بازدید 18881

تونل مخفی چرچیل به روی عموم باز می‌شود

تونل متروکه زیرزمینی که در قلب شهر لندن در زمان جنگ جهانی دوم توسط چرچیل به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد، قرار است به یک گالری زیرزمینی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۰۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 26 May 2015
تونل متروکه زیرزمینی که در قلب شهر لندن در زمان جنگ جهانی دوم توسط چرچیل به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد، قرار است به یک گالری زیرزمینی تبدیل شود.

به گزارش آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در زیر منطقه لوکس Mayfair و خیابان Down لندن ایستگاه مترویی وجود دارد که در سال 1907 (1286 شمسی) ساخته و در سال 1937 (1316) تعطیل شد و طی 83 سال گذشته لایه‌ای ضخیم از غبار سیاه، دخمه‌های آن ‌را پوشانده است. اگرچه کاشی‌های قرمز پر رنگی که برای نوشتن نام ایستگاه در قدیمی‌ترین متروی جهان به کار می‌رفته است هنوز هم از زیر این غبار خوانده می‌شوند.

شرکت حمل‌ونقل نوین لندن (TfL) قصد دارد این تونل متروکه را به یک گالری زیر زمینی تبدیل کند و امیدوار است این نخستین گام برای کاربری تجاری از 7-8 ایستگاه خارج از محدوده و متروک زیر پایتخت انگلستان باشد و بتواند از این راه درآمدی کسب کند.

گرائم کریج، مدیر بخش توسعه تجاری TfL در گفت‌وگویی به خبرگزاری فرانسه گفت: «کاربری مجدد ایستگاه‌های متروکه با توجه به وضعیت فیزیکی که دارند و انعکاس صدای قطارهایی که کمی آن‌سو‌تر در ایستگاه‌های امروزی می‌ایستند کار آسانی نیست و امیدواریم بتوانیم نهایتا کاربردی متناسب با تاریخچه و خاطرات آنها بیابیم».

این گفت‌وگو که در راهروهایی تاریک و با دیوارهایی که کاشی‌هایش ریخته و رنگش پوسته شده انجام شد، به خوبی مشکلات پیش‌روی این پروژه را نشان می‌داد.

این ایستگاه در آغاز جنگ دوم جهانی ابتدا به‌عنوان مرکز اضطراری سیستم ریلی بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت سپس از سوی چرچیل، نخست وزیر وقت انگلستان و کابینه جنگ او به عنوان پناهگاهی در مقابل بمباران‌های ارتش آلمان استفاده می‌شد.

چرچیل و هیئت دولتش تا زمانی که یک پناهگاه ضد بمب در وایت‌هال، محل استقرار دولت بریتانیا، برایشان ساخته شود از این محل برای تشکیل جلسات استفاده می‌کردند.

دخمه مربوط به ایستگاه مجهز به یک آشپزخانه، نهارخوری و یک توالت است که توسط چرچیل و همکارانش استفاده می‌شده است. در گوشه دیگری نیز مجموعه درهم‌پیچیده‌ای از سیم‌های تلفن به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد آن بخش به‌عنوان ایستگاه ارتباطی کاربرد داشته است.

وینستون چرچیل، سیاستمدار برجسته و نامدار انگلیسی بود که در دوران جنگ جهانی دوم، رهبری نیروهای بریتانیا در جنگ را برعهده داشت و معروف بود که از هیچ فرصت و موقعیت اندکی هم چشم پوشی نمی‌کند.

این تونل و ایستگاه آن که درست در زیر محل اقامت نخست وزیر قرار داشت نیز گواهی بر این مدعاست که چرچیل منتظر ساخته شدن امکانات تازه نمی‌ماند و از هر چه داشت حداکثر استفاده را می‌کرد.

نیال برولی، ناظر تغییر کاربری تونل درباره آن گفت: «زندگی کردن در چنین مکانی واقعا وحشتناک است اما در شرایطی که از آسمان بمب می‌بارد، اینجا جایی امن خواهد بود».

با وجودی که این ایستگاه فضای بزرگ و زیادی را به خود اختصاص داده است، تنها 400 متر مربع از آن قرار است به لحاظ تاریخی برای بازدید عموم تورهای گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

بقیه فضاها که شامل اتاقک موتور آسانسور به مساحت 156 متر (آسانسورهای آن دوران موتورهای بسیار بزرگ و تابلو فرمانی بزرگتر داشتند) نیز می‌شود، قرار است به عنوان فضاهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

اکنون بیش از 100 سرمایه‌گذار برای پیشبرد این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند که تا 22 ژوئیه (31 تیر ماه 94) فرصت دارند طرح‌های پیشنهادی خود را به TfL تحویل دهند و پس از آن باید طی یک دوره 18 تا 24 ماهه، پروژه پیشنهادی را اجرا و تکمیل کنند.

تونل‌ها و ایستگاه‌های متروک دیگر در زیر لندن نیز که برخی حتی برای فیلمبرداری فیلم‌های جیمز باند نیز استفاده شده است، قرار است به مزرعه زیر زمین، سینما و حتی پیست بازی تبدیل شوند.
تعداد بازدید : 34

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار