بازدید 2369

پیشنهاد نتانیاهو به موگرینی برای اشغال رسمی کرانه باختری

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تمایل خود برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها به منظور اشغال رسمی بخش‌هایی از کرانه باختری خبر داد.
کد خبر: ۵۰۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 26 May 2015
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تمایل خود برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها به منظور اشغال رسمی بخش‌هایی از کرانه باختری خبر داد.

به گزارش «تابناک»، «بنیامین نتانیاهو» هفته گذشته به «فدریکا موگرینی» گفته با هدف رسیدن به تفاهم بر سر مرزهایی از کرانه باختری که اسرائیل تحت هر توافق صلحی، ضمیمه اراضی اشغالی خواهد کرد، می‌خواهد مذاکره با فلسطینی‌ها را از سر بگیرد.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، یک منبع اسرائیلی با تشریح نشست هفته گذشته نتانیاهو با موگرینی گفت: نخست وزیر بیان کرد به این طریق، مشخص می‌شود اسرائیل در چه بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند به ساخت‌وساز ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، در این نشست، علاوه بر نتانیاهو، «یوسی کوهن»‌ مشاور امنیت ملی و «اسحاق مولهو» نماینده نخست وزیر اسرائیل در روند سازش حضور داشتند. نتانیاهو اهمیت بسیاری برای دیدار با موگرینی قائل بود چراکه او به منظور سنجش آمادگی برای از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها عازم خاورمیانه شده بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی در این باره گفت: با توجه به بی‌اعتمادی عمیق اتحادیه اروپا به نخست وزیر اسرائیل بر سر مسئله فلسطین، هدف اصلی نتانیاهو در این نشست نشان دادن آمادگی و حتی بالاتر از آن، اشتیاق خود برای از سرگیری مذاکرات بود.

هاآرتص با اشاره به نگرانی نتانیاهو از تحریم کالاهای اسرائیلی در اتحادیه اروپا و یا قطعنامه فرانسه در شورای امنیت برای حل مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها، نوشت: نتانیاهو در شروع نشست با موگرینی، تعهد خود به اصل راه‌حل ایجاد دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت، حمایت او برای تشکیل کشور فلسطینیِ خلع سلاح شده، هنوز تغییر نکرده است. این نخستین بار بود که نتانیاهو بعد از تشکیل کابینه جدید خود چنین سخنانی را بر زبان آورد. او در طول رقابت‌های انتخاباتی خود متعهد شده بود تا زمانی که نخست وزیر باشد، کشور فلسطینی تشکیل نخواهد شد.

بر اساس این گزارش،‌ موگرینی نیز در این نشست پاسخ دیپلماتیکی بر زبان آورده بود و به جای استفاده از عبارت «راه‌حل ایجاد دو دولت» از عبارت «تشکیل دو دولت برای دو ملت» استفاده کرده بود که به طور غیرمستقیم بر درخواست اسرائیل برای به رسمیت شناختن دولت یهود از سوی فلسطینی‌ها دلالت داشت. این نخستین بار بود که موگرینی این عبارت را بر زبان آورد.

به گفته مقامات اسرائیلی، موگرینی به نتانیاهو گفته، از سخنان او استقبال می‌کند اما این کافی نیست و او مایل است شاهد گام‌های عملی باشد که تعهد او به ایجاد دو دولت برای دو ملت را نشان دهد. در واکنش به این سخنان بوده که نتانیاهو گفته می‌خواهد هر چه زودتر مذاکره با فلسطینی‌ها را آغاز کند.

او به موگرینی گفته بود: «مشخص است مناطقی وجود دارد که در هر توافقی تحت کنترل اسرائیل باقی بماند، همان طور که مشخص است مناطقی هستند که باید تحت کنترل فلسطینی‌ها باقی بمانند. در نتیجه، ما می‌توانیم درباره مناطقی که می‌توانیم به ساخت‌وساز در آنها ادامه دهیم، به تفاهم برسیم».

این نخستین بار است که نتانیاهو از زمان تصدی نخست وزیری اسرائیل از سال 2009، برای بحث درباره اندازه مرزها با فلسطینی‌ها ابراز تمایل کرده است و همچنین نخستین بار است که او برای توقف ساخت‌وساز در خارج از شهرک‌های صهیونیستی ابراز تمایل کرده است.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار