بازدید 20669
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

نقش نیروهای شیعه در نبرد با داعش/ ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای/ دیدگاه آلمان درباره تحویل «اس ۳۰۰» به ایران

جدید‌ترین تحرکات نیروهای دولتی و مردمی عراق در مبارزه با داعش در رمادی و نقش ویژه نیروهای شیعه در این عملیات، درگیری شدید نیروهای امنیتی افغانستان با طالبان در کابل، ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، دیدگاه آلمان درباره تحویل احتمالی «اس ۳۰۰» به ایران و بررسی مشابهت‌های داعش و رژیم اسرائیل، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۰۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 27 May 2015
نقش نیروهای شیعه در نبرد با داعش/ ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای/ دیدگاه آلمان درباره تحویل «اس 300» به ایرانجدید‌ترین تحرکات نیروهای دولتی و مردمی عراق در مبارزه با داعش در رمادی و نقش ویژه نیروهای شیعه در این عملیات، درگیری شدید نیروهای امنیتی افغانستان با طالبان در کابل، ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، دیدگاه آلمان درباره تحویل احتمالی «اس ۳۰۰» به ایران و بررسی مشابهت‌های داعش و رژیم اسرائیل، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، عملیات نیروهای دولتی و مردمی عراق برای بازپس گیری شهر رمادی از داعش، مهمترین موضوعی است که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد نیروهای نظامی و شبه نظامی عراق، حملاتی را در اطراف رمادی ترتیب داده اند. این عملیاتی است که دولت عراق آن را آغاز حمله به داعش در بزرگترین استان این کشور خوانده است. این روزنامه اشاره می کند که نیروهای امنیتی و همچنین نیروهای مردمی عراق روز گذشته اشاره کرده اند که اقدامات جدید برای افزایش آمادگی جهت حمله به مواضع داعش در رمادی در حال انجام است. قطع خطوط تدارکاتی داعش در جنوب رمادی و نزدیک تر شدن به خطوط مقدم در شرق این شهر، از جمله این اقدامات به شمار می رود.

*****

خبرگزاری «رویترز» نیز مطلبی را درباره همین موضوع منتشر کرده و در آن، به نقش محوری نیروهای نظامی شیعه در عملیات بازپس گیری رمادی اشاره کرده است. این خبرگزاری می نویسد نیروهای نظامی شیعه روز گذشته اعلام کرده اند که مسئولیت عملیات علیه داعش در استان انبار را بر عهده گرفته اند. اما رویترز در ادامه مطلب خود مدعی شده چنین امری باعث فرقه گرایانه شدن ماهیت عملیات رمادی شده و می تواند ناخشنودی سنی ها را به همراه داشته باشد. در همین زمینه، ایالات متحده این موضوع را «مضر» توصیف کرده و فرانسه نیز دولت عراق را متهم کرده که نمی تواند وظیفه نمایندگی همه عراقی ها را به انجام برساند. با این حال، این خبرگزاری نتوانسته موفقیت های نیروهای شیعه در پیشروی در رمادی را نادیده بگیرد.

*****

درگیری‌های نیروهای امنیتی افغانستان با تروریست های طالبان در کابل، موضوع مهم دیگری است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از مقامات افغانستان می نویسد، چهار عنصر مسلح طالبان که به مدت چندین ساعت مله ای را در یکی از محله های مرکز کابل ترتیب داده بودند، کشته شدند. این درگیری ها از ساعت 11 شب گذشته آغاز شده و تا ساعات اولیه بامداد امروز ادامه داشته است. به گفته مقامات، هیچ فرد غیرنظامی و یا نیروی امنیتی در این درگیری ها کشته نشده است. طالبان اعلام کرده هدف این حمله، هتلی بوده که در تملک پسر رئیس جمهور سابق افغانستان قرار دارد. این گروه اعلام کرده که «متجاوزان خارجی» در این هتل اقامت دارند. 

*****

در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «لس آنجلس تایمز» مدعی شده خودداری ایران از اعطای برخی امتیازات، سبب به مشکل خوردن مذاکرات هسته ای این کشور شده است. این روزنامه به نقل از چند دیپلمات فعلی و سابق غربی مدعی شده مذاکرات هسته ای ایران در حال حاضر با موانع مواجه شده، زیرا مذاکره کنندگان ایرانی به دلیل پرهیز از بروز واکنش منفی در داخل، حاضر نیستند برخی از امتیازاتی که قبلاً با اعطای آن موافقت کرده بودند را بر روی کاغذ آورده و نهایی کنند. سفیر فرانسه در آمریکا مدعی شده تیم ایرانی از اتخاذ برخی تصمیمات کلیدی خودداری کرده و این تصمیمات را به حضور مقامت ارشد در روزهای آخر نزدیک به پایان ضرب الاجل مذاکرات منوط کرده است. در نتیجه، احتمال دارد توافق نهایی تا اوایل ژوئیه به دست نیاید.

*****

خبرگزاری «اسپوتنیک»، دیدگاه سفیر آلمان در آمریکا درباره تحویل احتمالی سامانه موشکی «اس ۳۰۰» از سوی روسیه به ایران را بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، پتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا روز سه شنبه گفت تصمیم روسیه در مورد تحویل سامانه های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران نقض حقوق بین الملل نیست اما نمی تواند در مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ مفید باشد. وی گفته: «ما فکر می کنیم تصمیم در مورد تحویل این نوع تسلیحات به هیچ وجه نمی تواند به روند مذاکرات کمک کند و یک تصمیم تاسف بار است اما درعین حال باید بگویم که این تصمیم ، تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نقض نمی کند و بر این اساس چیزی نیست که حقوق بین الملل را نقض کند». 

*****

این در حالی است که در آمریکا نیز سیاستمداران تندرو به مواضع سخت خود در قبال ایران پایبند هستند. به نوشته «یو اس ای تودی»، یک سیاستمدار جمهوری خواه آمریکا و فرماندار کنونی ایالت ویسکانسین که به تازگی از سفر به سرزمین های اشغالی بازگشته، به انتقاد از رویکرد اوباما در مذاکرات هسته ای با ایران پرداخته است. اسکات واکر، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ گفته همان گونه که اسرائیلی ها به درستی باور دارند، توافق بدی که قرار است منعقد شود، نه تنها مسیر دستیابی ایران را به سلاح هسته ای هموار می کند بلکه دستور کار مخرب و فراگیر آنها را قدرتمندتر خواهد کرد. وی در ادامه مدعی حمایت ایران از گروه های تروریستی در منطقه شده است. 

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات و در مطلبی تحلیلی، یک روزنامه لبنانی با انتشار تحلیلی به بررسی مشابهت های داعش و رژیم اسرائیل پرداخته است. به نوشته روزنامه «السفیر»، گروه‌های صهیونیستی همانند هاگانا و اشترن در ابتدای پیدایش رژیم صهیونیستی اقدام به جنایت‌های فراوانی کردند و داعش نیز در مناطق مختلف رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده است. صهیونیست‌ها پس از وارد شدن به فلسطین، اقدام به کشتار و خونریزی و نابودی و ویرانی و اخراج ساکنان فلسطینی از شهرها و خانه‌های‌شان کردند تا زمینه را برای مستقر کردن مهاجرانی که از خارج آمده بودند فراهم کنند. شواهد نشان می‌دهد که داعش نیز تاکتیک مشابهی ‌به کار گرفته تا به ایجاد وحشت میان عراقی‌ها و سوری‌ها و دیگر کشورهای عربی بپردازد. همچنین صهیونیست‌ها و داعش اقدام به کشتارهای دسته‌جمعی کرده‌اند که طی آن به زنان و کودکان نیز رحم نکردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار