ندهيد كه شايد در گناهش سهم بيشتري داريد. .. و من ... التوفيق
در حدیثی آمده است اسماء بنت عمیس از پیامبر (ص) برای تهیه دعایی برای چشم زخم کسب تکلیف نمود و پیامبر فرمود: مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زخم بود و در حدیث دیگری آمده است که امیرالمومنین (ع) فرمود: پیامبر برای امام حسن(ع) و امام حسین (ع) رقیه گرفت و این دعا را خواند: « اعیذ کما بکلمات الله التامات وأسمائه الحسنى کلها عامة من شر السامة والهامة ومن شر کل عین لامة ومن شر حاسد إذا حسد»؛

یعنی : شما را می سپارم به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هرچشم بد و حسود آنگاه که حسد ورزد. سپس پیامبر نگاهی به ما کرد و فرمود « حضرت ابراهیم (ع) این چنین برای اسماعیل و اسخاق (ع) تویذ کرد.»

امام علی (ع) نیز می فرماید: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.(1)
جسارتا آقای استاد حوزه: در داستان سحر جادوگران مصری و مبارزه ایشان با حضرت موسی(علیه السلام) این نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد که سحر می‌تواند در چشم و تصرف در آن باشد. از این رو نفوذ جادوی ساحران فرعونی در چشم بنی اسرائیل بوده که موجب وحشت ایشان می‌شود. به این معنا که شخص می‌تواند با اعمالی، در چشم شخص تصرف کند و تأثیرات آن را در جان و روحش ببیند. بنابراین با حرکت طناب‌ها و ریسمان‌ها در چشمان مردمان تصرف شده و در جان ایشان وحشت و ترس افکنده می‌شود.
من فکر کردم که نتيجه ىک تحقيق علمى را اراىه خواهيد نمود.اطلاعات ايشان در اين مورد قابل استناد نيست . البته توضىحاتشان در مورد آيه وان يکاد کاملا درست است
چشم کردن حقیقت دارد این ایه را کس دیگری باید تفسیر کند
دليل اعتقاد مردم به اين موضوع چيست؟ در فرهنگهاي مختلف به اين موضوع اشاره شده است. بعبارتي افراد حس كرده و سپس آن را مجدداً تجربه كرده و بعد بر اساس تجارب و مشاهدات خود فرضيه سازي مي كنند.


http://en.wikipedia.org/wiki/Evil_eye
http://www.hamshahrionline.ir/details/105112
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_(esotericism)
http://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe
اينجا در مورد واقعيت چشم زخم از نگاه دين مطالب جالبي ديدم:
http://salehghaffari.com/index.php?option=com_content&view=article&id=489:1393-03-20-04-13-00&catid=3:newsflash&Itemid=75
خداوند به رسولش دستور داده است چنانکه در قرآن فرموده "وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ " یعنی پناه می برم از شر دمندگان افسون در گره ‏ها و از شر [هر] حسود آنگاه كه حسد ورزد. اگر حسد حاسد و افسون بدخواه تاثیر نداشت پناه بردنی نیز لازم نبود.
استاد گرامی شان نزول آیه در مورد توطئه کفار برعلیه پیامبر (ص) است در عرب جاهلیت طایفه ای در عرب به چشم شوری معروف بودند وبه حدی در این کار استعداد و قدرت داشتند که از این راه امرار معاش میکردند و نام این طاثفه بنی سعد بوده است و مثلا اگر یکی از افراد این طایفه نیاز به گوشت داشت به صاحب گله مراجعه می کرد و صاحب گله از ترس بدون چون وچرا گوسفندی به او به عنوان باج میداد تا از شر شور چشمی اودر امان باشد باری چند نفر از افراد این قبیله که در کار خود از همه قویتر و ماهرتر بودند استخدام کردند که پیامبر را به اصطلاح چشم بزنند و انها وقتی وجود نازنین پیامبر (ص)در حال دعوت و قراثت آیات قران بودند به ایشان میگفتند وافصاحتا واکلاما واز این طریق قصد چشم زدن ایشان داشتند واین آیه در این مورد نازل گردید.
ما ازبیانات حاج آقا متوجه چیزی نشدیم که آیا واقعا خرافات است یا واقعا چشم زحم وجود دارد .
در حديثی در تفسیر نور الثقلين، ج 5 ص 400 نقل شده است كه امير مؤمنان ع فرمود: پيامبر براى امام حسن و امام حسين" رقيه" گرفت، و اين دعا را خواند:
«أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَد»(شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آن گاه كه حسد ورزد مى‏سپارم). همچنین در نهج البلاغه نيز آمده است‏:«چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است»(«العين حق و الرقى حق»‏ / نهج البلاغه، كلمات قصار ، جمله 400)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی