بازدید 2349

واردات 20 میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور

کد خبر: ۵۰۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰ 26 May 2015
براساس آمارها سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که 25 میلیارد نخ آن تولید داخل، 20 میلیارد نخ واردات قانونی و 20میلیارد نخ نیز به صورت قاچاق وارد می شود.

به گزارش خبرگزاری اجتماعی خانه ملت ،رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی این آماررا تایید کرد و گفت:باید مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شود اما باید برای اماکن عمومی مشمول این قانون مصداق های لازم تعریف شود تا بتوان از عرضه آن دراین مراکز جلوگیری کرد.

محمد حسین قربانی با اشاره به اینکه قانونگذار برای پیگیری حسن اجرای قانون جامع کنترل دخانیات ستاد کشوری اجرای این قانون را پیش بینی کرده است افزود:با وجود اینکه وزرای بهداشت، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو این ستاد هستند و علاوه بر آن فرمانده نیروی انتظامی و رییس صدا و سیما نیز در آن نقش مهمی دارند عملکرد این ستاد متناسب با انتظارها  نبوده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون مبارزه با دخانیات گفت:سازمان ها و دستگاه هایی که باید در این حوزه ورود می کردند وارد کار نشدند و برخی نیز ابهام قانونی در مورد مشخص نبودن اماکن عمومی را علت اجرا نکردن قانون عنوان کردند که این موارد با گفت و گو و رایزنی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برطرف می شود.

قربانی با اشاره به اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت باید به اماکنی که  مجوز فعالیت دارند و در آن ها قلیان عرضه می شود را مکلف به خودداری از فروش قلیان به مشتریان کنند اظهارداشت: این وزارتخانه باید قهوه خانه هایی را که قلیان عرضه می کنند شناسایی و به آن ها فرصت بدهد تا از عرضعه این خدمات خودداری کنند و در صورتی که قانون را رعایت نکردند، قاطعانه با آن ها برخورد کنند.

افزایش تولید دخانیات به معنی افزایش مصرف نباشد

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سیگاری ها درکشور روزانه بیش از 10 میلیارد تومان سیگار می خرند گفت:افزایش تولید دخانیات درکشورنباید به منزله افزایش مصرف آن باشد چرا که در برخی کشورها شاهد آن هستیم که روند تولید دخانیات افزایش یافته است اما تعداد مصرف کنندگان آن کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اینکه درترکیه تولید دخانیات 13 درصد افزایش داشته است اما به موازات افزایش تولید دخانیات در این کشور،آمار افراد سیگاری و استفاده کنندگان ازآن 17 درصد کاهش یافته که این موضوع نشان می دهد افزایش تولید مواد دخانی را نباید به منزله افزایش مصرف آن دانست.

سن مصرف قلیان در کشوربه 10 سال رسید

قربانی با اشاره به اینکه آماردقیقی ازافراد سیگاری ومیزان استفاده از قلیان نداریم افزود: سن مصرف قلیان کشور از 14 سال به 10 سال رسیده است درحالی که مطابق قانون جامع کنترل دخانیات، باید با محدود کردن عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی و کاهش دسترسی، مصرف این ماده خطرناک کمتر می شد که به چنین هدفی دست پیدا نکردیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده ازدخانیات در میان دانشجویان و دانش آموزان رو به افزایش است و گزارش های زیادی درمورد افزایش تعداد دانش آموزان سیگاری در مدارس دریافت کرده ایم که باید برای مقابله با آن برنامه ریزی جدی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار